Nemecko dáva naftovým autám poslednú ranu istoty. Nové opatrenie ich pochová definitívne!

Návrh nového zákona počíta s drastickým obmedzením škodlivých emisií aj starších naftových áut. Plánované opatrenia sú natoľko rozsiahle, že dízle v Nemecku budú musieť skončiť.
Vydané  Text: 

Naftové motory zažívajú ťažké časy a zdá sa, že veľmi dobré vyhliadky do budúcnosti ani nemajú. Problémom sú ich vyššie emisie škodlivých plynov, ako aj samotná skutočnosť, že produkujú viac nežiadúcich vedľajších produktov ako benzínové alternatívy. Úsmevná fráza, že benzín patrí do auta a nafta do traktora, bude možno čoskoro smutnou realitou. Skončí nafta ako palivo pre ťažké stroje a civilné automobily budú využívať výhradne benzín? Je to možné: najväčšia ekonomika v Európe zvažuje také opatrenia na zníženie emisií starších dízlov, ktoré celkom zmaria aj miliardové investície automobiliek do vývoja lepších a bezpečnejších naftových agregátov. Ako uvádza český denník autoforum, **Nemecko zvažuje zaviesť opatrenia na obmedzenie emisií starších naftových automobilov**. Tieto opatrenia by znamenali povinnosť vybaviť aj staršie naftové autá systémom pre injektáž syntetickej močoviny a novým riadiacim softvérom. V praxi by to znamenalo nielen montáž nádržky pre AdBlue, ale aj kompletného vstrekovacieho systému a tiež výmenu celého výfuku, ktorý by takúto technológiu zohľadňoval.
Zmena by znamenala pridanie syntetickej močoviny do starších dízlov. V praxi to však obsiahne veľké úpravy áut.


Vieme, že už len výmena riadiaceho softvéru na autách stojí stovky eur, výmena výfukového systému a ďalšie zásahy ani nehovoriac. Je pritom celkom možné, že povinnosť montáže nového systému by v konečnom dôsledku spadla na samotných motoristov – majiteľov naftových automobilov. Ak berieme do úvahy skutočnosť, že taký desaťročný automobil s naftovým motorom môže mať zostatkovú hodnotu okolo 5-tisíc eur, investícia do zníženia emisií by sa pohybovala na úrovni okolo polovice jeho hodnoty. V takom prípade je zrejmé, že majitelia týchto automobilov sa ich radšej zbavia.

Nemecká vláda navrhuje aj zriadenie špeciálneho fondu s kapitálom 5 miliárd eur, ktorý by bol určený pre uvedený účel s tým, že samotní motoristi by dostávali individuálne dotácie na servisné zásahy, avšak aj v prípade stopercentného preplácania by bolo nové opatrenie dostatočným mementom na to, aby si uvedomili, že Nemecko už s naftou nepočíta. Ak by opatrenie prešlo schválením, týkalo by sa 12,5 milióna automobilov jazdiacich po nemeckých cestách. Nemecko už teraz sleduje dramatický prepad záujmu o naftové verzie automobilov a tento krok je podľa českého denníka „poslednou ranou“. V zásade súhlasíme, pretože väčšina starších áut so zostatkovou hodnotou by tým pádom mala vyššie náklady na predstavbu, ako je samotná cena automobilu a tým pádom by sa o nej uvažovať nedalo. Dnes nie je zrejmé, či sa k navrhovanému kroku aj skutočne pristúpi, avšak už v minulosti krajina dokázala, že vie zavádzať dramatické opatrenia. Napríklad tým, že v mestách zaviedla takzvané emisné zóny, do ktorých už nemáte povolený vjazd so starším typom motora.
Je potrebné uvedomiť si, že naftové autá nie sú iba najčastejšie kritizované staršie modely, ale aj drahé a kvalitné vozidlá značiek Audi, BMW, Mercedes-Benz, či dokonca aj Bentley.

Náš komentár k téme

Pýtame sa, či je správne, že za používanie naftových motorov majú byť trestaní samotní motoristi. Tí si totiž kúpili automobil, ktorý v čase jeho výroby spĺňal všetky moderné technické požiadavky a nemôžu byť trestaní za to, že sa medzičasom tieto nároky sprísnili. Riešenie je potrebné nachádzať vo výrobe nových automobilov a v prezieravých systémových opatreniach. Populárne tvrdenie, že ani cigarety sa nedajú fajčiť všade, a preto sú obmedzenia pre naftové autá prijateľné, nie je logické a ani ani správne – veď auto nie je droga za pár eur, ale dopravný prostriedok za obrovské peniaze, ktorý je pre ľudí doslova nevyhnutnosťou!




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Redakčný špeciál

Finále testu AUDI Q8 SUV: Skvelé auto, čo dodať. Sumarizujeme dôvody, prečo by ste si ho mali kúpiť aj vy

  • Audi Q8 SUV je síce športové auto, ale aj rodinné. Je to SUV, ale s estetikou kupé a bezrámovými oknami ulahodí aj oku estéta. No a technologická vyspelosť, to je triumf, ktorý má Audi pripravený pre každého zákazníka bez ohľadu na stupeň výbavy.

     Pozrite sa s nami na tri časti seriálu o Audi Q8 SUV.  
  • Autopriemysel

    Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.