JUNIORSKÝ MOTOŠPORT

Juniorský motoršport: Sezóna 2023 skončila pre Matiasa Baláža skvele, teraz ho čaká zimná príprava aj napriek zlomenej kľúčnej kosti

Talentovaný chlapec na motocykli Yamaha PW50 má za sebou prvú sezónu v tíme Maco Racing Junior Team s pôsobivou bilanciou.

Rok priniesol víťazstvá i menšie prehry, ktoré napokon Matias zúžitkoval vo svoj prospech.
Vydané  Text:  Erik Stríž a Michal Baláž

Víťazstvá, viditeľný progres, debut v novom klube, ale aj otázna diskvalifikácia, pre ktorej dôvody sa zmenili pravidlá SMF. Juniorský pretekár Matias Baláž #26, ktorého začínajúcu a veľmi sľubnú kariéru sledujeme od septembra 2022, počas uplynulej sezóny motoristického športu zažil pestrý rok, ktorý ho doviedol až k zisku cenných titulov: 1. vicemajstra v národných majstrovstvách Slovenskej republiky a 2. vicemajstra v medzinárodných majstrovstvách Slovenskej republiky – oboch v kategórii PW50.

Mladá generácia slovenských športovcov vzniká práve teraz a začať je potrebné už v predškolskom veku. Toto pravidlo platí pre profesionálny šport ako taký a ten motoristický nie je výnimkou. Napriek tomu je nesmierne nevšedné vidieť deti už v predškolskom veku sedieť na benzínovom motocykli a sledovať ich nevídané schopnosti na asfalte.

Už v našej prvej reportáže z bratislavského tréningu, keď mal Matias Baláž iba päť rokov, bol považovaný za veľký talent. Otvorene to hovorí Jakub Kornfeil, český pretekár MotoGP, ale aj traťový maršál Antoine Septième: „Tento nádejný slovenský jazdec (…) nebude nachádzať konkurenciu v budúcnosti, pretože čo tento jazdec dokáže, je neskutočné,“ zaznieva vo videu z augustových pretekov v Dlhej.

Inzercia

Inzercia

Sezónu 2023 komentuje pretekárov otec a manažér Michal Baláž (4.10.2023):

Do sezóny sme išli s cieľom učiť sa. Dúfali sme v prvú bedňu, to bol Matiasov sen a náš cieľ, ľudí z Maco Racing tímu, išlo o zlepšenie techniky jazdy. Spätne teda môžeme potvrdiť, že sezóna dopadla úspešne. Matiasov sen sa splnil, dokonca bol párkrát na stupni najvyššom a my s trénerom Jakubom Kornfeilom sme absolútne spokojní.

Prielom prišiel asi pred pretekom na Slovakiaringu. Vtedy Matias naozaj viditeľne zrýchlil, dostal istotu na motorke pri rýchlych prejazdoch zákruty. V tom preteku síce neurobil dáky výsledok, ale v kvalifikácii, kde išlo čisto o zajazdený čas, už ukázal svoju rýchlosť. Ten víkend bola pre Matiho aj tvrdá škola a naučil sa, že aj keď bol rýchly v kvalifikácii, v preteku to nič neznamená, ak nebojuje o pozíciu hneď od začiatku závodu. Matias sa z tohto preteku ako vždy poučil a odvtedy už dáva do preteku všetko čo vie hneď po zhasnutí štartových svetiel. To nakoniec prinieslo aj výsledky, plus jeho sebadôvera išla hore a už pomýšľal iba na výhru.

Ako otec musím vyzdvihnúť jednu vec, a to je jeho prístup k tréningom. Nikdy sa nestalo, že by sa mu nechcelo ísť trénovať, alebo že by nedával na tréningoch zo seba maximum. Sezóna skončila ziskom titulu 1. vicemajster Slovenska v národnom šampionáte a 2. vicemajster v medzinárodnom. Super výsledok, keď vezmeme do úvahy, že patrí k najmladším účastníkom.

Bohužiaľ na tréningu pred týždňom nešťastne spadol a skončilo to zlomeninou kľúčnej kosti. Vieme, že to k tomuto športu patrí, ale keď sa také niečo stane vášmu dieťaťu, samozrejme prišla myšlienka, že by sme s tým skončili – no Matias nás z toho hneď dostal a povedal, že na to nemáme ani pomyslieť a teší sa na zimnú prípravu… tak držte palce!

Matiasovi prajeme skoré uzdravenie, gratulujeme k dokončeniu sezóny a k fantastickým výsledkom počas roka!

Ako prebiehala Matiasova sezóna 2023

Dlhá 29.4.2023: Debut v klube a prvýkrát v hustom daždi (článok o pretekoch)

V sobotu sa konal tréning a kvalifikácia za hustého dažďa. Bola to Matiasova prvá skúsenosť s jazdou za takýchto podmienok. Napriek tomu si dobre poradil na mokrých pneumatikách a dosiahol tretí najrýchlejší čas. V prvom ostrom preteku mal Matias problémy so štartom a vošiel do prvej zákruty na 6.  – 7. pozícii. Využil však úvodné dve kolá na to, aby sa dostal na 5. miesto. V poslednom kole bol tesne za tretím jazdcom, ale nepodarilo sa mu ho predbehnúť. Napriek pokazenému štartu bol spokojný s priebehom závodu. Pred druhým závodom prestal pršať a dráha začala vysychať. Tím mal dilemu, či si vybrať mokré alebo suché pneumatiky. Nakoniec sa rozhodli pre bezpečnejšiu možnosť. Matias mal tentokrát dobrý štart, ale po niekoľkých kolách bolo zrejmé, že nedokáže dobehnúť popredných súperov. Nakoniec došiel na piatom mieste.

 

Brno 20.5.2023: Podarilo sa

Aj keď je Masarykov okruh v Brne označovaný ako malý, je skutočne úzky a technicky náročný bez jediného okamihu oddychu. Najrýchlejší čas na kolo bol 36 sekúnd, čo znamená, že trať je približne trikrát kratšia ako tie, na ktorých bol Matias zvyknutý jazdiť. V piatok prebiehal intenzívny tréning, v sobotu kvalifikácia (3. miesto) a neskôr dva preteky.  Aj keď sa v prvom aj druhom preteku posunul na štvrté miesto  ihneď pred prvou zákrutou, napokon došiel do cieľa a umiestnil sa na treťom mieste.

 

Slovakiaring 28.5.2023: Víkend dvoch tvárí

Na Slovakiaringu sa konali spojené majstrovstvá s Maďarskou motocyklovou federáciou, čo prinieslo silnú konkurenciu. V piatok boli voľné tréningy, v sobotu sa konali kvalifikácie a v nedeľu dva preteky. Víkend bol emocionálne náročný, s rýchlym zlepšovaním výkonu v tréningoch a historicky najlepším umiestnením v kvalifikácii. Avšak v nedeľu sa situácia obrátila. Matias pokazil štart a v prvom kole bol posledný. Napriek tomuto výsledku sa nevzdal a do druhého preteku nastúpil so zvýšenou odhodlanosťou. Celkovo skončil 11. v prvom preteku a 10. v druhom, čo znamenalo dve 5. miesta v rámci MSR. Ukázalo sa, že Matias je rýchly a dokáže jazdiť s konkurenciou oveľa starších pretekárov, ale aj to, že musí viac trénovať jazdu v skupine. Preteky na Slovakia Ringu boli prelomovým momentom, po ktorom sa Matias začal lepšie štartovať a prejavoval sa výrazným zlepšením.

 

Visonta 3.6.2023:  Skvelý výkon a sklamanie (článok o pretekoch a zmene pravidiel SMF)

„Trať vo Visonte sa Matiasovi páčila hneď od začiatku a absolvoval 4 voľné tréningy. V sobotu ráno bol ešte jeden voľný tréning, potom kvalifikácia a poobede dva preteky. V sobotnom voľnom tréningu už fungovala časomiera a tá ukázala, že v ňom bol 3. v celkovom poradí a najrýchlejší zo Slovákov. Tento výsledok chcel urobiť aj v kvalifikácii a dokonca ho zlepšil. Celkovo 2. miesto bolo ako z ríše snov. V prvom preteku na štarte prišiel o jednu pozíciu. Do konca pretekov išiel v skupinke 3 jazdcov bojujúcich o druhú až štvrtú pozíciu. Došiel na 3. celkovo a na 1. v rámci MSR. V druhom preteku prvýkrát tento rok nestratil ani jednu pozíciu a až do posledného kola sa držal na 2. mieste. Bohužiaľ, v poslednom kole urobil miernu chybu na výjazde pred rovinkou a obidvaja maďarskí súperi v skupinke sa dostali pred neho. Prišiel celkovo 4. ale zo Slovákov jednoznačne prvý.

Bohužiaľ, si z týchto pretekov neberieme domov ani bod. Po pretekoch technickí komisári nechali rozobrať a skontrolovať motocykle prvých štyroch pretekárov. Traja, spolu s nami neprešli kontrolou a boli diskvalifikovaní. Neskôr sa nám SMF ospravedlnila, zmenila daný predpis, ktorý bol zle napísaný a potvrdili, že sme žiadne pravidlá neporušili, no body nám už nevrátili.“

 

Kecskemét 2.7.2023: Horúčka a víťazstvo

Týždeň pred pretekmi Matias na trati v Kecskeméte trénoval, čím sa ju naučil. Cieľom bolo zlepšiť jazdnú stopu a zrýchľovať. Matias sa však na pretekoch necítil dobre a mal horúčku. Napriek neistote, či má juniorský pretekár nastúpiť napokon v kvalifikácii dosiahol rýchly čas, hoci bol pred ním viacero domácich pretekárov. V oboch pretekoch sa držal výborne a udržal si vedúce miesto medzi Slovákmi, pričom štyria domáci pretekári boli pred ním.

„Poobede sa konali dva preteky a teplota stále skákala hore dole, tak sme zvolili taktiku udržať si pozíciu na štarte a zbytočne nebojovať s domácimi jazdcami, ale udržať si prvé miesto v slovenskom šampionáte. To sa Matiasovi aj podarilo v obidvoch pretekoch. Radosť z prvého víťazstva bola obrovská a dokonca po pretekoch (asi z toho adrenalínu) ani nemal teplotu. Po minulých pretekoch, kde bolo veľké sklamanie (najskôr víťazstvo potom diskvalifikácia), všetkým ukázal, že vie jazdiť rýchlo!“

 

 

 

Dlhá 5.8.2023: Suverénne najrýchlejší jazdec (článok o pretekoch)

V sobotu poobede sa konali dva preteky. Do prvého Matias vyštartoval predčasne, za čo bol penalizovaný 10 sekundami Do prvej zákruty už išiel na druhej pozícii a onedlho predbehol aj tímového kolegu a prvé miesto už nepustil . Do cieľa prvého závodu došiel s veľkým náskokom 9,8 sekundy, ale nie dosť veľkým, aby bol kvalifikovaný ako prvý – chýbalo 0,2 sekundy. V druhom preteku bez problémov došiel s ohromujúcim 12,5-sekundovým náskokom do cieľa na suverénne prvej priečke. Preteky vyzerali, že to bolo jednoduché, ale podľa slov Matiasovho tímu neboli: na tejto dráhe pred víkendom spravil dovedna 350 kôl.

 

Visonta 3.9.2023: Skvelé ukončenie sezóny

Už na tréningoch Matias jazdil rýchlejšie časy ako v posledných závodoch, ktoré tu absolvoval.  V sobotnej kvalifikácii si časom 1:12:87 vyjazdil 2. miesto celkovo. Prvý pretek odštartoval dobre a udržal svoju pozíciu až do cieľa. Následne sa odhalilo, že v zadnej gume je veľmi nízky tlak (pomalý defekt) a oprava sa prejavila v následnom preteku. Síce nestačil na prvého domáceho pretekára, ale bol celý čas tesne za ním a zajazdil si najrýchlejšie kolo víkendu 1:12:19. Matias v obidvoch pretekoch prišiel na druhom mieste a na prvom v rámci majstrovstiev Slovenska.

„Záver sezóny nám naozaj vyšiel a naša poctivá príprava priniesla výsledky. Tento rok iba ako 6-ročný junior Matias skončil na pozícii 1. vicemajstera Slovenska pre rok 2023 v národnom šampionáte a 2. vicemajster v medzinárodnom.“




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




ODPORÚČANÉ