Natankovali ste nesprávne palivo? Auto vám môže poškodiť aj táto „banalita“!

Stať sa to môže naozaj každému. Natankovať nesprávne palivo nie je problém ani v modernej dobe. Pre motor to môže mať zdrvujúce dôsledky.

Čo robiť, ak sa vám omylom podarí natankovať nesprávne palivo?
Za istých okolností môže byť problémom aj otvorenie vodičových dverí.
Vydané  Text: 

Dnes, keď sa každý ponáhľa, nie je nevídanou vecou, že sa niekomu z času na čas podarí omylom natankovať do auta nesprávne palivo. Stať sa to môže aj vtedy, ak v práci jazdíte na jednom aute a doma zase na inom. Celkovo však platí, že čím skôr si to uvedomíte, tým menšie výdavky budete mať. Zo skúseností ale vieme, že sa môže stať, že si to uvedomíte neskoro. Čo robiť v takom prípade? V prvom rade by ste si mali zachovať chladnú hlavu a pokiaľ ste auto ešte nenaštartovali, neotvárajte ani dvere na vodičovej strane. Moderné autá majú totiž palivové systémy nastavené tak, aby v prípade otvorenia vodičových dverí ihneď aktivovali palivové čerpadlo, ktoré si do potrubia nasaje určité množstvo benzínu alebo nafty. Ak ste boli totálne „na suchu“, môže mať takáto nevinná vec finančné následky.

Nafta v benzíne nie je katastrofa, no neskúšajte to

Nafta v benzíne nemusí byť takým problémom, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Hrdlo benzínovej nádrže má síce menší priemer, ako tankovacia pištoľ nafty, no môže sa stať (a to najmä na starších autách), že sa vám podarí do benzínovej nádrže natankovať naftu. V takom prípade je treba samozrejme ihneď zakročiť. Pokiaľ ste si totiž všimli, že tankujete diesel do benzínu a nepresiahli ste ešte čerstvo natankované zhruba 3 litre, môžete nádrž doplniť na maximum benzínom a ďalej pokračovať v ceste.

Keď sa však stane, že ste natankovali plnú a všimnete si to ešte na čerpacej stanici, neštartujte. Ihneď si zavolajte asistenčnú službu, ktorá vám nádrž vyčerpá alebo vás dopraví do servisu. Najlepšie bude, ak sa budete riadiť aj vyššie uvedeným pravidlom a neotvoríte vodičove dvere. V horšom prípade, keď si to všimnete až za jazdy, nehrozí závažnejšie poškodenie motora. Auto ihneď odstavte na krajnici a zavolajte si odťahovku. Teraz vám už nič iné, okrem vyčistenia palivovej sústavy, nepomôže.

Inzercia

Advertisement

VIDEO: Takmer 2400 kilometrov na jednu nádrž? Toto auto máte možno doma aj vy!

Benzín v nafte môže spôsobiť zničenie motora

Naopak benzín v nafte je omnoho väčší problém. Nafta má totiž isté fyzikálne vlastnosti, ktoré sú zohľadnené už pri návrhu motora. Je to najmä jej viskozita a mazacie schopnosti. Keďže natankovať benzín do nafty z hľadiska šírky hrdla nie je až taký problém, odporúčame vám, v prvom rade, sa opäť riadiť pravidlom troch litrov. Ak totiž natankujete malé množstvo benzínu do nádrže a následne dotankujete na plnú kapacitu naftou, väčšie riziko obvykle nehrozí.

Keď však natankujete plnú, určite za žiadnych okolností neštartujte. Ak ste prišli na čerpaciu stanicu s kompletne prázdnou náídržou neotvárajte ani vodičove dvere. Benzín v palivovej sústave by totiž mohol nenávratne poškodiť palivové čerpadlo. Nestalo by sa tak samozrejme okamžite, no prevencia je dôležitá. Zavolajte si asistenčnú službu, ktorá vás opäť odtiahne do servisu, kde sa už skúsený mechanik o všetko postará.

Nádej pre klasické autá aj po roku 2035 žije! Na stole je nový návrh, ktorý ich môže zachrániť

Inzercia

Inzercia

Varovné príznaky neignorujte

Môže sa však stať, že si to nevšimnete a s autom vyrazíte na cestu. Po pár kilometroch, kedy sa už benzín dostal do palivovej sústavy a začne jeho spaľovanie, dôjde k určitej postupnosti vecí. V prvom rade začne auto výrazne strácať na výkone a objaví sa pokles otáčok motora. Neskôr začne motor bežať nepravidelne a za autom sa zväčša zjaví dymová clona. Tá je spôsobená nedokonalým spaľovaním benzínu.

Ak to budete aj tak ignorovať a s autom pôjdete ďalej, na rade je pravdepodobne palivové čerpadlo. Nasávaná nafta (v prípade dieselového agregátu) automaticky premazáva samotné čerpadlo. Keďže benzín funguje aj ako rozpúšťadlo a je pomerne „suchý“, okamžite dôjde k narušeniu povrchovej vrstvy nafty v čerpadle, a to sa začne prehrievať. Pri nepozornosti dokonca môže dôjsť k jeho zadretiu a k poškodeniu motora. Následná výmena a vyčistenie všetkých súčastí motora je finančne pomerne náročná záležitosť. Dávajte si preto pozor, pretože chvíľka nepozornosti vás môže vyjsť poriadne draho.

Horia elektrické autá naozaj častejšie ako benzínové alebo naftové? Dáta ukazujú zaujímavú štatistiku!





Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.


ODPORÚČANÉ



Inzercia

Advertisement