Tankujete klasický benzín? Veľká hrozba pre vodičov, pravidlo 20 km zachráni motor

Klasický benzín má svoje úskalia predovšetkým v prípade jedného pohonu, ktoré sa môžu zvrhnúť do hotovej katastrofy a spôsobiť vám drahé škody.
klasický benzín

Aj do hybridných áut tankujeme klasický benzín. Prečo je však kvalita paliva práve pri hybridoch dôležitejšia, ako si myslíte? Tento druh pohonu dnes prináša čoraz väčšej skupine vodičov úsporné jazdenie na elektrinu. V centre pozornosti by však nemal byť len elektromotor. V týchto vozidlách stále nájdete aj spaľovací motor, ktorý dostáva poriadne zabrať.

Vďaka častému vypínaniu a zapínaniu (podľa toho, či auto jazdí na elektrinu alebo nie) pracuje takýto spaľovák v úplne inom režime ako pri obyčajnom benzínovom aute. Často štartuje pod záťažou, s nízkou teplotou a neraz aj v situácii, keď to vodič neočakáva. To všetko prináša problémy, ktoré môžu vyriešiť aspoň sčasti správne palivo.

Nie každý hybrid funguje rovnako

Hybridný trh na Slovensku rastie a mnohí vodiči si neuvedomujú, že hybrid je len všeobecné označenie. Reálne existujú tri rozdielne technológie. Mild-hybrid nedokáže jazdiť čisto na elektrinu, len si berie energiu z rekuperácie. Full-hybrid má väčší elektromotor aj batériu, zvládne krátke jazdy čisto na elektrinu a benzínový motor zostáva vypnutý relatívne často.

nabíjacia stanica

Plug-in hybrid dokážete nabíjať zo zásuvky a veľa šoférov jazdí kratšie úseky len na elektrinu. To vedie k tomu, že klasický benzín v nádrži starne a motor štartuje len občas, a to väčšinou pod vyššou záťažou.

Prečo časté štarty škodia motoru?

Každý, kto jazdí krátke trasy, pozná problém nízkej prevádzkovej teploty. Hybridy ho zažívajú každý deň. Motor sa zapína a vypína mnohonásobne častejšie ako v bežnom aute. To prináša častejšie studené štarty, neúplné spaľovanie, rýchlejšie tvorenie usadenín v sacom trakte a na ventiloch a takisto vyššie riziko kolísania výkonu či zvýšenej spotreby.

Najnáročnejšie sú situácie, keď sa motor zapne pod plnou záťažou – napríklad vstupom na diaľnicu. Presne to je realita plug-in hybridov, ak vodič jazdí väčšinu času len elektricky.

ceny tankovania

Klasický benzín: Ako pomôže správne tankovanie?

Riešením môže byť aspoň raz za čas natankovať palivá s čistiacimi prísadami, respektíve aditívami zameranými na rozpúšťanie usadenín a ich prevenciu. Dôležité je pochopiť, že základná kvalita benzínu býva rovnaká podľa európskej normy, no rozdiel medzi pohonnýhmi hmotami dokáže vzniknúť vďaka čistiacim a ochranným prísadam.

Niektorí slovenskí vodiči s plug-in hybridmi jazdia mesiace takmer výlučne na elektrinu. Motor sa u nich zapne možno raz za týždeň. To však znamená odparovanie ľahkých zložiek benzínu, horšie studené štarty, zníženú „zápalnosť“ paliva, možné vznikanie nežiaducich polymérov.

tankovanie

Rady do praxe sú preto nasledovné. V prvom rade nenechávajte v nádrži minimum paliva a nenechajte klasický benzín zostarnúť. Ak jazdíte veľa na elektrický pohon, doprajte autu aspoň raz za čas jazdu aspoň v rozsahu 20 až 30 kilometrov na benzín. Podľa potreby a vlastného zváženia tankujte minimálne raz za čas aj kvalitnejšie palivo s aditívami.

Hybridné autá sú technicky pokročilé, no zároveň aj citlivejšie na kvalitu paliva a správne používanie spaľovacieho motora.
Keď doprajete motoru pravidelne ohrev na prevádzkovú teplotu, odmení sa vám dlhšou životnosťou, nižšou spotrebou a tichším chodom. Kvalitné palivo dokážu citeľne predĺžiť životnosť benzínového motora, alebo ho naopak nechceným spôsobiť skrátiť.

Zdroj: ADAC