Aktualita

Volvo už odfotíte bez poškodenia foťáku. Riešenie mnohých prekvapí

Volvo už nebude do svojich áut inštalovať senzory LiDAR, čo znamená aj odstránenie charakteristického strešného hrbu. Čo je na vine?
Autor

Volvo pred časom vytiahla do internetových diskusii veľká-malá kauza. Niektorí si ju určite pamätáte. Dovtedy prakticky nikto neriešil, že aj obyčajná fotografia auta vám môže poškodiť smartfón tak, že budete musieť za opravu zaplatiť nemalé peniaze? Video, ktoré sa nedávno objavilo na internete, ukazuje zaujímavý, no zároveň varovný prípad poškodenia senzora kamery iPhonu 16 Pro Max systémom LiDAR. Ten využíva práve Volvo EX90, no určite nie je jediné. Ide o technológiu, ktorá je bežne využívaná v autonómnych vozidlách na mapovanie okolitého prostredia pomocou laserových pulzov.

Tieto pulzy sa odrážajú od objektov a na základe času, ktorý potrebujú na návrat, dokáže systém vytvoriť detailné 3D mapy. Hoci je LiDAR navrhnutý tak, aby bol bezpečný pre ľudské oči, citlivé senzory kamier vo fotoaparátoch, akými sú CMOS čipy, môžu byť priamym vystavením laserovému lúču poškodené. V prípade tohto videa došlo k poškodeniu senzora, keď bol použitý teleobjektív. Takýto typ objektívu je náchylnejší na poškodenie, pretože má užšiu šošovku, ktorá sústredí svetelné lúče do menšieho bodu, čo môže spôsobiť jeho „prepálenie“.

Volvo EX90 - hrb na streche.

Volvo EX90 – hrb na streche skrýva technológiu Lidar pre autonómne jazdenie.

Volvo – najprv kauza potom rezignácia

Je pravda, že najprv LiDAR skrytý pod hrbom na streche používaný na skenovanie okolia, pritiahol značnú pozornosť počas premiéry elektrického modelu EX90. Neskôr sa zistilo, že pixely na telefónoch influencerov, ktorí sa snažili auto natočiť, vypadávali. Nakoniec sa situácia vyriešila. Avšak teraz Volvo od tohto riešenia upúšťa.

Automobilka sa však už nejaký čas nezhoduje so svojím dodávateľom tejto technológie, spoločnosťou Luminar, čo ju viedlo k tomu, že nedávno sprístupnila lidar ako voliteľný do svojich modelov ES90 a EX90 – vozidiel, ktoré ho predtým mali ako štandardnú výbavu

Ako sa ukázalo, vinníkom je subdodávateľ Luminar, ktorý nie je schopný dodať radarové zariadenie. Volvo bolo jedným z najhlasnejších zástancov LiDARu ako povinného prvku budúcej autonómie v premávke. Podľa zástupcov značky to neovplyvňuje úroveň bezpečnosti švédskych automobilov, ktoré boli vždy známe svojou ochranou cestujúcich.

Toto je pre Luminar veľká rana. Startup má finančné problémy a prepustil 25 % svojich zamestnancov. Spoločnosť opustil aj zakladateľ Austin Russell.

Volvo zatiaľ neuviedlo, či nahradí alebo sa chystá nahradiť prístroj spoločnosti Luminar komponentmi lidaru od iného dodávateľa. V praxi to možno znamená aj to, že táto technológia na čas možno vo vozidlách úplne skončí. 





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.