Existuje zásadný rozdiel medzi Škodou a Volkswagenom, väčšina motoristov ho prehliada

Už na prvý pohľad pochopíte rozdiel medzi Škodou a Volkswagenom, o ktorom mnohí vodiči na Slovensku ešte stále nemajú dostatok informácií.
rozdiel medzi Škodou a Volkswagenom

Európsky automobilový priemysel má za sebou náročný rok, ktorý ešte viac podčiarkol rozdiel medzi Škodou a Volkswagenom. Prečo sa však Škode dnes darí výrazne lepšie než Volkswagenu? Pozreli sme sa bližšie na argumenty, ktoré pozná len časť motoristickej verejnosti.

Výrobcovia áut zo starého kontinentu zápasia s oslabením dopytu v Číne, rastúcou konkurenciou z Ázie, colnými spormi aj tlakom na prechod k elektromobilite. Zatiaľ čo viaceré značky balansujú na hrane ziskovosti, jedna z nich ide proti prúdu. Škoda Auto je v lepšej kondícii ako v predchádzajúcich rokoch a v mnohých ukazovateľoch necháva za sebou aj samotný Volkswagen.

Zo značky kedysi zameranej na nižšiu cenu sa za posledné dve desaťročia stal výrobca, ktorý zákazníkom ponúka presne to, čo hľadajú. Práve niekedy vtedy začal vznikať rozdiel medzi Škodou a Volkswagenom, ktorý dnes ukazujú výsledky oboch značiek. Škoda ponúka veľa priestoru, rozumné ceny, praktické riešenia a spoľahlivú koncernovú techniku. Táto kombinácia stojí za rastúcim úspechom, ktorý je najviditeľnejší na kľúčových európskych trhoch.

Škoda už dobieha aj Mercedes a BMW

Na domácom trhu Volkswagenu, teda v Nemecku, dosiahla Škoda v roku 2025 trhový podiel na úrovni približne osem percent. Za prvých jedenásť mesiacov roka si tam našlo nového majiteľa takmer 210-tisíc vozidiel tejto značky. To predstavuje medziročný nárast o deväť percent. V celkovom poradí registrácií to znamená štvrté miesto, tesne za prémiovými značkami Mercedes-Benz a BMW.

Zaujímavé je, že rozdiel medzi Škodou a tradičnými prémiovými výrobcami sa v Nemecku neustále zmenšuje. Zároveň ide už o sedemnásty rok po sebe, keď je Škoda najúspešnejšou nedomácou značkou v Nemecku, pričom mnohí zákazníci ju dnes vnímajú takmer ako domácu.

Globálne čísla tento trend len potvrdzujú. Za prvých deväť mesiacov roka dodala Škoda zákazníkom viac než 765-tisíc áut, čo znamená rast o 14 percent. V Európe sa tak opäť zaradila medzi tri najsilnejšie automobilky.

Spaľovacie motory držia značku nad vodou

Hoci sa pozornosť čoraz viac sústreďuje na elektromobily, pre Škodu sú zatiaľ kľúčové najmä osvedčené modely so spaľovacími motormi. Kľúčovým pilierom ponuky zostáva Octavia. V roku 2025 dosiahli jej predaje len na nemeckom trhu viac ako 41-tisíc kusov. Nasledujú SUV modely Kodiaq a Karoq, ktoré potvrdzujú, že zákazníci stále uprednostňujú praktické rodinné autá. Vedenie značky však počíta s tým, že už v roku 2026 sa medzi trojicu najpredávanejších modelov prvýkrát prebojuje aj elektromobil.

Výrazným signálom zmeny preferencií vodičov je úspech nového elektrického SUV Elroq, ktorý nedávno prekonal hranicu 100-tisíc vyrobených vozidiel. O tomto míľniku informoval koncern v tlačovej správe. Model, ktorý je na trhu len krátko, získal titul pre Auto roka 2026 v Nemecku a už v prvých mesiacoch dosiahol predaje presahujúce 22-tisíc kusov. V danom segmente sa vyšplhal na druhé miesto a v rámci elektromobilov súperí o popredné priečky s oveľa etablovanejšími značkami.

Rozdiel medzi Škodou a Volkswagenom? Obe značky zostávajú silné, no mladoboleslavská automobilka sa na trhu presadzuje čoraz viac

Zaujímavá je aj odlišnosť pri charakteristike zákazníkov. Kým väčší Enyaq si v Nemecku kupujú najmä firmy do svojich flotíl, Elroq oslovuje vo veľkej miere súkromných zákazníkov. Práve to z neho robí model, ktorý posilňuje rozdiel medzi Škodou a Volkswagenom. Odoberá totiž klientov nielen konkurencii, ale aj sesterským značkám.

Rozdiel medzi Škodou a Volkswagenom prehĺbi Epiq

Pozornosť priťahuje aj pripravovaný model Epiq. Kompaktný elektrický crossover má z hľadiska ceny štartovať na úrovni približne 25-tisíc eur a má ambíciu stať sa vstupnou bránou do elektromobility pre rodiny. Auto sľubuje veľkorysý interiér, praktický kufor a rozmery vhodné do mesta.

Ak sa Škode podarí na európskej úrovni zopakovať úspech Elroqu, môže Epiq ešte výraznejšie zamiešať kartami a negatívne zasiahnuť predaje modelov Volkswagenu s podobnými cenami.

Rok 2026 má byť pre Škodu mimoriadne dôležitý aj z hľadiska noviniek. Okrem menšieho Epiqu uvedie na trh veľké elektrické SUV odvodené od konceptu Vision 7S. Takmer päťmetrový model má ponúknuť dojazd okolo 600 kilometrov, rýchle nabíjanie a výkon porovnateľný s dnešnými prémiovými elektromobilmi.

Autá za dobrú cenu v čase krízy

Škoda aktuálne rozširuje pôsobenie mimo Európy. Výsledky v Číne sú slabšie, no automobilka sa teraz sústredí najmä na Indiu, kde jej predaje rýchlo rastú. Dôležitým trhom sa pre ňu po novom stáva aj Blízky východ. Vstup na saudský trh naznačuje, že Škoda chce znížiť svoju závislosť od tradičných európskych zákazníkov.

Rozdiel medzi Škodou a Volkswagenom sa dá rozpoznať ľahko. Kým značka VW zápasí s nižšími maržami, Škoda dnes patrí medzi najziskovejšie automobilky v Európe, ktoré vyrábajú vozidlá vo veľkých objemoch. Prevádzková marža na úrovni okolo osem percent je v súčasných podmienkach mimoriadne silný výsledok. Pre porovnanie, samotný Volkswagen sa pohybuje len tesne nad hranicou dvoch percent.

Schopnosť ponúknuť atraktívne autá s rozumnými nákladmi a bez zbytočnej komplikovanosti z hľadiska techniky robí zo Škody tichého víťaza počas náročného obdobia v automobilovom priemysle. Rozdiel medzi Škodou a konkurenciou začína čoraz viac hrať do karát mladoboleslavskej automobilke.