O tomto sa pri Euro 7 mlčí. Emisie už neriešia len výfuk, pripravte si stovky eur navyše tam, kde by ste to nečakali
Mysleli ste si, že kúpou elektromobilu alebo moderného benzíňaka máte normu Euro 7 v suchu a bruselskí úradníci vám dajú pokoj? Omyl. Najnovšia emisná norma Euro 7, ktorá postupne nabieha do platnosti, odhaľuje „špinavé tajomstvo“ moderných áut. Výfuk už nie je hlavný nepriateľ. Sú ním kolesá.
Ak ste v posledných dňoch zachytili správy o „nových emisných normách“, možno ste len mávli rukou. Veď spaľovacie motory to majú aj tak spočítané, nie? Lenže norma Euro 7, ktorá sa začína reálne dotýkať trhu, prináša revolučnú zmenu. Prvýkrát v histórii EÚ reguluje emisie, ktoré nepochádzajú z motora. Teraz to bude o mikročasticiach z brzdového obloženia a oderu pneumatík. Takže aj váš ťažký elektromobil, ktorý má vo veľkom technickom preukaze napísané „Emisie: 0 g/km“, je zrazu v hľadáčiku.
7 miligramov a dosť
Doteraz sme riešili CO2 a NOx. Odteraz sa do slovníka každého autičkára dostáva skratka PM10 (pevné častice do 10 mikrometrov). Nové pravidlá, ktoré začnú plne platiť pre nové typy vozidiel koncom roka 2026, stanovujú prísny limit maximálne 7 mg prachu na kilometer z brzdového systému. Po roku 2035 sa tento limit sprísni na drastické 3 mg/km.
Čo to znamená pre bežného Slováka? Budeme mať drahší servis, pretože výrobcovia brzdových dosiek a kotúčov musia meniť zmesi. Lacné náhrady z Číny, ktoré prášili ako divé, pravdepodobne zmiznú z trhu alebo nezískajú homologizáciu. Niektoré automobilky (vrátane koncernu VW) už testujú lapače brzdového prachu, čo je ďalšia súčiastka, ktorá sa môže pokaziť a bude stáť peniaze.
V tom majú elektromobily obrovskú výhodu, pretože vďaka rekuperácii používajú mechanické brzdy minimálne. Norma Euro 7 to zohľadňuje a dáva im „koeficient 0,15“. V praxi to znamená, že elektrické autá s brzdami problém mať nebudú. Ale s pneumatikami to je iný príbeh. Toto je časť, ktorá zabolí majiteľov ťažkých SUV a elektromobilov najviac. Pneumatiky sú dnes považované za jeden z najväčších zdrojov mikroplastov v oceánoch.
Elektrické autá sú kvôli batériám o 300 až 500 kg ťažšie ako ich spaľovací predchodcovia. K tomu pridajte okamžitý krútiaci moment, ktorý doslova trhá asfalt, takže pneumatiky na elektromobiloch sa opotrebúvajú o 20 až 50 % rýchlejšie.
Brusel preto zavádza limity na odieranie pneumatík. Pneumatiky budú musieť prejsť testom odolnosti voči oderu, aby mohli byť vôbec predávané v EÚ. Norma rozlišuje kategórie, no fyzika nepustí. Aby guma vydržala pod 2,5-tonovým kolosom a nevypúšťala mikroplasty, musí byť tvrdšia alebo vyrobená z drahších materiálov.
Výrobcovia ako Michelin či Continental už investujú milióny do nových zmesí, ktoré budú spĺňať normu Euro 7. Tieto náklady sa ale premietnu do koncovej ceny. Analytici odhadujú, že pneumatiky môžu byť drahšie rádovo o desiatky percent. Zároveň hrozí, že z trhu zmiznú tie najlacnejšie „budgetové“ gumy, ktoré sa často kupujú práve na staršie autá na Slovensku. Ak neprejdú testom oderu, v EÚ si neškrtnú.













