Znížia vám výkon auta, ak nesplníte podmienku. Nový emisný bič trestá vodičov

Mnohí motoristi môžu zažiť nemilé prepkvapenie. Výkon auta vám podľa nového plánu priškrtia, keď nedodržíte dôležité pravidlo.
výkon auta

Viete si predstaviť, že výkon auta sa vám automaticky zníži len preto, že ste nesplnili emisné kritériá? Presne to by sa mohlo začať diať vo veľkej krajine EÚ.

Nemecké združenie automobilového priemyslu VDA prišlo s nezvyčajným návrhom, ako zachrániť budúcnosť plug-in hybridov v Európe po roku 2035. Jeho prezidentka Hildegard Müller navrhuje, aby štáty motivovali vodičov týchto áut k pravidelnému nabíjaniu. V praxi by to znamenalo, že nové plug-in hybridy by sa predávali s povinnosťou nabíjať batériu v určitých intervaloch. Ak by tak motoristi neurobili, automaticky by sa znížil výkon auta vygenerovaný zo spaľovacieho motora.

zákaz áut na benzín

Prečo chcú limitovať výkon auta?

Zo strany VDA ide o reakciu na dlhoročnú kritiku, že plug-in hybridy sa v reálnej prevádzke často nabíjajú len zriedka. Na papieri síce dosahujú veľmi nízke hodnoty spotreby a emisií CO2, no v praxi jazdia mnohé z nich väčšinu času len na benzín. Ukázal to v minulosti aj príklad slovenskej polície, ktorá takéto autá nakúpila.

Viaceré štúdie preto poukázali na fakt, že reálne emisie plug-in hybridov áut sú často len o málo nižšie než pri bežných spaľovacích motoroch. Pre mnohých, ktorým záleží na čo najnižšej záťaži na životné prostredie, išlo o sklamanie.

elektromobily od Fordu

Koniec spaľovacích motorov má odstaviť aj hybridy

Aj vysoké emisie boli silným argumentom, pre ktorý EÚ neumožnila, aby sa plug-in hybridy po roku 2035 predávali ako takzvané bezemisné autá. VDA však dlhodobo lobuje za ich výnimku. Vysvetľuje to tým, že technológia môže byť prechodným riešením medzi spaľovacím a plne elektrickým pohonom.

Nový návrh o povinnom pravidelnom nabíjania, ktoré zabezpečí plný výkon auta, má byť kompromisom. Ten by vraj v praxi preukázal, že vozidlá s týmto druhom pohonu vedia jazdiť skutočne ekologicky za podmienky, že ich vodiči správne používajú.

Plug-in hybridy ešte majú šancu

Myšlienka v súvislosti s plug-in hybridmi celkovo naráža na viacero problémov. Nie je jasné, po akej vzdialenosti by bolo nabíjanie povinné ani ako by ho kontrolovali, aby bol výkon auta obmedzený len vtedy, keď vodiči skutočne porušia svoje povinnosti.

Ak by sa stanovil príliš dlhý interval pre pravidelné nabíjanie, prínos z hľadiska emisií by bol zanedbateľný. Ak by naopak išlo o príliš krátky interval, vodiči by museli svoje auto priebežne nabíjať aj na dlhších trasách. Plug-in hybridy by ale za takých okolností zbytočne zaberali rýchlonabíjačky určené pre čisté elektromobily.

Táto diskusia má veľmi jednoduchý záver. Pokiaľ sa chce vodič spoliehať na pravidelné nabíjanie, existuje jednoduchšie riešenie v podobe elektromobilu bez spaľovacieho motora na benzín či naftu. Plug-in hybridy tak majú naďalej neistú budúcnosť. Buď sa v realite stanú efektívnejšími z hľadiska emisií, alebo sa ich budúcnosť v Európskej únie skončí po roku 2035.

Zdroj: Auto, Motor und Sport