KROK ĎALEJ / Dlhodobý test Honda HR-V 1.5 i-MMD Advance Style

Náš dlhodobý test sa končí a ako čas ukázal, model HR-V bol iba predzvesťou toho, čo Honda dokáže so svojou hybridnou technológiou a ako veľmi pokročila vo vnímanej kvalite.

Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2023
Vydané  Text:  Juraj Hrivnák

Doteraz si pamätám, ako nás na prezentácii aktuálneho modelu HR-V inžinieri zaplavili technickými informáciami o tuhosti karosérie, nastavení tlmičov a aj o tom, ako čarovali s priestorom a ako sa snažili pracovať na vnímanej kvalite. To bola hádam jediná (aj keď mierna) slabina spoľahlivých a dobre jazdiacich áut značky Honda. Keď sme sa vtedy do HR-V posadili, boli sme ohúrení kvalitou materiálov a aj vizuálnym dojmom z kabíny. A už vôbec by sme neboli bývali povedali, že nová Honda HR-V je rovnako dlhá ako tá predchádzajúca.

Stále to platí

Napriek tomu inžinieri doslova čarovali s vnútorným priestorom, aby z platformy využívajúcej nádrž v strede auta vyťažili maximum. A podarilo sa. Interiér je naozaj priestranný a jediným limitom je priestor nad hlavou pre vysokých zadných pasažierov – a aj to len za predpokladu, že budú mať hlavy opreté o opierku a budú sa vystierať.

Vtedy som sa ja dotýkal vlasmi stropu. Lenže v skutočnosti takto nikto nesedí, takže to nie je problém“, napísali sme vtedy. A platí to stále. Základný objem kufra 319 litrov je pri konfrontácii s realitou podozrivo malý údaj, pretože pri pohľade do kufra by ste mu tipovali väčší objem. Asi vďaka jeho pravidelnému tvaru. Zadné sedadlá sa sklápajú do príkladnej roviny dlhej až 1 900 mm a nechýba im magický prívlastok Magic seats.

Inzercia

V praxi to znamená, že sedáky nie sú umiestené na nádrži ako zvyčajne, ale sú vo vzduchu, podopreté nohou. Tá slúži zároveň ako poistka. Celú zadnú lavicu môžete poľahky vyklopiť smerom nahor a keď zatlačíte nohu smerom dolu, fixujete ich v tejto polohe. Jednoduché a mimoriadne účelné.

Vďaka takmer rovnej podlahe vzniká za prednými sedadlami zrazu priestor, ktorý ponúka výšku, čo je práve dimenzia, na ktorú pri batožinových ani iných priestoroch áut nie sme práve zvyknutí. K tomu zadné dvere otvárajúce sa do takmer 90° uhla pre skvelý prístup a zázrak variability je na svete!

 

Vynaliezavá elegancia

Koncepcia interiéru je sympaticky jednoduchá, avšak je prešpikovaná množstvom dobre vymyslených odkladacích priestorov a spracovaná tak, aby zanechala dobrý dojem. Kabína vyzerá na prvý pohľad hodnotne. Nájdeme tu nový inovatívny systém vetrania, ktorý obsahuje difúzny, bezprievanový režim.

Dominantou stredového panela je nová 9-palcová obrazovka. Jej najdôležitejšími vlastnosťami sú skvelá čitateľnosť, kontrast a fakt, že si tu viete zobraziť obsah svojho telefónu cez Apple CarPlay aj Android Auto. Pre mobilné telefóny je k dispozícii až 15 W bezdrôtová nabíjačka a 4 USB zásuvky – dve vpredu, dve vzadu.

Honda vám vie vytvoriť aj Wi-Fi hotspot a novinkou je podpora digitálneho kľúča. Vďaka nemu môžete auto odomknúť, ovládať jeho okná, alebo ho dokonca naštartovať iba s pomocou mobilného telefónu. Skvelá alternatíva, ak si náhodou niekde zabudnete kľúče, prípadne ak potrebujete auto na diaľku požičať niekomu inému!

Čas letí

V predchádzajúcej časti dlhodobého testu sme skúšali, ako to Honde HR-V ide na diaľnici. Tam sa jej až tak nepáči. Zvláda to, no dosť nahlas protestuje. O to lepšie jej to však ide v meste a v medzimestských podmienkach.

Najmä v zastavaných oblastiach s hustou premávkou väčšinu času prejdete tak, že ani netušíte, kedy vám vlastne beží motor. Štýlový crossover je pritom veľmi svižný a najmä jeho pružné zrýchlenie vás očarí vždy odznova. Je to taká výrazná silná stránka, že na neobľubu diaľnic rýchlo zabudnete a HR-V budete využívať úplne naschvál ako čisto mestské auto. A tak ho aj japonskí inžinieri navrhli.

Každodenné zvyky

Honda HR-V je ako stvorená plniť úlohu auta na každý deň. Veľa vecí, ktoré sú inde otravné, tu skrátka neriešite. Napríklad hybridný pohon sa takmer vôbec nezaoberá studenými štartami. Ak sa aj auto naštartuje, než si zohreje katalyzátor, si aspoň nabije batériu, takže ani krátke trasy vás nepotrestajú vysokou spotrebou.

Dielenské spracovanie a materiály sú na ozaj špičkovej úrovni. K dokonalému pocitu luxusu chýba už len lepšie odhlučnenie najmä motora. Ten o sebe dáva riadne vedieť, ak po ňom vyžadujete výkon

Prepínač Drive Mode ponúka tri jazdné režimy Eco, Normal a Sport, ale používali sme ho zriedka

Výkon auta v podobe pružnosti navyše môžete využívať oveľa skôr, nemusíte čakať, kým sa motor zohreje. Obsluha Hondy je veľmi jednoduchá a aj nábeh multimediálneho systému je rýchly. Je skrátka okamžite pripravená na jazdu. A aj pri párkilometrovej jazde vám dá dôvod, aby ste pochválili jej mimoriadne príjemné riadenie a kvalitne vyladený podvozok.

Ak niečo prevážate, viete si ju veľmi rýchlo prispôsobiť tak, ako vám to vyhovuje. Menšie predmety viete schovať do veľkej a nepremokavej schránky pod podlahou kufra, aby zbytočne nelietali, alebo nezašpinili čalúnenie.

Pokojne sem zmestíte aj väčšie topánky. Sklopenie operadiel zadných sedadiel zvládnete zozadu aj z miesta pasažierov úplne bez problémov, pričom nemusíte riešiť pásy. Zostávajú na svojom mieste.

Majstrovská variabilita vám umožní využiť toto auto oveľa lepšie, než by jeho dĺžka 4,3 metra a objem kufra 304 litrov napovedali

Skutočná rovina vznikne po sklopení operadiel zadných sedadie

Vyklápanie spodnej časti je otázkou dvoch pohybov. A ako otec dvoch malých detí ma veľmi tešia úchyty ISOFIX: sú perfektne prístupné s veľkým navádzacím tunelom, takže inštalácia autosedačky už nemôže byť jednoduchšia a pohodlnejšia. Navyše vďaka vyššie položeným sedadlám sa nemusíte zohýbať a prekážať vám nebudú ani zadné dvere, pretože, ako som už spomínal, otvárajú sa do ozaj štedrého uhla. Jednoducho paráda.

Na zvyčajných trasách sa môže človeku ľahko stať, že začne strácať pozornosť. Preto oceníte mnohé asistenčné systémy, ktoré zastrešuje názov Honda Sensing. Pri činnosti väčšiny z nich už využíva HR-V iba vyhrievanú kameru, nie radar. Kamera je širokouhlá, má vysoké rozlíšenie a je napojená na systém umelej inteligencie na spracovávanie obrazu.

Rozpoznáva vozidlá, chodcov, cyklistov, ale aj motocyklistov, a to rýchlejšie a presnejšie než v predchádzajúcom modeli, čo sa odzrkadľuje aj na lepšej činnosti asistenčných systémov typu radarový tempomat, pilot a podobne. Všetko to funguje zdanlivo spoľahlivo.

Prečo iba zdanlivo? Lebo kritickým situáciám v premávke sa snažíme vyhýbať. Testovanie bezpečnostných a asistenčných systémov teda nechávame na EuroNCAP, kde podrobné štúdium čiastkových hodnotení ukázalo, že Honda HR-V dostala za asistenčné systémy a ich funkciu takmer plné skóre. Ide pri tom o mimoriadne prísne testy z roku 2022.

Autu síce k najvyššiemu hodnoteniu 5 hviezdičiek jedna chýbala, avšak zdá sa, že body boli autu strhnuté za ochranu chodcov pri zrážke a napríklad za absenciu systému monitorovania vodiča, či senzora obsadenosti zadných sedadiel. Pri samotných nárazoch si Honda HR-V počínala veľmi dobre.

Ako to funguje?

Na záver dlhodobého testu si dovolíme ešte raz vyjadriť počudovanie nad tým, ako môže hybridný systém Hondy tak dobre fungovať. Dvojitá premena energie by predsa mala prinášať viac strát. Keď spaľovací motor funguje iba ako generátor, pracuje s určitou účinnosťou.

Pri ukladaní a opätovnom využívaní elektrickej energie opäť dochádza k malým stratám. Spaľovací motor Hondy však evidentne dokáže fungovať tak efektívne, že tieto straty pokrýva a ešte mu zostáva aj rezerva. Je to o to zaujímavejšie, pretože na rozdiel od konkurenčných značiek motor Hondy nepracuje v jedných otáčkach, kde by mohol byť teoreticky vyladený na najvyššiu účinnosť, ale pri akcelerácii sa snaží simulovať radenie prevodových stupňov, čo je pre uši posádky prirodzenejšie a najmä príjemnejšie.

Keď sme prvýkrát sedeli v aktuálnej Honde HR-V, ešte sme netušili, že rovnaký systém, akurát s väčším a silnejším motorom, si nájde cestu do novej Hondy Civic a v nej nás výkonom, spotrebou aj prejavom úplne posadí na zadok. HR-V určila trend v pohonných jednotkách aj v kvalite a my sa s ňou lúčime krátko pred tým, než dostaneme možnosť vyskúšať si faceliftovaný model. Už teraz sme naňho zvedaví.

A aby sa nezabudlo: ak hľadáte ideálne druhé auto do rodiny, ktoré nepýta naozaj nič iné, iba občas trochu benzínu, tak Honda HR-V je skutočne mimoriadne zaujímavý kandidát!

 

Technické údaje Honda HR-V 1.5 i-MMD Advance Style
Výkon 79 kW (107 k) pri 6 000 ot./min.
Krútiaci moment 131 Nm pri 4 500 – 5 000 ot./min
Pohon a podvozok 1-st. automatická prevodovka), pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu náprava s torznou priečkou. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu. 225/50 R18.
Batožinový priestor 304/1 290 dm³
Rozmery 4 340 × 1 866 × 1 582 mm, rázvor 2 610 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 452/1 870 kg, objem nádrže 40 l.
Najvyššia rýchlosť 170 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h  10,7 s
Spotreba 5,4 l/100 km
Emisie CO2 122 g/km
Cena 27 490/33 090 €

 

Náklady na ročnú prevádzku
Palivo (benzín 95) 1 369 € (5,4 × 150 × 1,69)
Poistenie (Kooperativa) 612,20 €
Pneumatiky + 2 × prezutie (MIKONA) 350,20 € (Michelin Pilot Alpin 5; 860 € sada)

 

 

Zdroje:  auto motor a šport č. 6/2023





ODPORÚČANÉ