Definitívny koniec pre model Z4. BMW končí s tradičnými roadstermi, už nebude ani Toyota Supra
Model Z4 sa v marci 2026 dočká poslednej limitovanej edície, po ktorej jeho výroba definitívne skončí. Automobilka tak symbolicky uzavrie éru dvojmiestnych vozidiel s otvorenou strechou, ktoré patrili k jej charakteristickým modelom od 90. rokov. Po poslednej sérii, ktorá príde na trh v marci 2026, sa výroba definitívne uzavrie. Pre mnohých ide o logické vyústenie posledných mesiacov, počas ktorých Toyota oznámila ukončenie aktuálnej generácie Supry. Obe autá vznikali paralelne a boli technickými príbuznými, takže podobný krok zo strany BMW bol len otázkou času.
Automobilka začne posledné objednávky prijímať už v januári 2026. Ide o časovo obmedzenú sériu, ktorá bude dostupná len počas niekoľkých mesiacov, a potom sa Z4 stane minulosťou. BMW pritom naznačilo, že priamy nástupca v tejto kategórii zatiaľ neexistuje – minimálne nie v tradičnej podobe roadsteru so spaľovacím motorom a klasickými proporciami.
Čo prinesie posledný model Z4?
Posledná séria Z4 sa od bežných verzií odlíši niekoľkými prvkami, ktoré majú zvýrazniť jej symbolický charakter. Automobilka pripravila výrazné čierne lakovanie doplnené o detaily v kontrastnej červenej. Najvýraznejšie pôsobia brzdové čeľuste a prešívanie v interiéri. Vizuálne ide o decentné, ale dobre rozpoznateľné odlíšenie.
Rozlúčková verzia bude dostupná pre všetky aktuálne motorizácie, pričom cena tejto výbavy môže vyjsť maximálne na približne 7 400 eur. Ak však konkrétny model Z4 už obsahuje balík M Sport v štandarde, príplatok sa výrazne zníži – približne na úroveň 4 200 eur. Úprava nie je revolučná, ale dáva poslednej edícii vizuálny rukopis, ktorý sa môže neskôr ukázať ako zaujímavý pre zberateľov. Hoci BMW nehovorí o exkluzívnom počte kusov, celková dostupnosť bude prirodzene obmedzená dĺžkou výroby.
Pokračovanie športovej línie s otvorenou strechou
Model Z4 nie je v portfóliu BMW osamelým ostrovom, nadväzoval na dlhú tradíciu dvojmiestnych športových áut, ktoré automobilka vyrábala už v prvej polovici 20. storočia. K ikonám tejto kategórie patria modely 328 či neskôr exkluzívny BMW 507. Na prelome tisícročí sa k fanúšikom roadsterov dostal aj model Z8, ktorý si dnes drží výnimočnú pozíciu medzi zberateľmi.
Moderná história tejto línie sa však začala v roku 1995 s modelom BMW Z3. Ten priniesol jednoduchú radosť z jazdy, nízku hmotnosť, klasický pohon zadných kolies a dizajn, ktorý okamžite zaujal. Z3 si rýchlo získala status kultového auta. O sedem rokov neskôr prišla prvá generácia BMW Z4, ktorá priniesla robustnejšie proporcie, modernejšiu techniku a zreteľne športovejší charakter.
Nasledovali ďalšie dve generácie – v roku 2008 a 2018. Aktuálna generácia vznikala v spolupráci s Toyotou a zdieľala platformu so spomínanou Suprou. Toto partnerstvo umožnilo obom značkám zachovať tradičnú koncepciu športového auta, ktorá bola inak pre súčasný trh čoraz menej životaschopná.
Hoci BMW potvrdilo, že model Z4 priamu náhradu nedostane, zároveň nevylučuje, že sa názov v budúcnosti v nejakej forme vráti. Automobilka aktuálne smeruje k novej modulárnej platforme „Neue Klasse“, ktorá bude základom pre elektrické modely a technicky sa rozšíri na viaceré segmenty. Je teda možné, že v budúcnosti uvidíme auto s označením Z4 v elektrickej podobe – pravdepodobne už nie ako klasický roadster, ale ako modernú interpretáciu ľahkého športového auta v duchu doby. Aktuálne však ide len o teoretickú možnosť, nie potvrdený plán.
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!





















