AUTOPRIEMYSEL

Koľko predajca zarobí na predaji nového auta a aké má ďalšie príjmy?

Pochopenie ziskovej marže predajcu je pre kupujúcich áut nevyhnutné, pretože môže ovplyvniť konečnú cenu nového auta a robiť informované rozhodnutia.

Je vôbec potrebné, aby bol medzi vami a automobilkou takýto sprostredkovateľ?
Ako funguje takzvaný priamy predaj áut?
Vydané Text: 

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, koľko si necháva predajca, keď od neho kupujete nové auto? Je táto jeho provízia natoľko vysoká, že vám zvyšuje mesačnú splátku o podstatné desiatky eur a je vôbec potrebné, aby bol medzi vami a automobilkou takýto sprostredkovateľ?

Predajcovia skutočne slúžia ako sprostredkovatelia predaja, hoci skutočné vzťahy v pozadí bývajú komplikovanejšie.

Aj preto sa dnes otvorene hovorí o zmene koncepcie predaja automobilov, v ktorej majú byť práve sprostredkovatelia vytlačení do úzadia. Jeden z takýchto modelov priameho predaja je zaujímavý aj pre automobilku Škoda, čomu sme venovali samostatný príspevok koncom minulého roka: Škoda už budúci rok spustí priamy predaj svojich áut. Čo to znamená pre zákazníkov a klasických predajcov?

Analytická spoločnosť J.D. Power, ktorá je známa predovšetkým ako autor rozsiahlych štúdií a prieskumov o spoľahlivosti automobilov, sa vo vyhradenom príspevku z druhej polovice roka 2023 venovala práve téme koľko zarobí predajca na predaji nového auta? Autorom je Dustin Hawley.

Ako zarábajú predajcovia áut?

Predajcovia áut zarábajú peniaze prostredníctvom niekoľkých tokov príjmov, vrátane predaja nových áut, ojazdených áut, financovania, servisu a predĺžených záruk. Zatiaľ čo každý tok príjmov je dôležitý, predaj nových áut je zvyčajne významnejším zdrojom príjmov pre predajcov.

Keď predajca predáva nové auto, zvyčajne profituje z rozdielu medzi fakturovanou cenou (to, čo platí výrobcovi) a predajnou cenou (to, čo platí zákazník). Tento rozdiel môžeme pre účely tohto príspevku nazývať „hrubý zisk“ a jeho výška sa líši sa v závislosti od značky a modelu auta, umiestnenia predajne a konkurencie.

Predajňa nových áut, ilustračná vizualizácia od AI

Cena auta pre predajcu

Cena auta pre predajcu je suma, ktorú predajca zaplatí výrobcovi za nové auto. Táto cena je zvyčajne nižšia ako cena vozidla v cenníku alebo maloobchodná cena odporúčaná výrobcom a zahŕňa cenu auta a všetky ďalšie možnosti alebo príslušenstvo.

Predajcovia rokujú s výrobcami, aby určili cenu pre každé auto. Tieto rokovania berú do úvahy rôzne faktory, ako je objem, umiestnenie a konkurencia, a môžu mať vplyv na ziskové marže pre predajcu aj výrobcu.

Stimuly a zľavy výrobcu

Stimuly výrobcov a zľavy sa ponúkajú obchodným zastúpeniam, aby ich motivovali k predaju konkrétnych značiek a modelov. Týmito stimulmi môžu byť finančné zľavy, financovanie s nízkym úrokom alebo iné výhody.

Predajcovia môžu tieto stimuly využiť vo svoj prospech tým, že ich budú propagovať zákazníkom, ponúkajú ich v rámci obchodného vyjednávania alebo ich využívajú na zvýšenie svojej ziskovej marže. Kupujúci si musia byť vedomí týchto stimulov pri vyjednávaní predajnej ceny nového auta.

Predajňa nových áut, ilustračná vizualizácia od AI

Dodatočné zdroje ziskov predajcov

Okrem predaja nových áut predajcovia zarábajú peniaze prostredníctvom financovania, servisu, predaja príslušenstva a predĺžených záruk. Tieto dodatočné zdroje príjmov môžu byť významné a napokon tiež ovplyvniť konečnú cenu nového auta.

Financovanie umožňuje predajcom ponúkať zákazníkom pôžičky na nákup nového auta, zatiaľ čo služby a servis poskytujú dodatočné príjmy prostredníctvom údržby a opráv.

Predĺžené záruky ponúkajú dodatočnú ochranu kupujúcim, ale tiež spravidla zvyšujú ziskovú maržu predajcu.

Koľko zarábajú predajcovia na obchode?

Na základe údajov Národnej asociácie predajcov automobilov (NADA) je priemerná hrubá marža pri predaji nového auta pre autorizované zastúpenie okolo 3,9 percenta. To znamená, že pri aute za 30 000 amerických dolárov (27 393 eur) by bol hrubý zisk predajcu približne 1 170 USD (1 068 eur). Je však dôležité poznamenať, že ide len o rozdiel medzi nákupnou a predajnou cenou, teda vyššie zmienený „hrubý zisk“. A ten neberie do úvahy rôzne výdavky predajcov, ako sú režijné náklady, platy zamestnancov a výdavky na reklamu.

Za zmienku tiež stojí, že hrubá marža sa môže výrazne líšiť v závislosti od značky a modelu auta, ako aj od miesta predajne. Napríklad luxusné autá majú zvyčajne vyššiu maržu hrubého zisku ako cenovo dostupné autá a obchodné zastúpenia nachádzajúce sa v bohatších oblastiach si môžu uplatňovať vyššie marže.

Predajňa nových áut, ilustračná vizualizácia od AI

Transparentnosť pri kúpe auta

Internet uľahčil kupujúcim automobilov hľadanie informácií o nových autách a porovnávanie cien medzi predajcami. Táto zvýšená transparentnosť ovplyvnila tradičný obchodný model obchodného zastúpenia a prinútila obchodné zastúpenia prispôsobiť sa meniacemu sa správaniu a preferenciám spotrebiteľov.

Zatiaľ čo zvýšená transparentnosť prospieva kupujúcim, môže tiež ovplyvniť zisky predajcov tým, že sťaží účtovanie vyšších cien alebo používanie vyjednávacích taktík.

Predajcovia sa musia prispôsobiť týmto zmenám a nájsť nové spôsoby, ako zostať konkurencieschopným na transparentnejšom trhu.

Jedným zo spôsobov, ako chcú automobilky spraviť svoje vozidlá dostupnejšími práve očistením o marže predajcov je priamy predaj.

Priamy predaj bez predajcu ako prostredníka

Priamy predaj automobilov je obchodný model, v ktorom automobilový výrobca predáva svoje vozidlá priamo zákazníkom, teda bez tradičných maloobchodných predajcov. V tomto prípade výrobca preberá úlohu predajcu a je zodpovedný za celý predajný proces, vrátane marketingu, predaja, financovania a poskytovania služieb zákazníkom.

Tento model tiež umožňuje výrobcom získavať vzácne zákaznícke údaje a spätnú väzbu, čo môže slúžiť ako cenný zdroj informácií pre vylepšenie produktov a služieb. Zákazníci môžu mať pri priamom predaji aj možnosť konfigurácie a prispôsobenia vozidla podľa svojich preferencií.

Predajňa nových áut, ilustračná vizualizácia od AI

Zhrnutie

Pochopenie ziskovej marže predajcu je pre kupujúcich áut nevyhnutné, pretože môže ovplyvniť konečnú cenu nového auta a robiť informované rozhodnutia.

Predajcovia zarábajú peniaze prostredníctvom rôznych tokov príjmov, vrátane predaja nových áut, predaja ojazdených áut, financovania, servisu a dielov a predĺžených záruk.

Transparentnosť pri nákupe áut síce ovplyvnila zisky predajcov, no zároveň poskytla spotrebiteľom viac informácií a kontrolu nad procesom nákupu áut.

V dôsledku toho sa predajcovia musia prispôsobiť týmto zmenám tým, že budú ponúkať konkurencieschopné ceny, výnimočné služby a transparentnosť svojich operácií.







ODPORÚČANÉ


ZO SVETA

Nové 100 % clo na elektromobily z Číny bude realitou! A to je len začiatok

  • Americký automobilový priemysel a regulačné orgány sa obávajú, že ak sa čínske elektrické vozidlá dostanú do Spojených štátov, domáce značky im nebudú schopné konkurovať. Bidenova administratíva však údajne dospela k tomu, čo považuje za riešenie: Na čínske elektrické vozidlá zavedie plné 100-percentné dovozné clo.