Aktualita

Prechodom na elektrické kamióny všetko brutálne zdražie. Existuje riešenie?

Výrobcovia nákladných vozidiel MAN a DAF pochybujú, že špedičné spoločnosti majú dostatočný záujem o elektrické kamióny.
Výrobcovia nákladných vozidiel MAN a DAF pochybujú, že špedičné spoločnosti majú dostatočný záujem o elektrické kamióny – aspoň nie dovtedy, kým sa drasticky nezlepší nákladové účtovníctvo a nabíjacia sieť. Domnievajú sa, že EÚ musí prijať ráznejšie opatrenia.
press.mantruckandbus.com

Európski výrobcovia nákladných vozidiel DAF a MAN naliehajú na EÚ, aby sa aktívnejšie zapojila do dekarbonizácie vozového parku pre elektrické kamióny a aby rýchlo prehodnotila svoje predpisy. „Európa nesmie zničiť svoj vlastný priemysel,“ povedal generálny riaditeľ MAN Alexander Vlaskamp pre WELT AM SONNTAG.

Elektrické kamióny potrebujú podporu z Európskej únie

Európska únia dala výrobcom čas do roku 2030 na zníženie emisií CO2 zo všetkých novo predaných nákladných vozidiel najmenej o 45 percent. To znamená, že počet elektrických nákladných vozidiel sa má za menej ako päť rokov desaťnásobne zvýšiť. Nesplnenie týchto požiadaviek by mohlo viesť k masívnym finančným pokutám vo výške stoviek miliónov eur. To nás privádza k návrhom, ktoré predstavil Alexander Vlaskamp, ​​generálny riaditeľ nemeckej značky MAN.

„Do roku 2030 nebudeme schopní predať desaťtisíce elektrických nákladných vozidiel, pokiaľ sa podmienky rýchlo nezmenia,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti DAF Harald Seidel.

Poprední manažéri výrobných závodov nákladných vozidiel požadovali, aby EÚ urýchlila plánované preskúmanie emisných limitov svojich vozových parkov, ktoré je naplánované na rok 2027, o jeden rok. „Daň z CO₂ bude od roku 2027 výlučne zvyšovať náklady pre koncových spotrebiteľov, a tým aj infláciu, ak dovtedy nebude existovať ekonomicky životaschopná perspektíva elektrických nákladných vozidiel pre nákladné spoločnosti,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti DAF.

Vlaskamp hovoril o popularizácii elektrických nákladných vozidiel v nemeckom denníku „Welt“. V článku sa uvádzalo, že veľmi nízky podiel elektrických nákladných vozidiel na trhu s ťažkými nákladnými vozidlami – okolo 1 – 2 percentá na celom kontinente – nie je chybou výrobcov, ale skôr nadmerne vysokými nákladmi na túto novú technológiu, ako aj nedostatkom rýchlonabíjačiek na cestách.

Prvým návrhom je presunúť financovanie z vývoja spaľovacích motorov na rozvoj nabíjacích sietí. Výrobcovia by preto od Bruselu očakávali napríklad zrušenie normy Euro 7, ktorá by mala nadobudnúť účinnosť v roku 2031 a vyžaduje si značné investície do vylepšenia dieselových motorov.

Na oplátku by sa od výrobcov očakávalo, že oficiálne deklarujú zvýšené investície do rýchlonabíjačiek pre elektrické nákladné vozidlá. Druhým návrhom je vytvorenie systému šrotovania pre spaľovacie nákladné vozidlá, ktorý by sa spojil s dotáciami na nákup elektrických nákladných vozidiel. To by znížilo počet dieselových motorov dostupných na európskom trhu s ojazdenými vozidlami a zároveň by sa zvýšil predaj elektrických vozidiel.

Je ťažké polemizovať s prvou myšlienkou. Koniec koncov, súčasné presadzovanie vývoja dieselových motorov a zvyšovanie predaja elektrických vozidiel sa zdá byť skutočne nezmyselné. Myšlienka zošrotovania má však svoje nevýhody. Aj bez zošrotovania sú v mnohých európskych krajinách ľahko dostupné dotácie na nákup elektrických nákladných vozidiel, no predaj elektrických nákladných vozidiel zostáva nízky.

Zdá sa tiež veľmi pochybné, či majitelia starších nákladných vozidiel, napríklad tých, ktoré majú asi dvanásť rokov – keďže takéto nákladné vozidlá by pravdepodobne boli zošrotované – by mali záujem o ich výmenu za nové elektrické nákladné vozidlá za približne 300 000 – 350 000 eur.

Elektrické kamióny nemajú v Európe kde nabíjať...

Elektrické kamióny nemajú v Európe kde nabíjať… a na Slovensku už dupľom nie…

Okrem toho si pripomeňme, že pred niekoľkými rokmi, počas pandémie, Nemecko spustilo program zošrotovania dieselových motorov Euro 5 s cieľom zvýšiť predaj nových dieselových motorov Euro 6. Počet záujemcov bol však taký malý, že program bol rýchlo zastavený. Túto záležitosť som opísal v nasledujúcom článku: 11 500 nákladných vozidiel Euro 5 alebo starších odoslaných na šrotoviská – rok nemeckých dotácií.

Aktuálne v celej EÚ je len 1 100 nabíjačiek

„Nie je nemožné dosiahnuť cieľ stanovený na rok 2030. Aby sme sa však dostali na správnu cestu, museli by sme drasticky urýchliť rozširovanie nabíjacích staníc,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti DAF Harald Seidel. Do roku 2030 je potrebných najmenej 10 000 verejných nabíjacích staníc. V súčasnosti je v Európe len 1 100 pre nákladné vozidlá.

Zdroje:  welt.de





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.