Slováci prejdú diaľnicou D1 o 16 minút rýchlejšie. Nový obchvat prinesie veľkú zmenu
Mal to byť rok, počas ktorého sa mala cesta diaľnicou D1 medzi Bratislavou a Košicami zrýchliť až o 31 minút. Napokon sa však v roku 2025 podarilo otvoriť len tunel Višňové, aj to po dlhých rokoch meškaní a časových posunov. Na obchvat Ružomberka si musíme ešte počkať.
Na Slovensku sme si však už na takéto situácie akosi zvykli. Málokto očakáva, že zložité, no dôležité diaľničné projekty sa podarí dokončiť načas. Typicky sa problémy začnú už počas verejného obstarávania, ktoré sa zadrhne a trvá neprimerane dlho, prípadne sa vyskytnú nedostatky počas stavby, ako tomu bolo v prípade tunela Višňového.

Úsek Hubová – Ivachnová je hotový, riešiť však musia situáciu v súvislosti so zosuvom svahu
S diaľnicou D1 to Slovensko nemá ľahké
Štát stále čaká náročná úloha postaviť komplikovaný úsek Turany – Hubová. S tým sa do roku 2030 už nepočíta, keďže diaľnica je stále iba v prípravnej fáze. Verejné obstarávanie navyše nedávno zrušili, takže súťaž sa bude musieť realizovať nanovo.
Keď sa však pozrieme na plánované otváranie diaľničných úsekov na rok 2026, máme pre vodičov aj pozitívnu správu. Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť chcú pre motoristov sprístupniť obchvat Ružomberka, teda úsek Hubová – Ivachnová s dĺžkou takmer 15 kilometrov vrátane 3,6-kilometrového tunela Čebrať. Ten by mal výrazne odľahčiť okresné mesto od nadmerného hluku, smogu a dopravných zápch, ktoré spôsobujú tranzitujúce kamióny a osobné autá.
Motoristi budú vďaka nemu jazdiť v priemere o 16 minút rýchlejšie v porovnaní s dnešným stavom. Keď zoberieme do úvahy, že Višňové pridáva časovú úsporu na úrovni ďalších zhruba 15 minút, Slováci sa dostanú zo západu na východ (alebo naopak) o polhodinu rýchlejšie.

Spolu s diaľnicou D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala príde už čoskoro aj nová rýchla cesta obchádzajúca mesto Ružomberok
Diaľnicu Hubová – Ivachnová majú otvoriť na jar
Obchvat Ružomberka mali pôvodne otvoriť ešte skôr ako tunel Višňové. To sa zmenilo potom, ako plány štátu s novou diaľnicou D1 narušil zosuv pôdy. Následne sa všetko omeškalo a súčasný plán počíta s otvorením niekedy do mája. Určite sa tak však nestane v prvých dvoch mesiacoch nového roka.
Ružomberčania si síce konečne vydýchnu, no už prvé skúsenosti s tunelom Višňové potvrdzujú, že Slovensko potrebuje nevyhnutne dokončiť celú rýchlocestu medzi Bratislavou a Košicami. Inak sa problém s diaľnicou D1 vždy len presunie na iné miesto, no nepodarí sa ho definitívne vyriešiť.
Zároveň platí, že plnohodnotná diaľnica medzi dvoma najväčšími mestami Slovenska bude skutočne hotová až vtedy, keď postavia aj druhú rúru tunela Branisko. Dátum jej otvorenia si však seriózne netrúfa odhadovať zrejme nikto.
Zdroj: Denník N












