Nemecko dáva naftovým autám poslednú ranu istoty. Nové opatrenie ich pochová definitívne!
Návrh nového zákona počíta s drastickým obmedzením škodlivých emisií aj starších naftových áut. Plánované opatrenia sú natoľko rozsiahle, že dízle v Nemecku budú musieť skončiť.
Vydané Text: Erik Stríž
Vieme, že už len výmena riadiaceho softvéru na autách stojí stovky eur, výmena výfukového systému a ďalšie zásahy ani nehovoriac. Je pritom celkom možné, že povinnosť montáže nového systému by v konečnom dôsledku spadla na samotných motoristov – majiteľov naftových automobilov. Ak berieme do úvahy skutočnosť, že taký desaťročný automobil s naftovým motorom môže mať zostatkovú hodnotu okolo 5-tisíc eur, investícia do zníženia emisií by sa pohybovala na úrovni okolo polovice jeho hodnoty. V takom prípade je zrejmé, že majitelia týchto automobilov sa ich radšej zbavia.
Nemecká vláda navrhuje aj zriadenie špeciálneho fondu s kapitálom 5 miliárd eur, ktorý by bol určený pre uvedený účel s tým, že samotní motoristi by dostávali individuálne dotácie na servisné zásahy, avšak aj v prípade stopercentného preplácania by bolo nové opatrenie dostatočným mementom na to, aby si uvedomili, že Nemecko už s naftou nepočíta. Ak by opatrenie prešlo schválením, týkalo by sa 12,5 milióna automobilov jazdiacich po nemeckých cestách. Nemecko už teraz sleduje dramatický prepad záujmu o naftové verzie automobilov a tento krok je podľa českého denníka „poslednou ranou“. V zásade súhlasíme, pretože väčšina starších áut so zostatkovou hodnotou by tým pádom mala vyššie náklady na predstavbu, ako je samotná cena automobilu a tým pádom by sa o nej uvažovať nedalo. Dnes nie je zrejmé, či sa k navrhovanému kroku aj skutočne pristúpi, avšak už v minulosti krajina dokázala, že vie zavádzať dramatické opatrenia. Napríklad tým, že v mestách zaviedla takzvané emisné zóny, do ktorých už nemáte povolený vjazd so starším typom motora.
Náš komentár k téme
Pýtame sa, či je správne, že za používanie naftových motorov majú byť trestaní samotní motoristi. Tí si totiž kúpili automobil, ktorý v čase jeho výroby spĺňal všetky moderné technické požiadavky a nemôžu byť trestaní za to, že sa medzičasom tieto nároky sprísnili. Riešenie je potrebné nachádzať vo výrobe nových automobilov a v prezieravých systémových opatreniach. Populárne tvrdenie, že ani cigarety sa nedajú fajčiť všade, a preto sú obmedzenia pre naftové autá prijateľné, nie je logické a ani ani správne – veď auto nie je droga za pár eur, ale dopravný prostriedok za obrovské peniaze, ktorý je pre ľudí doslova nevyhnutnosťou!
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Spravodajstvo
Cestovné doklady pre deti: Ak dieťaťu stačí na cestovanie detský občiansky preukaz, využite to. Je to aj lacnejšie
Tip pre rodičov s malými deťmi, ktorí sa počas leta chystajú vycestovať do krajín v rámci EÚ.
Takto môžu ušetriť 13 eur a niekoľko týždňov.Kúpa nového auta
Novinári zisťovali, ako v autobazároch vyjednať najvyššie zľavy. Podarilo sa im ušetriť tisíce
Nemeckí novinári zisťovali, kde a ako získať najvyššie zľavy. Prekvapuje, kam sa až zľavy na nové autá dokážu vyšplhať!
Spaľovací motor alebo elektrický pohon: kde sa dojednať vyššia zľava?Autopriemysel budúcnosti
Dojazd cez 1000km a nabíjanie 600km za 10 minút! Nová revolučná batéria už smeruje do výroby.
Prvá batéria svojho druhu pripravuje revolúciu v doprave.
Sme na to pripravení?Európska únia plánuje zaviesť nové pravidlá odoberania vodičských preukazov. Budú prísnejšie ako dnes?
Európska únia chce zjednotiť pravidlá pre odoberanie vodičských preukazov. Týkať sa majú všetkých členských štátov.
Jazda bez platného vodičského preukazu by sa mala dostať do kategórie závažných poručení pravidiel. Navrhovaná zmena už prešla prvým čítaním.Poradňa
Legislatívne zmeny platné od 1. mája: Živnostníci s autami dostanú viac peňazí a podnikatelia nižšie dane
Zvýšenie náhrady za používanie súkromného auta pri pracovných cestách.
Nové sadzby sa vzťahujú aj na živnostníkov, ktorí používajú osobné auto v súvislosti s podnikaním.Nová Honda WR-V: Najlacnejšie SUV a jeho cesta z Indie do Japonska
Tento rok aj na ďalších trhoch pod iným menom.
Servis
Odťah si premyslite: Prečo mnohé moderné autá nemožno jednoducho odtiahnuť pomocou lana?
Technologický pokrok v autopriemysle prináša aj nové obmedzenia, na ktoré bežný motorista obyčajne pri kúpe nemyslí.
Keď nie je možné vozidlo vliecť, je potrebné ho „odtiahnuť“ umiestnením na plošinu. Aktualizácia pôvodného príspevku.História autopriemyslu
Najpopulárnejšie autá všetkých čias: Zoznam legiend, ktoré zmenili automobilový priemysel
História automobilového priemyslu je plná úspešných modelov, ale ako lepšie zhodnotiť ich popularitu, ak nie predanými kusmi?
V tomto zozname sa nachádzajú aj autá, ktoré pochádzajú ešte z minulého storočia, no niektoré dnešné modely môžu o takomto míľniku iba snívať.AKTUALITA
Nový dizajnový jazyk značky Renault odhalený v novinke Symbioz!
Model je zameraný na širokú zákaznícku základňu, od rodín, až po firemné vozové parky.
Fúzia obľúbenej klasiky a moderných prvkov.História autopriemyslu
Rolls-Royce oslavuje 120 rokov na automobilovej scéne. Spoznajte príbeh tejto ikonickej značky
Rolls-Royce bola vždy značka luxusu, dnes nové modely stoja od 200-tisíc eur vyššie, pričom za špeciálne vyrobené exempláre sa platia desiatky miliónov.