TECHNIKA
Je v poriadku preskakovať prevodové stupne? Na toto si musíte dať pozor!
Manuálne prevodovky so sebou prinášajú hneď niekoľko výhod, ku ktorým môžeme zaradiť aj ľubovoľnú voľbu prevodového stupňa.
V praxi to znamená, že počas jazdy môžete zaradiť akýkoľvek stupeň v ľubovoľnom čase.
Mnohí pre nižšiu spotrebu paliva preskakujú niektoré prevodové stupne a z prvého stupňa preradia rovno do tretieho. Podobný princíp sa využíva aj pri brzdení motorom, keď vodiči pri jazde z kopca podradia aj o dva stupne, čím šetria brzdy aj drahocenné palivo. Je takéto používanie manuálnej prevodovky vôbec bezpečné?
Na túto otázku sa pokúsil odpovedať Jason Fenske z portálu Engineering Explained, ktorý vysvetlil nielen možné riziká, ale aj správny princíp preskakovania prevodových stupňov. V tomto prípade veľmi záleží na spôsobe, akým sa rozhodnete preradiť.
VIDEO
V prvom rade sa nasledujúcim stupňom musíte zmestiť do rozsahu otáčok, v ktorom motor dokáže pracovať. Ak pri rýchlosti 150 km/h podradíte zo šiesteho prevodového stupňa do druhého, riskujete pretočenie motora. Mnohým sa už podobným spôsobom podarilo agregát úplne odpísať. Buď takto motor surovo zadreli, alebo došlo k ohnutiu drieka ventilu a prerazeniu diery do piestov.
Menej fatálne je skoré zaradenie vysokého stupňa pri nízkej rýchlosti, vtedy riskujete „len“ jeho podtočenie, prípadne zhasnutie motora. V prípade, že sa nasledujúcim prevodovým stupňom zmestíte do pracovného rozsahu otáčok, je veľmi dôležitá citlivá práca so spojkou a otáčkami. Jediná odlišnosť v porovnaní s postupnou zmenou prevodov je v tom, že pri priraďovaní musíte dlhšie počkať, než otáčky klesnú, a pri podraďovaní je zase ideálne použiť medziplyn. V takom prípade minimalizujete namáhanie prevodového ústrojenstva a neriskujete vážne poškodenie sústavy.
Rozdiely v otáčkach motora a prevodovky sú totiž pri preskakovaní stupňov o niečo výraznejšie, a preto je dôležité pokúsiť sa ich čo najviac vyrovnať. To by nemalo robiť skúsenejším vodičom žiadne problémy. V prípade neopatrného preradenia totiž namáhate motor aj prevodovú sústavu, výsledkom čoho je nepríjemne šklbnutie s vozidlom.
To môže buď rozhodiť rovnováhu auta, alebo dokonca zablokovať hnané kolesá. To vás pri ostrej jazde môže dostať do veľkých problémov, hlavne u vozidiel so zadným pohonom.
Zdroje: YouTube

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!