7 áut za jednu noc?! Hazard na D1 trvá. Prečo je kritický úsek s úzkymi pruhmi neúmerne nebezpečný podľa odborníkov?
Hazard na D1 sa odohráva doslova každý deň, nielen počas špičky. Toto nie je len hanba, ale každodenný boj o to, či sa všetci vodiči vrátia domov živí a zdraví. Bavíme sa o kritickom približne 17 km úseku diaľnice D1 v oboch smeroch, v blízkosti zjazdu na Bernolákovo a mimoúrovňovej križovatky D1 a D4.
Nebolo dňa, kedy na diaľnici D1 pri Bratislave nebola nehoda
Asi všetci vieme, že diaľnica z Trnavy do Bratislavy, je vedená v troch jazdných pruhoch bez krajnice. A inak to nie je ani v tomto inkriminovanom mieste. Tento úsek cesty je momentálne v prestavbe. Jazdné pruhy sú tu stále v usporiadaní bez krajnice. Čo je však horšie je, že sú extrémne úzke. Stačí ak ide kamión v pravom pruhu pri čiare, a tri autá sa nezmestia, aspoň podľa môjho názoru. A to sa vôbec nebavíme o bezpečnom bočnom odstupe.
Čo je však ešte horšie, trojpruhové jazdné pásy pre oba smery sú medzi sebou oddelené len dočasným kovovým zvodidlom, ktoré je pripevnené do asfaltu. Je pár desiatok centimetrov vysoké, a ak sa opýtate, či plní ochrannú funkciu, rovno vám poviem, že nie – je skôr estetickým doplnkom. Celý tento systém predstavuje pri rýchlom tranzite neúmerný hazard na D1. Áno, v úseku je znížená maximálna povolená rýchlosť, ale ani to nepomáha a prakticky každý deň sú tam nehody, ktoré v konečnom dôsledku znamenajú extrémne dlhé kolóny a zdržania aj niekoľko hodín. Ľudia jednoducho rýchlostné dopravné značenie ignorujú.

Na diaľnici D1 pri Bratislave bola aj táto vážna nehoda. Foto: Polícia SR – Ba kraj
Naposledy bola vážna dopravná nehoda v nedeľu v noci. Rozbilo sa tam spolu 7 motorových vozidiel, vrátane jedného policajného, a dokonca 4 ľudia boli zranení, vrátane jedného policajta. Pár týždňov dozadu tam taktiež vyvádzal vodič, cudzí štátny príslušník, na vozidle Maserati. Ten svojou neohľaduplnou a rýchlou jazdou dokázal preraziť spomínané okrasné zvodidlá, a zablokoval na chvíľu diaľnicu v oboch smeroch. To len potvrdilo, aký veľký hazard na D1 toto dočasné riešenie predstavuje.
Ja chápem, že to tam takto nebude navždy. Naozaj chápem, že sa v danom úseku tri + tri pruhy zmestia len tak tak. Naozaj chápem, že áut prichádzajúcich a tranzitujúcich je extrémne veľa. Ale riziko nehody, následku na živote, zdraví a majetku je podľa mňa pri takomto usporiadaní extrémne vysoké. Chápem, že vedenie vozidiel v dvoch jazdných pruhoch pre oba smery by v praxi znamenalo pravidelné kolóny, ktoré by okrem noci boli asi nonstop, ale za ten pocit vyššieho bezpečia by to možno stálo. Mimochodom, v tejto problematike sa nedokážu zhodnúť ani odborníci na Ministerstve vnútra a Ministerstve dopravy.
O stavbe na diaľnici D1 Bratislava – Triblavina – rozšírenie
Trasa rozšírenej D1 Bratislava – Triblavina začína pred bratislavskou mimoúrovňovou križovatkou Vajnory. Dôležitou súčasťou stavby je vybudovanie križovatky diaľnic D1 a D4, ktorá výrazným spôsobom prispeje k zlepšeniu dopravnej situácie v celej Bratislave. Rozširovanie úseku končí v diaľničnej križovatke Triblavina.
Súčasťou rekonštruovaného úseku v dĺžke 3,6 km bude rozšírenie a rekonštrukcia vozovky diaľnice ako aj zdvih nivelety, doplnenie križovatkových kolektorov, dostavba vetiev mimoúrovňovej križovatky Ivanka sever (D1/D4), výstavba 18 mostov na diaľnici, vetvách križovatky a súvisiacich komunikáciách ako aj doplnenie informačného systému, oplotenia a ďalších súvisiacich objektov. V rámci stavby bude vymenená vozovka D1 v križovatke Triblavina a skompletizovaný informačný systém diaľnice na úseku Vajnory-Triblavina.

Premostenie na diaľnici pri Bratislave. Foto: NDS
Hazard na D1 skončí, ale zatiaľ sa nevie kedy
K istým zmenám v organizácii malo dôjsť už začiatkom tohto mesiaca. Pôvodne malo dôjsť k uzavretiu diaľnice počas dvoch víkendov. Prvýkrát sa práce odložili pre železničnú nehodu pri Pezinku, druhýkrát pre poveternostné podmienky a nové informácie zatiaľ k dispozícii nie sú, keďže sa problém rieši operatívne.
Každopádne si ja osobne myslím, že miera rizikovosti daného nápadu bola a stále je neúmerne vysoká, pre každého vodiča, ktorý daným úsekom prechádza. Hazard na D1 trvá a ja dúfam, že sa tomuto prístupu v budúcnosti pri stavbe a rekonštrukcii ciest vyhnú. Uvidíme, aké obmedzenia prídu, keď sa začne stavať paralelná rýchlostná cesta R1 medzi Bratislavou a Sencom.
Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.


















