Elektromobilita nie je záchrana ľudstva. Dnes predstavuje vážne riziko pre planétu.
Prírodné zdroje na výrobu elektromobilov sa vyčerpávajú a náhradné univerzálne riešenie nemáme.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Elektromobilita nie je tak ekologická, ako by sme ju radi videli. Vidina bezemisnej prevádzky sa stala natoľko príťažlivá, že sme začali ignorovať fakt, že aj elektromobily je potrebné vyrobiť. Počas tejto výroby dochádza k ťažbe cenných prvkov, ktorých prirodzené zásoby sa dramaticky míňajú. Opakuje sa tak situácia, ktorú ekológovia vytýkajú modelu vyžadujúcemu ťažbu ropy.
Pokiaľ vedci nevynájdu nové technológie na ukladanie energie, sme odsúdení na lítium-iónové batérie. A tie prispievajú k udržiavaniu vysokej uhlíkovej stopy a negatívnemu vplyvu dopravy na globálne otepľovanie. Na výrobu tradičných batérií dnes potrebujeme kobalt, lítium a nikel. Zásoby týchto prvkov sa nachádzajú najmä **v krajinách tretieho sveta**, v Bolívii, Demokratickej republike Kongo a Zambii. Teda vo svete, kde sú európske normy pre ťažbu a starostlivosť o životné prostredie iba marginálnou témou, rovnako tak aj pracovné podmienky zamestnancov ťažobných spoločnosti. **Otvorene sa hovorí o otroctve** a porušovaní základných ľudských práv. My, moderná časť sveta, žijeme v blahobyte na úkor tretích krajín. Nejde iba o o globálne otepľovanie, ale aj toxické dymy, otravy zdrojov pitnej vody, znečistenie ovzdušia. Sú to priame dôsledky ťažby prírodných zdrojov tak, ako poznáme dnes. Kobalt objavil istý George Brandt v roku 1735. Asi nemohol tušiť, že sa do roku 2017 vyčerpá až 40 percent všetkých prírodných zásob kobaltu. A to ešte nenastala tá pravá éra elektromobilty, ktorá je na kobalte bezpodmienečne závislá. A nielen na ňom. Na výrobu jednej trakčnej batérie je potrebných vraj až **10 kilogramov kobaltu**. To je **tisíckrát viac ako v spotrebnej elektronike**. Ak vlády Spojených štátov, Európy, Číny a Japonska zavedú prísnejšie regulácie automobilov na spaľovací pohon v prospech elektromobilov, ťažba niektorých prvkov potrebných pre ich výrobu sa bude musieť presunúť aj pod hladinu mora. V prípade, že vláda plánuje masové elektrifikácia vozového parku v Európe, Severnej Amerike, Číne, Japonsku a Indii bude realizovaný, bude svet čeliť potreba siahnuť do podmorských zdrojov. V júli 2017 nemecká Industry Association vydala správu, ktorá upozorňuje na možné katastrofické dôsledky nedostatoku surovnín na ekonomiku – „Bez dostatočného zásobovania grafitom, kobaltom, lítiom a horčíkom nemecký priemysel skončí.“ Nie je správne zabúdať ani na to, že **životnosť trakčných batérií nie je nekonečná**. Existuje koncept, ktorý s použitými a menej efektívnymi trakčnými batériami počíta ako s domácimi zásobárňami energie, ale o ich reálnom finálnom spracovaní sa veľa nehovorí. Čo bude ľudstvo robiť s destiatkami, stovkami tisíc či dokonca s miliónmi batériami, ktoré nie sú recyklovateľné a budú **doslova toxické**? Budú sa posielať raketou do vesmíru alebo v sudoch zhadzovať do Mariánskej priekopy? Na toto odpovede zatiaľ nemáme.Elektromobila je významná inovácia, ktorá má potenciál vo významnej miere zmierniť vplyv dopravy na životné prostredie a celú planétu ako takú. Zatiaľ, čo konvenčne poháňané automobily z princípu vytvárajú oxid uhličitý a nevyhnutne vyžadujú ďalšiu ťažbu nerastných surovín, elektromobilita predstavuje záťaž iba počas výroby. Prevádzka už uhlíkovú stopu nemá, ak je energia na pohon získavaná z obnoviteľných zdrojov.
Problém ťažby je však dnes prítomný a rovnako vážny, ako vyčerpávanie ropy, z ktorej dnes vyrábame palivá pre bežné automobily.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
AKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku
Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.
Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu. Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.
Slovnaft Move má jeden rok a stotisíce spokojných zákazníkov
Rok úspešného spojenia vernosti a výhod. Program Slovnaft Move oslavuje prvé narodeniny a jeho aplikáciu si stiahlo už vyše 600-tisíc zákazníkov.
V čom sú jeho výhody a prečo by ste si mali stiahnuť apku aj vy?Novinka
ORLEN spustil mobilnú aplikáciu s vernostným programom
Sieť čerpacích staníc ORLEN spustila mobilnú aplikáciu, ktorá zákazníkom ponúka výhody ako vernostný program a navigáciu do vybranej čerpacej stanice.
Vyberáme najlepšiu verziu
Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň
Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!
Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!AKTUÁLNE: Jozef Kabaň končí v Európe. Jeho ďalšie kroky povedú do Číny!
Slovenský dizajnér Jozef Kabaň po rokoch mení pôsobisko. Tentokrát však neprechádza do žiadnej európskej automobilky.
Po dohode s koncernom SAIC sa stáva viceprezidentom Globálneho dizajnového centra. Stane sa tak súčasťou dizajnového tímu automobilky MG.Poslušný sluha / TEST SEAT Ateca 1.0 TSI + kalkulácia financovania
Stačí na každodenné povinnosti trojvalec pod kapotou, alebo ho treba širokým oblúkom v cenníku obchádzať?
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024