Špinavá lož: Piesok v motoroch veľkej automobilky, 110 tisíc áut musí rýchlo do servisu

Motoristom dokáže piesok v motoroch narobiť veľké problémy. Čo presne hrozí a v dôsledku čoho vôbec k rizikovej situácii došlo?
piesok v motoroch

Spoločnosť Jeep oznámila hromadné stiahnutie viac ako 112 tisíc SUV s plug-in hybridným pohonom. Dôvodom je piesok v motoroch, presnejšie povedané, ich možná kontaminácia zvyškovým pieskom. Uvedený problém, ktorý sa vyskytol v Spojených štátoch, sa týka modelov Grand Cherokee 4xe a Wrangler 4xe. Riziko môže viesť k vážnemu poškodeniu motora, nadmernému opotrebovaniu, klepaniu alebo dokonca v najhoršom prípade k požiaru auta.

Ohlásená zvolávacia akcia sa vzťahuje na zhruba 36 tisíc vozidiel Grand Cherokee 4xe vyrobených v rokoch 2023 až 2025 a približne 76 tisíc vozidiel Wrangler 4xe vyrobených medzi rokmi 2024 a 2025.

Zlyhala výroba áut

Piesok v motoroch samozrejme nie je výsledkom jazdy v púšti. Podľa dokumentov predložených americkej Národnej agentúre pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) mohli zostať vo vnútorných častiach motorov zvyšky piesku počas výrobného procesu.

Motory sa totiž odlievajú do pieskových foriem. Roztavený kov sa naleje do formy a nechá vychladnúť. Potom sa piesok rozbije a odstráni, pričom zostáva samotný motorový blok alebo hlava valcov. Tento postup používajú mnohí výrobcovia. V tomto prípade však zjavne došlo ku chybe. Keďže dodávateľ nedokázal správne dodržať technologický postup, piesok v motoroch teraz musí automobilka riešiť dodatočne.

Podobne ako iné cudzie častice, aj piesok v motoroch môže spôsobiť vážne poškodenie vnútorných komponentov. Následkom môže byť úplné zlyhanie motora alebo dokonca vzplanutie vozidla. To zároveň značne zvyšuje riziko nehody alebo zranenia.

Piesok v motoroch a hroziace následky

Podľa dokumentov o sťahovaní vozidiel môžu majitelia spozorovať klepanie alebo cvakanie počas prevádzky motora, prípadne rozsvietenie kontrolky jeho poruchy, a to ešte pred samotným zlyhaním. Jeep momentálne vyvíja riešenie, ktoré by malo problém odstrániť. Spoločnosť už informovala predajcov o probléme a plánuje začať zasielať upozornenia majiteľom najneskôr do konca decembra.

Táto situácia zdôrazňuje význam dôkladnej kontroly výrobného procesu (nielen) pri moderných plug-in hybridoch. Ako sa opäť raz potvrdilo, aj malé častice môžu spôsobiť vážne následky.

Problémy pre Jeep

Automobilka Jeep čelí v poslednom čase na globálnej úrovni sérii problémov, zvolávacích akcií a nútených stiahnutí áut z trhu. Minulý mesiac sa ukázalo, že jedna z aktualizácií softvéru spôsobila, že niektoré autá Wrangler 4xe následne nedokázali naštartovať. Stellantis aktualizáciu okamžite stiahol, no autá, ktoré ju už mali nainštalovanú, museli absolvovať povinnú návštevu autoservisu.

Následne prišla ďalšia zvolávacia akcia kvôli riziku požiaru batérií u modelov Wrangler a Grand Cherokee 4xe. Automobilka motoristov v tomto prípade vyzvala, aby svoje vozidlá parkovali vonku, a to pre prípad samovoľného požiaru.

Zdroj: carscoops.com