Nemecko dáva naftovým autám poslednú ranu istoty. Nové opatrenie ich pochová definitívne!
Návrh nového zákona počíta s drastickým obmedzením škodlivých emisií aj starších naftových áut. Plánované opatrenia sú natoľko rozsiahle, že dízle v Nemecku budú musieť skončiť.

Vieme, že už len výmena riadiaceho softvéru na autách stojí stovky eur, výmena výfukového systému a ďalšie zásahy ani nehovoriac. Je pritom celkom možné, že povinnosť montáže nového systému by v konečnom dôsledku spadla na samotných motoristov – majiteľov naftových automobilov. Ak berieme do úvahy skutočnosť, že taký desaťročný automobil s naftovým motorom môže mať zostatkovú hodnotu okolo 5-tisíc eur, investícia do zníženia emisií by sa pohybovala na úrovni okolo polovice jeho hodnoty. V takom prípade je zrejmé, že majitelia týchto automobilov sa ich radšej zbavia.
Nemecká vláda navrhuje aj zriadenie špeciálneho fondu s kapitálom 5 miliárd eur, ktorý by bol určený pre uvedený účel s tým, že samotní motoristi by dostávali individuálne dotácie na servisné zásahy, avšak aj v prípade stopercentného preplácania by bolo nové opatrenie dostatočným mementom na to, aby si uvedomili, že Nemecko už s naftou nepočíta. Ak by opatrenie prešlo schválením, týkalo by sa 12,5 milióna automobilov jazdiacich po nemeckých cestách. Nemecko už teraz sleduje dramatický prepad záujmu o naftové verzie automobilov a tento krok je podľa českého denníka „poslednou ranou“. V zásade súhlasíme, pretože väčšina starších áut so zostatkovou hodnotou by tým pádom mala vyššie náklady na predstavbu, ako je samotná cena automobilu a tým pádom by sa o nej uvažovať nedalo. Dnes nie je zrejmé, či sa k navrhovanému kroku aj skutočne pristúpi, avšak už v minulosti krajina dokázala, že vie zavádzať dramatické opatrenia. Napríklad tým, že v mestách zaviedla takzvané emisné zóny, do ktorých už nemáte povolený vjazd so starším typom motora.
Náš komentár k téme
Pýtame sa, či je správne, že za používanie naftových motorov majú byť trestaní samotní motoristi. Tí si totiž kúpili automobil, ktorý v čase jeho výroby spĺňal všetky moderné technické požiadavky a nemôžu byť trestaní za to, že sa medzičasom tieto nároky sprísnili. Riešenie je potrebné nachádzať vo výrobe nových automobilov a v prezieravých systémových opatreniach. Populárne tvrdenie, že ani cigarety sa nedajú fajčiť všade, a preto sú obmedzenia pre naftové autá prijateľné, nie je logické a ani ani správne – veď auto nie je droga za pár eur, ale dopravný prostriedok za obrovské peniaze, ktorý je pre ľudí doslova nevyhnutnosťou!

Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk