Doprava a parkovanie u nás neboli lepšie ani pred takmer 50 rokmi, dokazuje TV reportáž z roku 1977

Dopravu a parkovanie v 70. rokoch v Bratislave dokumentuje reportáž Česko-slovenskej televízie, ktorú sa oplatí vidieť.
Vydané  Text: 

Parkovanie automobilov je dnes problémom snáď každého mesta na Slovensku a centrá väčších miest sú na tom výrazne horšie. Motoristi parkujú kde sa dá, vytláčajú tak často domácich a tí musia svoje vozidlá odstaviť aj o niekoľko ulíc od svojho bydliska. Situáciu do istej miery rieši nová parkovacia politika hlavného mesta, avšak aj tá obnáša početné nuansy, ktoré motoristom-rezidentom spôsobujú vrásky na čele Zdá sa, že podstatou tohto problému je čoraz väčšie množstvo ľudí, ktorí chcú alebo potrebujú mať vlastné auto. Krátka reportáž od Česko-slovenskej televízie poukazuje na problémy s parkovaním už v roku 1977, teda pred 46 rokmi! Za štyri desaťročia sa však situácia prevažne zhoršila, no zdá sa, že dôvody sú stále rovnaké, ako tie uvádzané vo videu. Reči starých Bratislavčanov o tom, že pred rokmi sa parkovalo ľahko, teda treba brať s nadhľadom.
**Text z reportáže:** *Motorizovaní obyvatelia našej Bratislavy si už neraz povzdychli nad problémom s parkovaním v centre mesta. Parkovísk je málo a preto mnohí vodiči odstavia svojich štvorkolesových tátošov i na miestach, kde je to zakázané: na chodníkoch, v úzkych uličkách. Využívajú každé voľné miesto, hoci aj za križovatkou. Ba nájdu sa aj motorizovaní milovníci prírody, ktorí nadovšetko milujú vôňu trávy a tichý šum stromov. Taká je situácia v centre väčších miest a nie je ľahké ich vyriešiť.* *Na nových sídliskách však na motoristov nezabudli a vystavali pre nich priestranné parkovacie plochy. Tieto sú však väčšinou prázdne; ani nie tak preto, že by v nových panelákoch bývalo málo majiteľov áut. Kde potom parkujú ich vozy? Stačí pohľad na druhú stranu vežiakov a odpoveď nájdeme vo farebnej šnúre áut pri chodníku. Títo šoféri si už tak zvykli na kolesá svojich áut, že i dvadsať krokov od parkoviska ku vchodu do schodiska je pre nich veľká vzdialenosť.* *Nejde nám len o fyzickú kondíciu našich spoluobčanov, ale i o benzínové výpary, ktoré sa takto dostávajú bližšie k našim oknám a cez ne do bytov.* *Čo keby sme už zajtra zaparkovali svoje auto na voľnom miesta parkoviska na našich nových sídliskách?* ### Ďalšie video: Doprava v Bratislave v roku 1966 Na záberoch môžete vidieť napríklad aj Račianske mýto bez svetelnej signalizácie, Račiansku či Štefánikovu ulicu:




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Redakčný špeciál

Finále testu AUDI Q8 SUV: Skvelé auto, čo dodať. Sumarizujeme dôvody, prečo by ste si ho mali kúpiť aj vy

  • Audi Q8 SUV je síce športové auto, ale aj rodinné. Je to SUV, ale s estetikou kupé a bezrámovými oknami ulahodí aj oku estéta. No a technologická vyspelosť, to je triumf, ktorý má Audi pripravený pre každého zákazníka bez ohľadu na stupeň výbavy.

     Pozrite sa s nami na tri časti seriálu o Audi Q8 SUV.  
  • Autopriemysel

    Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.