Predaje áut na Slovensku v roku 2017 opäť rástli, darilo sa SUV a vyššej strednej triede


Slovenský trh s automobilmi v uplynulom roku rástol jednociferným percentom, takmer dosiahol úroveň legendárneho roku 2009, kedy sa na u nás uplatňovalo takzvané „šrotovné“ (108 470 ks).
Celkovo sa na Slovensku v priebehu dvanástich mesiacov roka 2017 zaregistrovalo 108 279 vozidiel všetkých typov, z toho 96 085 osobných áut. V porovnaní s rokom 2016 je to nárast o priaznivých 8,99 percenta v kategórii osobných automobilov (+7922 kusov), celkový nárast v registrácii nových automobilov bez ohľadu na typ je 7,64 percenta. Doviezlo sa k nám až 69 573 vozidiel.
V kategóriách M1 a N1 Slovensko zaregistrovalo pozitívny trend vývoja (+8,99 a +1,64%), naopak kategórie N2 a N3 sledujú úpadok o až 6,96 a 8,92 percent. Prekvapivo nárast registrácií o 10,71 zaznamenali autobusy M2 a M3, v praxi však ide iba o 403 kusov.


Rástli predaje SUV a drahších áut, ale aj dovoz starých
Vôbec najpredávanejším novým autom kategórie M1 je na Slovensku Škoda Octavia (2 970× kombi + 2 370× liftback), ktorá je súčasne lídrom celého trhu. Trhový podiel značky dosiahol 19,68% (18 907 ks), Škoda u nás predávala 2-krát viac ako Volkswagen a vyše 2,6-krát viac ako tretí Hyundai. Fabií sa predalo dovedna 5308 kusov (2 818× hatchback + 2 490× kombi).
Predaje SUV (G1) u nás rástli priam dramaticky – medziročne až o 25,89 percenta, off-roady vyrástli o 17,53 percenta. Vôbec najvyšší nárast zaznamenali vozidlá vyššej strednej triedy D, až 60,91 percenta (1128 ks).

Registrácie nových vozidiel ľahko presiahli polovicu z celkovej bilancie registrácii automobilov (58%), ZAP však upozornilo na fakt, že sa zvýšil vek dovážaných automobilov. Až 40 percent dovezených áut má od 10 do 15 rokov, čo vidí ako reakciu trhu na aktuálne podmienky v poplatkoch za registrácie vozidiel.

Najviac nových automobilov bolo zaregistrovaných v Bratislavskom kraji (42%), najmenej v Trečianskom (6%). Podľa Pavla Prepiaka, viceprezidenta ZAP, je príčinou enormného regionálneho rozdielu aj množstvo firiem, ktoré sídlia práve v Bratislavskom kraji a najmä spoločnosti venujúce sa operatívnemu lízingu, ktoré autá registrujú na seba.

Ekologická mobilita rastie, ale pomaly
V roku 2017 sa na Slovensku registrovalo takmer dvetisíc plug-in hybridov a hybridov, k tomu presne 209 automobilov s plne elektrickým pohonom. Celkovo sa v plynulom roku poskytli finančné stimuly 495 automobilom celkom, z toho 199 pre plug-in hybridy (PHEV) a 296 plne elektrických (BEV). Najväčší záujem o elektromobily bol v októbri (24) a novembri (24). Od novembra 2016 do decembra 2017 sa uvoľnili dotácie v hodnote 478-tisíc eur.

Podpora elektromobility na Slovensku vďaka iniciatíve ZAP SR pretrvá aj v roku 2018, finančné stimuly na elektromobily a plug-in hybridy potrvajú až do 30. júna.
Slovensko žilo aj výrobou nových áut
V priebehu uplynulého roka sa vyrobilo až 1 025 000 kusov automobilov (Kia Motors Slovakia, Peugeot Citroen Slovakia a Volkswagen Slovakia), predpoklad na rok 2018 je rovnaký – to aj napriek tomu, že PSA svoje plány nezverejňuje. Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu, však pripomína, že tieto priaznivé čísla budú reálne iba vtedy, keď sa budú v plnej miere realizovať body obsiahnuté v uznesení o zabezpečení konkurencieschopnosti automobilového priemyslu prijatom v decembri.

Jeho súčasťou je napríklad aj participácia automobilového priemyslu na duálnom vzdelávaní, účasť na projektoch financovaných z EŠIF (Green Wheels, opravár elektrických vozidiel, Edu Lab, uplatniteľnosť študentov VŠ prepojením na prax). V pomere na tisíc obyvateľov máme 189 vyrobených automobilov.

Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk