ROZHOVOR

Ako uvažuje muž stojaci za úspechom značky Rolls-Royce: Torsten Müller-Ötvös odchádza do dôchodku po nevídanom raste firmy

Rozhovor s množstvom prekvapivých odpovedí a detailov o tom, ako uvažuje muž stojaci za úspechom značky Rolls-Royce.

Sme tu iba preto, že nám naši klienti dávajú svoje peniaze. Sme ich služobníci, hovorí o prozákazníckom prístupe značky Torsten Müller-Ötvös.
Vydané Text: 

Treba skončiť v najlepšom: Torsten Müller-Ötvös zanecháva značku Rolls-Royce vo famóznom stave

Spoločnosť Rolls-Royce Motor Cars oznámila, že Torsten Müller-Ötvös (63) 30. novembra 2023 končí vo funkcii jej generálneho riaditeľa automobilky.

Müller-Ötvös nastúpil do Rolls-Royce Motor Cars v roku 2010, čím sa stal najdlhšie pôsobiacim generálnym riaditeľom spoločnosti od čias Clauda Johnsona, muža, ktorý v roku 1904 spojil Charlesa Rollsa a Henryho Roycea.

Pod Torstenovým vedením sa Rolls-Royce pretransformoval z automobilového výrobcu na skutočný luxusný dom a predaje značky sa zvýšili šesťnásobne. Keď nastúpil do funkcie, Goodwood vyrábal iba dva modely, Phantom a Ghost. Pod jeho vedením boli predstavené Rolls-Royce Wraith a Dawn, ako aj Rolls-Royce Cullinan, prvé SUV v histórii značky, ako aj zvlášť úspešné modelové varianty Black Badge. Tento rok bol predstavený historicky kľúčový model Spectre, prvé ultra-luxusné elektrické super kupé na svete, ktorým sa začína prechod značky na plne elektrické produktové portfólio. Táto transformácia má byť zakončená do konca roku 2030.

Inzercia

Inzercia

Dá sa tak povedať, že Müller-Ötvös naplnil podstatu frázy, že skončiť treba v tom najlepšom. Značku odovzdáva do rúk Chrisa Brownridgea, súčasného generálneho riaditeľa BMW UK.

Torsten Müller-Ötvös a Chris Brownridge (fotomontáž, zdroj: LinkedIn T.M.O. a BMW)

Torsten Müller-Ötvös v komentári k oznámeniu povedal: „Vedenie Rolls-Royce takmer 14 rokov bolo najväčším privilégiom a potešením môjho profesionálneho života. Dostať spoločnosť a jej ľudí svetovej triedy do pozície, v ktorej je dnes, na vrchole luxusného priemyslu, bolo pozoruhodným dobrodružstvom. Som hrdý na úlohu, ktorú sme s mojím výnimočným tímom zohrali pri významnom prispení k ekonomike Spojeného kráľovstva a ku globálnemu uznaniu schopnosti Británie vyrábať tie najlepšie luxusné produkty na svete.“

Rozhovor aj o zákulisí značky Rolls-Royce

  • S Torstenom Müller-Ötvösom sme sa stretli pri príležitosti prezentácie nových modelov Ghost a podujatia Alpine Trial 2023, ktoré pripomínalo 110. výročie dnes už legendárnych alpských pretekov Alpenfahrt. Rozhovor prebehol v rakúskych Alpách koncom júna 2023.
  • Buďte odvážni a expresívni, vyzval Müller-Ötvös počas svojho príhovoru pred večerou s majiteľmi (nielen) historických automobilov Rolls-Royce. V podobnom duchu sa nesie aj rozhovor.
  • Zhovárali sme sa o výzvach, ktorým značka čelí, o zmenách v uplynulých 14 rokoch, ale aj o „ďalšej veľkej veci“ od Rolls-Royce.
  • Müller-Ötvös poodhalil, ako automobilka predpovedá zákaznícke správanie a preferencie na dlhé roky vopred.
  • Prekvapuje úprimným postojom k vzťahu medzi firmou a zákazníkmi aj otvorenosťou o cielenom zvyšovaní cien.

Stretnutie prebehlo krátko pred oficiálnym odhalením modelu Spectre.

Pán Müller-Ötvös, ste CEO už 14. rok a práve v čase, keď automobilový priemysel prechádza najväčšími zmenami vo svojej histórii. S akými výzvami ste sa stretávali v minulosti a čo považujete za výzvy dneška?

Kľúčom je myslieť na luxusné túžby, teraz aj v budúcnosti, ďaleko nad rámec automobilových potrieb, keďže sme viac v luxusnom biznise ako v automobilovom priemysle.

Naši klienti majú viacero áut vo svojich garážach. Tak, ako my každé ráno stojíme pred šatníkom a rozhodujeme sa, aké oblečenie či bunda sú vhodné pre danú príležitosť, oni si môžu vybrať auto pre danú príležitosť. Iba vďaka porozumeniu super-luxusných klientov vieme formovať správnu stratégiu.

Zákazníci Rolls-Royce očakávajú súčasné motorové vozidlá, najmodernejšie technológie. Avšak v posledných rokoch sa náš Bespoke Program pre individualizáciu a personalizáciu stal kľúčovou hnacou silou nášho úspechu. Každý chce mať svoje vlastné personalizované vozidlo Rolls-Royce. Chcú si namaľovať svoje dielo sami spolu s našimi dizajnérmi. Až potom je to váš Rolls-Royce. Vypovedáte ním svoj príbeh, až potom je to váš Rolls-Royce, ktorý ste navrhli vy.

Torsten Müller-Ötvös v priestoroch goodwoodskeho Rolls-Royce s rôznorodou ponukou materiálov a povrchov pre automobily.

Rozumiem tomu správne, že jednou z najväčších výziev teraz je teda nájsť spôsob, ako tieto autá ešte viac personalizovať?

Sme úplne zákaznícky orientovaný biznis, v úzkom kontakte s našimi klientmi, pomáhajú nám porozumieť ich potrebám, predstavám o tom, čo je pre nich osobne dôležité, aké funkcie by chceli vidieť o pár rokov, čo ich zaujíma i čo sa im asi nepáči.

Vyzerá to tak, že Rolls-Royce sa teraz intenzívne sústreďuje na mladú generáciu zákazníkov. Je aj toto jedna z hlavných výziev dneška?

Keď som nastúpil do Rolls-Royce, priemerný vek majiteľa bol 56 rokov. Teraz je to 43. Dôvodom je, že od istého času bohatstvo a vek už spolu úzko nesúvisia. Moje rozhovory so súkromnými manažérmi majetku vtedy podporili náš dojem, že v ich profiloch dochádza k neustálym zmenám, bohatí jedinci v priebehu rokov oveľa omladli, zvyšuje sa aj podiel investoriek, bohatstvo je neformálnejšie ako predtým.

Museli sme to predvídať a aktívne to riešiť.

Výrazne vyšší je podiel majiteľov, ktorí si aspoň z času na čas jazdia sami. Prešli sme od tradičnejšieho typu vozidiel so šoférom k vozidlám, ktoré klientom umožňujú užívať si sedadlo vodiča aj zadné sedadlo. Zaradili sme aj modely Black Badge pre tých, ktorí by chceli posunúť hranice luxusu, a predstavili sme nové modely, ako je Rolls-Royce SUV, Cullinan, aby sme rozšírili náš záber bez straty exkluzivity. V súlade s tým sa priemerný vek postupne znižoval.

Dôvodom tejto zmeny bolo, že veľmi bohatí jedinci za posledných 14 rokov oveľa omladli. Keď som začínal, veľa som diskutoval so súkromnými bankami po celom svete a vždy som sa ich pýtal, ako podľa nich budú vyzerať veľmi bohatí jedinci o 5 alebo 10 rokov. Odpoveď bola vždy jasná, či to bola HSBC, UBS alebo iná banka. Mladší, viac žien, rozhodne menej formálni, pretože spôsob, akým sa vytvára bohatstvo, je dnes oveľa jednoduchší. Už nemusíte investovať do veľkých aktív, strojov, nehnuteľností a podobne. Ak ste dostatočne šikovný, môžete podnikať aj tu. A všetko sa stalo tak, ako očakávali. Bola to teda pre nás výzva, aby sme boli relevantní pre mladších ľudí. Túto potrebu sme videli už pred 13 rokmi a postupne sme vyvinuli stratégiu a program, ktoré na ňu reagujú.

Ghost je napríklad prezentovaný vo výrazných farbách. Podľa mňa sú krásne. Možno práve preto, že som mladší.

Vidieť modely Ghost tu v Alpách v žiarivých, výrazných farbách je len odrazom toho, čo vidíte, keď kráčate po montážnej linke v Goodwoode – to si klienti objednávajú. V rámci služby Bespoke si môžete objednať akúkoľvek farbu, ktorú si želáte, nemusí však byť výrazná.

Farebné variácie modelu Ghost

Súhlasíte teda s konštatovaním, že v čase sa správanie spotrebiteľov mení. Teraz sa otvorene špekuluje, že koncept vlastníctva áut bude čoskoro prekonaný, pretože mladá generácia vraj nechce vlastniť autá. Reflektuje Rolls-Royce aj tieto zmeny v správaní spotrebiteľov?

Povedzme to priamo: Rolls-Royce je umelecké dielo, ktoré odráža prianie alebo dokonca sen svojho majiteľa. Je to dosť podobné tomu, čo sa deje v hodinárskom priemysle. Predpovedalo sa, že mechanické hodinky prestanú existovať a stal sa presný opak. Naši klienti nosia túto významnú investíciu ako umelecké diela na zápästí. Nechcú sa o ne deliť, to vôbec nie, chcú ich vlastniť.

Majte na pamäti, že hovoríme o špecifickom segmente v rámci špecifického segmentu; bude tu neustále obdiv a láska k jedinečným investíciám do vášne.

Takže nevidím trend, ktorý ste spomínali. A u mladších ultrabohatých nevidím tendenciu chcieť žiť bez áut – možno len niektorých. Ale je dosť veľa, dokonca aj veľmi mladých ľudí, ktorí obdivujú a milujú autá. A tento segment bude v nasledujúcich rokoch naďalej rásť.

Rolls-Royce nie je automobilová spoločnosť, ale luxusný dom. To ste ste napísali na svojom LinkedIne pred pár týždňami.

Presne o tom hovorím.

Pre spoločnosti je momentálne silnou témou udržateľnosť. Snažia sa nájsť nové oblasti, v ktorých by mohli podnikať, venujú sa virtuálnej realite, NFT a podobne. Uvažuje v takomto kontexte aj Rolls-Royce?

Sme jednoznačne oddaní udržateľnosti, prvý plne elektrický Rolls-Royce, Spectre, je historickým míľnikom v slávnej histórii značky.

V našom chápaní však udržateľnosť ďaleko presahuje bežné automobilové pojmy. Sme si vedomí toho, že Rolls-Royce zostane na desaťročia; viac ako 80 percent všetkých Rolls-Roycov, ktoré boli kedy vyrobené, je stále pojazdných, vydržia veľmi dlho.

Preto je naša výzva ešte väčšia; nájsť materiály, ktoré sú trvalo udržateľné, napríklad s dlhou životnosťou, a zároveň zachytávajú ten pocit špičkovej kvality, luxusu, správneho pocitu a vzhľadu.

Chápem. Takže niečo ako mobility služby od Rolls-Royce sa v blízkom čase nestane?

Ako majiteľ Rolls-Royce patríte do eklektickej siete, ktorú nechceme podkopávať.

Minulý rok bol pre Rolls-Royce veľmi úspešný, 6 000 vyrobených áut je niečo fantastické. Je niečo ako kritický objem produkcie, ktorý Rolls-Royce neprekročí, napríklad pre obavy zo zachovania kvality?

Môžete mi dôverovať, že sa nenaháňame za objemom. Predpokladá sa, že počet jednotlivcov s vysokým čistým majetkom sa bude každý rok zvyšovať približne o 3 percentá, a to aj v Európe. Ako firma musíme hľadať obchodné príležitosti, no vždy sa snažiť vyrobiť o jeden motorový automobil menej, ako je dopyt.

V každom prípade sme limitovaní kapacitou nášho programu Bespoke, spoliehajúc sa na schopnosti a odbornosť veľmi malého počtu remeselníkov na našej úrovni..

„Naša stratégia je neustále zvyšovať ceny, aby sa značka stala ešte cennejšou a ešte vzácnejšou,“ hovorí Torsten. „Nikdy by som neznížil ceny iba pre väčší objem.“

Náš čas na rozhovor síce pominul, ale predsa by ma zaujímala ešte jedna vec. Všetci hovoria o Spectre, no čo je ďalšia skutočne veľká vec od Rolls-Royce?

Uvádzame na trh prvý plne elektrický Rolls-Royce. Spectre je jednoznačne historický míľnik kalibru, ktorý v najbližších rokoch neuvidíte.

Takže žiadny luxusný mikrobus od Rolls-Royce nebude?

Ak by bol takýto nápad, nezverejnili by sa na terase hotela v Rakúsku – môžete si byť istý, že nie je (smiech).

Ďakujem za poskytnutie rozhovoru a prajem veľa dôvodov na radosť v novej životnej etape.


Rozhovor bol po úprave odpovedí autorizovaný.

Za zabezpečenie rozhovoru, programu a dopravy ďakujeme spoločnosti Rolls-Royce Motor Cars.

Zhováral sa Erik Stríž. Fotografia po grafickej úprave, zdroj: Rolls-Royce





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Bestsellery ešte výhodnejšie