Jaguar vyrobil posledný spaľovací F-Pace, značka vstupuje do riskantného vákua. V roku 2026 nebude vyrábať nič

Výroba Jaguaru F-Pace skončila a s ňou aj éra spaľovacích motorov značky. Má niečo Jaguar na rok 2026 nachystané alebo sa uzavrie do bubliny?

Keď z výrobnej linky v britskom Solihulle zišiel posledný Jaguar F-Pace, nešlo len o ukončenie výroby jedného modelu. Bol to tichý, no o to významnejší moment, ktorý uzavrel celú kapitolu histórie značky Jaguar. Kapitolu, ktorú po desaťročia definovali spaľovacie motory, mechanický charakter a špecifická kombinácia elegancie a športovosti, akú si Jaguar budoval takmer celé jedno storočie.

Posledný z posledných

Symbolicky sa tak stalo práve v roku, keď značka oslavuje 90. výročie svojej existencie. Posledným vyrobeným exemplárom bol model F-Pace SVR, teda verzia, ktorá v sebe niesla to najlepšie z pôvodnej filozofie Jaguaru. Výkon, emócie a charakter, ktorý sa nedá vyjadriť len technickými údajmi. Zdrojom tejto informácie je britský Autocar, no samotná správa sa rýchlo rozšírila naprieč celým automobilovým svetom.

F-Pace bol viac než len ďalším modelom v portfóliu. Keď bol v roku 2016 uvedený na trh, znamenal pre Jaguar strategický zlom. Bol to vôbec prvý SUV model značky, ktorá bola dovtedy vnímaná predovšetkým cez športové sedany a elegantné kupé. V čase, keď sa prémiový trh čoraz rýchlejšie presúval práve k SUV, Jaguar stál pred rozhodnutím, či sa tomuto trendu prispôsobí alebo riskuje postupnú stratu relevancie.

Rozhodol sa vstúpiť do segmentu, no urobiť to po svojom. F-Pace nemal byť len zvýšeným autom s logom Jaguaru. Mal niesť dizajnový jazyk značky, jej jazdný prejav aj ambíciu osloviť zákazníkov, ktorí doteraz o SUV neuvažovali. Výsledok prekonal očakávania. F-Pace sa stal najpredávanejším modelom Jaguaru na globálnom trhu a počas svojej kariéry si našiel viac než 300-tisíc zákazníkov.

Výroba Jaguaru F-Pace skončila a s ňou aj éra spaľovacích motorov značky. Má niečo Jaguar na rok 2026 nachystané alebo sa uzavrie do bubliny?

Z pohľadu značky išlo o mimoriadne dôležitý úspech. F-Pace pomohol stabilizovať predaje v období, keď sa Jaguar potýkal s klesajúcim dopytom po tradičných sedanoch. Zároveň dokázal, že aj SUV môže niesť určitú dávku športovej noblesy, ktorá bola pre Jaguar typická. Počas rokov výroby prešiel model viacerými modernizáciami, dostal nové motory, technologické vylepšenia a neskôr aj elektrifikované pohony, vrátane plug-in hybridných verzií.

Koniec spaľovákov

Napriek tomu sa dnes výroba F-Pace končí a s ňou sa končí aj výroba akéhokoľvek modelu Jaguar so spaľovacím motorom. Značka sa tým dostáva do nezvyčajnej situácie. V najbližších mesiacoch, a prakticky počas väčšiny roka 2026, nebude mať Jaguar v sériovej výrobe žiadny model. Ide o vedomé rozhodnutie, ktoré súvisí s hlbokou transformáciou celej značky, no zároveň aj o dôsledok oneskorenia vývoja pripravovaného modelu Type 00.

Jaguar sa totiž nerozhodol pre evolúciu, ale pre radikálnu zmenu. Nová stratégia počíta s presunom značky do ešte vyššieho luxusného segmentu, kde sa má postaviť vedľa mien ako Bentley. To znamená výrazne nižšie výrobné objemy, vyššie ceny a úplne novú identitu. Pôvodné plány hovorili o troch modeloch a ročnej produkcii približne 50-tisíc vozidiel, všetkých výhradne elektrických.

Výroba Jaguaru F-Pace skončila a s ňou aj éra spaľovacích motorov značky. Má niečo Jaguar na rok 2026 nachystané alebo sa uzavrie do bubliny?

Model Type 00 má byť prvým hmatateľným výsledkom tejto transformácie. Hoci je prezentovaný ako kupé, produkčná verzia bude mať štyri dvere a charakter vysokovýkonného elektrického Grand Tourera. Už dnes prebiehajú dynamické testy prototypov a každé verejné objavenie vozidla vyvoláva vlnu reakcií, od nadšenia až po skepticizmus. To je však pre Jaguar typické. Vždy bol značkou, ktorá polarizovala a vyvolávala emócie.

Je to krok dobrým smerom, takýto obrovský vabank? Jaguar zatiaľ zostáva pevne presvedčený o svojej ceste. Rozhodnutie ukončiť výrobu F-Pace je preto nielen technickým, ale aj filozofickým vyhlásením. Je to symbolická bodka za 90-timi rokmi histórie, počas ktorých Jaguar definoval pojem britského automobilového pôvabu, výkonu a charakteru, poháňaného predovšetkým benzínom. To, čo príde ďalej, bude iné. Či lepšie alebo horšie, ukáže až čas.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!