FOTOTRIP

Test SsangYong Torres: Dobrodružstvo na obzore

Napratať do veľkého SUV rodinu a ísť na výlet, je klasická disciplína, no takéto auto poskytuje skvelé zázemie aj na kreatívny výlet za slnečným svetlom.

Pripájame aj náklady na ročnú prevádzku.
Vydané  Text: 

Rozmery iba v milimetroch odlišné od Škody Kodiaq robia z modelu Torres naozaj horúceho kandidáta na rodinné auto. Skvelým argumentom je nielen priaznivá cena tohto modelu, ale nepochybne aj skutočne pútavý dizajn. Môžete si o ňom myslieť, čo chcete, no ľudia sa za modelom Torres obzerajú a deti ho priam zbožňujú. Jeden Torres sme už v redakcii mali, a tak sme jeho opätovnú návštevu v našej redakcii poňali trochu netradične. Vybrali sme sa na fotografický výlet. Dvaja kamaráti fotografi, kopec techniky a dobrodružná nálada.

Veľké kolesá s priemerom 20 palcov určite neprispievajú komfortu, no ten je aj napriek tomu na slušnej úrovni. Torresu by však veľmi pristali 18-palcové terénne balóny!

Priestor na výbavu

Zhodli sme sa, že najkrajšie fotografie vznikajú mimo civilizácie. Tam sa stáva väčšia svetlá výška nevyhnutnosťou a v nadšení z potenciálnych skvelých fotografií predsa nechcete myslieť na to, koľkokrát cestou chytíte brucho, a či na ňom nebodaj nezostanete visieť.

SsangYong Torres ponúka slušných 195 mm a popri tom navyše aj pohon 4 × 4, vďaka ktorému sa dostanete ešte ďalej, v našom prípade za ešte lepšími zábermi. Často to býva klišé a isto sami viete, kde všade ste videli, že sa vie dostať aj obyčajná Felicia, no my sme sa pri hľadaní skutočne ocitli v situácií, keď sme sa museli otočiť na úzkej lesnej ceste vytýčenej vyvýšeným svahom.

A uprostred toho sme auto tak prekrížili, že sa nevedelo pohnúť. Práve vďaka pohonu 4 × 4 a možnosti uzavrieť medzinápravový diferenciál sme sa z toho dostali.

Torres ponúka aj asistenta zjazdu z kopca, ak by sme boli v štveraní sa nahor až príliš horliví a akosi by sme sa pozabudli, že sa treba bezpečne dostať aj naspäť.

Tri obrazovky sú hlavným rozhraním na ovládanie auta. Tá spodná má na starosti klimatizáciu, prípadne jazdné režimy, či pohon AWD

Prekvapenie! Do lakťovej opierky sa zmestí fotoaparát aj s dlhým objektívom! A áno, dá sa zatvoriť. Do ostatných odkladacích priestorov sa pokojne zmestia ďalšie objektívy a výbava

Pripravený na zážitky

Toto je to miesto. Čas rozložiť techniku. V kufri je na to miesta habadej a najčastejšie používané objektívy sa krásne zmestia do stredového tunela. Ešte väčšie prekvapenie: zrkadlovka s nasadeným objektívom 70 – 200 mm sa zmestí do lakťovej opierky! Môže teda byť neustále poruke.

Na palube nájdete aj veľa USB portov na priebežné nabíjanie techniky, nechýba ani 12 V zásuvka, ktorá už dnes nie je úplný štandard.

Niekedy to nie je objem, ktorý je najdôležitejší, ale plocha, kde si môžete v pohodlí rozložiť všetky batohy. Veko kufra pekne poslúži aj ako prístrešok

Behanie okolo auta za zábermi môže byť náročné, najmä ak nepraje počasie. Ak by sme fotili napríklad dravé vtáky, alebo divú zver, počasie nezohráva úlohu a mohlo by sa stať, že namiesto príjemného, takmer jarného a bezveterného dňa by bola zima a vietor. V takom prípade oceníte krátke návštevy auta a jeho vyhrievaných sedadiel.

Leto a teplo? Popri klimatizácii sú tu aj odvetrávané sedadlá. Ak by náhodou pršalo, veľké veko kufra by nám pohodlne poslúžilo ako prístrešok.

Torres obslúži aj úplných dobrodruhov a po sklopení operadiel zadných sedadiel vznikne rovná plocha, kde by ste sa mohli vyspať. Len to chce nabudúce zobrať spací vak a nejaký matrac.

Pohon všetkých kolies oceníte vždy, keď sa vyberiete mimo spevnené cesty a za zhoršenej priľnavosti

Sloboda!

Niekedy sa aj vo dvojici oplatí mať veľké a schopné auto. Poslúži ako útočisko, statív a stan. Dobrodruhovia skutočne ocenia aj vyššiu svetlú výšku a pohon 4 × 4, ktoré v meste a ani na bežných komunikáciách väčšinou nepotrebujete. Z tohto hľadiska chýba modelu Torres už iba 230 V zásuvka a nezávislé kúrenie. To by už potom bolo aj na odvážnejšie expedície!

Technické údaje SsangYong Torres 1.5 GDI Turbo Premium 6AT

  • Motor preplň. benzínový R4, 1 497 cm3
  • Výkon 120 kW (163 k) pri 5 000 ot./min.
  • Krútiaci moment 280 Nm pri 1 500 – 4 000 ot./min.
  • Pohon a podvozok: 6-st. automatická prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu MacPherson, vzadu multilink.
  • Brzdy kotúčové vpredu aj vzadu.
  • Pneu. 245/45 R20.
  • Batožinový priestor 708/1 594 dm³
  • Rozmery: 4 700 × 1 890 × 1 710 mm, rázvor 2 680 mm,
  • pohotovostná/celková hmotnosť 1 618/2 170 kg, objem nádrže 50 l.
  • Najvyššia rýchlosť 191 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h – s
  • Spotreba (WLTP) 9,1 l/100 km
  • Emisie CO2 207 g/km
  • Cena/testované auto 27 990/39 270 €
  • Konkurenti: Škoda Kodiaq, Nissan X-Trail, Kia Sorento

Náklady na ročnú prevádzku

  • Palivo (benzín 95) 2 170 € (9,1 × 150 × 1,59)
  • Poistenie (Netfinancie.sk) 724 €
  • Pneumatiky + 2 × prezutie (Mikona) 485 € (Pirelli Scorpion W; 1 172 € sada)




Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.