Údržba hybridných vozidiel: Toto sú 3 najčastejšie problémy s mild, full a plug-in hybridmi
Slabina 3: Špecifické riziká Mild Hybridov (MHEV)
Mild hybridy (MHEV) majú na motore často viditeľný systém, ktorý vyzerá ako alternátor, ale ide o generátor/štartér, ktorý pracuje najčastejšie s 48V batériou. Tieto vozidlá nemajú klasický elektrický štartér a sú plne závislé od funkčného pohonného remeňa generátora/štartéra. Ak dôjde k poruche tohto remeňa (prípadne jeho opotrebovaniu), vozidlo nebude schopné naštartovať. Včasná výmena remeňa, podľa presného plánu údržby hybridných vozidiel od výrobcu, je preto kriticky dôležitá. V MHEV sa tiež používa spomínaný usmerňovač pre 12V sieť vozidla, keďže tu nie je štandardný 12V alternátor.
Bonus: Zložité chladiace okruhy
Keďže hybridy majú rôzne elektrické obvody, ktoré pracujú s vysokými prúdmi (generátor, vysokonapäťová batéria), vyžadujú účinné chladenie. To sa vykonáva vzduchom, kvapalinou alebo dokonca chladivom prostredníctvom klimatizačného systému. Tento systém môže mať viacero chladiacich okruhov, čo zvyšuje počet ventilov, obehových čerpadiel, tesnení, hadíc, chladičov a teplotných senzorov, ktoré sa časom opotrebúvajú. Toto všetko je potrebné udržiavať a kontrolovať, aby sa včas zistili poruchy a zabránilo sa prehriatiu elektrického obvodu.
Dôležité je si uvedomiť, že hybridné vozidlá, bez ohľadu na ich typ, majú stále spaľovací motor, ktorý si vyžaduje pravidelnú starostlivosť – filtre, olej, remene, zapaľovacie sviečky a všetko ostatné, čo výrobca odporúča. Ak sledujeme vývoj hybridných vozidiel, čoraz častejšie jazdíme na batériových blokoch, čo je dôvod, prečo sa údržba hybridných vozidiel presúva k zložitejším, vysokonapäťovým systémom a znižuje sa nájazd na spaľovacie súčasti.
Čítajte ďalej
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!



















