Veľký návrat značky AVIA – tentokrát s českým kapitálom
Značku Avia poznáme všetci, ale menej známe je to, že patrila aj indickým a kórejským vlastníkom.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Legendárna Avia sa vracia do hry s veľkými nákladnými automobilmi. Prvý z novej generácie sa bude vyrábať v továrni v Přelouci na Pardubicku a volá sa Avia Euro 6. Prvý kus už dokonca má svojho majiteľa, je ním firma Recycling z mesta Chotěboř.
Zaujímavosťou je, že kabíny nových Avií sa budú vyrábať až v Indii, avšak vo vlastnej fabrike. O lakovanie kabín sa potom postará značka Tatra a rámy dodá Karbox.
Celková hmotnosť Avia D Euro 6 predstavuje 12 ton, v ponuke sa objavia aj variácie 7.5 a 9 ton.
Avia novej generácie má už dnes objednávky na 90 kusov nákladných automobilov, pričom ich plánuje dodať do konca tohto roka. V priebehu budúceho roka sú potom plány odvážnejšie, automobilka hovorí o výrobe a dodávke až do 400 kusov vozidiel. Výroba v Přelouci má maximálnu kapacitu 1200 automobilov ročne, priestor na rast teda existuje.
Avia Euro 6 bude neskôr v predaji v niekoľkých ďalších úpravách s tým, že vedenie značky zvažuje aj varianty s pohonom všetkých štyroch kolies a tiež s motorom od iného výrobcu. Dnes Avia ponúkne tri motorizácie, konkrétne 150, 180 a 210, ktoré dodáva spoločnosť Cummins.
Pražská Avia prešla cez Južnú Kóreu aj Indiu
Značka nákladných automobilov Avia je s našimi cestami úzko spätá a mnohí možno ani netušia, že mala dlhší čas patrila zahraničným vlastníkom.Firma bola založená ešte v decembri roku 1919 v Prahe, teda 13 mesiacov od ukončenia prvej svetovej vojny, Vznikala teda v náročnom čase a prvé kroky robila v komplikovanej ekonomickej situácii, kedy staré politické zriadenia zanikali a nastolovali sa nové. Avia bola pôvodne opravovňou a výrobňou lietadiel a netypické je, že jej názov nie je priezviskom jej zakladateľa. Značku založili Pavel Beneš a Miroslav Hajn. Jedno z prvých lietadiel, ktoré spoločnosť vyrobila, bol dvojplošník Avia BH-3 z roku 1922.
V roku 1929 sa Avia zaradila pod koncern Škoda. Ešte v priebehu 20. a 30. rokov Avia vyrábala armádne a civilné lietadlá, disponovali pritom vlastnými konštrukciami, počas druhej svetovej vojny potom výroba obsiahla aj nemecké lietadlá značky Arado. Po vojne dokonca Avia vyrábala slávne nemecké lietadlá Messerschmit Bf 109G a v 50. rokoch pre zmenu ruské bojové lietadlá Iľjušin Il-10.
Na výrobu automobilov sa značka preorientovala až v roku 1963, pričom od 1968 s licenciou vyrábala nákladiaky od Renault-Saviem.
V roku 1995 sa Avia vymenila spod Škody a stala sa vlastníctvom juhokórejského Daewoo. S novými šéfmi sa premenoval aj modelový rad A na D, prevedený bol v roku 2000.
Daewoo si značku Avia držalo 11 rokov, až kým ju predalo indickej firme Ashok Leyland. Prostredníctvom nej sa Avia dostala na ruský trh.
Zatiaľ poslednou zmenou vlastníctva Avie sa datuje apríl 2016. Práve vtedy sa pražská spoločnosť po dlhých desaťročiach vrátila do Česka, keďže ju kúpila firma Czechoslovak Group (CSG). Mimochodom, do tohto holdingu patrí aj vyššie zmienené firmy Karbox a Tatra.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku
Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.
Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu. Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.