Zmena bezpečnostných pásov: Končí kontroverzná výnimka v Európe, mnohí nič netušili
Na Slovensku platí táto povinnosť už dávno, no až blížiaca sa zmena bezpečnostných pásov zavedie ich používanie bez výnimky pre každého v Monaku. Krajina opäť rieši otázku, ktorá sa inde vo svete zdá byť dávno uzavretá. Má byť používanie bezpečnostných pásov povinnosťou alebo nie? Tamojší nový zákon o bezpečnosti na cestách otvoril veľkú debatu a v malom štáte existujú rôznorodé názory.
Monako patrí k posledným krajinám sveta, v ktorých vodiči ani cestujúci nemusia mať zapnutý pás počas jazdy. Maximálna rýchlosť na úzkych mestských cestách tam dosahuje 50 kilometrov za hodinu. Niektorí miestni preto hovoria, že zmena bezpečnostných pásov nemá prísť a nechcú ich používať, aby si zachovali slobodu. Pre iných ide naopak o nepochopiteľný prežitok, ktorý zvyšuje riziko zranení. Presne to tvrdí aj Monacká asociácia cestnej bezpečnosti.
Nočná povinnosť v boji proti nehodám?
Na rokovaní tamojšieho parlamentu sa štyria poslanci odklonili od väčšinového názoru a vyhlásili, že Monako sa skôr či neskôr bude musieť k téme povinných pásov postaviť čelom. Mathilde Leclerc upozornila, že diskusia o bezpečnosti na cestách vraj nemôže byť selektívna. Nathalie Amoratti-Blanc označila pásy za systém, ktorý sa vo svete dlhodobo osvedčil.
Christine Pasquier-Ciulla zase navrhla istú formu kompromisu. Zmena bezpečnostných pásov a ich povinné používanie sa majú týkať len večerných a nočných hodín, kedy rastie riziko nehôd spojených s alkoholom za volantom. Jade Aureglia pripomenula, že aj pri rýchlostnom limite 50 km/h sú monacké cesty často pre vodičov lákavým miestom, aby pridali plyn.
Zmena bezpečnostných pásov a silnejúci tlak
Aj keď sa môže zdať, že hustá zástavba a nízke rýchlosti znižujú riziko na cestách, medzinárodné výskumy hovoria opak. Nová analýza v odbornom časopise Accident Analysis & Prevention ukazuje, že aj nárazy pri relatívne nízkych rýchlostiach môžu bez pásu skončiť vážnymi zraneniami.
Zároveň platí, že krajiny s prísnym dohľadom, jasnými pravidlami a osvetovými bezpečnostnými kampaňami dosahujú najvyššiu mieru používania pásov. Odborníci konštatujú, že najlepšie výsledky prináša kombinácia takzvaných troch E. Ide o tri anglické slova engineering, education a enforcement (vo voľnom preklade infraštruktúra, vzdelávanie vodičov a dôsledná kontrola vrátane pokút).
Monako stojí pred rozhodnutím, či si zachová imidž krajiny s voľnejšími pravidlami, alebo sa priblíži globálnemu štandardu v oblasti bezpečnosti. Tlak na to, aby zmena bezpečnostných pásov konečne nastala, narastá každý rok viac a viac. Všetko nasvedčuje tomu, že Monako sa v najbližšom období vydá cestou vyššej bezpečnosti.
Zdroj: news.mc


















