Rebríček spoľahlivosti Consumer Reports: Ktoré európske značky sú na tom po 10 rokoch najhoršie?
Kúpa luxusného auta z Európy je splneným snom, no skôr, než si začnete užívať nemeckú precíznosť, mali by ste si preštudovať americký rebríček spoľahlivosti Consumer Reports (CR). Tento audit je nekompromisný a ukazuje, že každý sen má svoju vlastnú, veľmi vysokú prémiovú cenovku – a nehovoríme o počiatočnej akvizícii. Hovoríme o nákladoch na údržbu a opravy po prvých piatich, a najmä desiatich rokoch vlastníctva. Ich verdikt pre kupujúcich luxusných áut je sarkastický a priamočiary: vyhýbajte sa európskym autám!
Consumer Reports, považovaná za spotrebiteľskú bibliu pre amerických vodičov, opätovne potvrdila japonskú dominanciu, kde na čele tróni Subaru, Lexus a Toyota. Skutočný kopanec pre európske ego však prichádza v luxusnej triede. Experti z CR síce priznávajú, že európske značky sú spoľahlivé, no v modeloch vyššej triedy je najlepšie sa im vyhnúť. Dôvodom je finančný šok spojený s nákladmi na údržbu a opravy.
Rebríček spoľahlivosti prémiových značiek
Consumer Reports detailne analyzoval krátkodobé aj dlhodobé náklady na opravy a zoradil značky podľa ich celkových výdavkov po kúpe. Kto by čakal, že na čele zoznamu značiek s najvyššími nákladmi na údržbu a opravy bude exotický Land Rover, nasledovaný Porsche a Mercedes-Benzom?
| Značka | Náklady (Prvých 5 rokov) | Náklady (Ďalších 5 rokov, 6. – 10. rok) | Celkové náklady (10 rokov) |
| Land Rover | 3 700 USD | 13 750 USD | 17 450 USD |
| Porsche | 5 000 USD | 11 000 USD | 16 000 USD |
| Mercedes-Benz | 3 500 USD | 9 600 USD | 13 100 USD |
Tieto čísla nie sú len štatistiky. Sú to studené, tvrdé dôkazy, že európsky luxus je často len dobre zamaskovaný bankový účet.
Víťazí racionalita
Steven Elek z Consumer Reports to zhrnul s chladnou americkou logikou: „Ak zvažujete luxusný model, môže byť rozumné kúpiť si ho od domácej značky, ktorá má pravdepodobne nižšie náklady na údržbu a opravy.“ A potom nasledoval klinec do rakvy nemeckého ega: „Napríklad počas 10 rokoch stoja modely Mercedes-Benz na údržbu a opravy viac ako dvakrát toľko ako modely Lincoln.“ Americký Lincoln, často zosmiešňovaný za svoju staromódnosť, pokoruje nemeckú inžiniersku pýchu v oblasti financií.
Organizácia radí Teslu na prvé miesto s odhadovanými nákladmi na údržbu a opravy len 730 dolárov za prvých päť rokov. Celkové výdavky za 10 rokov dosiahnu približne 5 000 dolárov. Lincoln je na druhom mieste s priemernými nákladmi len 4 350 dolárov za 10 rokov. Táto suma je takmer štyrikrát nižšia ako 13 100 dolárov, ktoré zhltne Mercedes. Buick obsadil tretie miesto. Americké a japonské značky tak valcujú nemeckých konkurentov v oblasti dlhodobej finančnej predvídateľnosti.
Čo teda kúpiť?
Hoci Consumer Reports neodporúča žiadne modely Mercedes-Benz, nevylúčil európskych výrobcov úplne. V skutočnosti odporúča modely ako BMW X5 alebo Audi Q7. Najväčšou anomáliou je však Porsche. Napriek tomu, že sa v rebríčku nákladov umiestnilo na druhom mieste, CR odporúča až štyri modely. Z tohto pohľadu je rebríček spoľahlivosti v rámci luxusu skôr o tolerancii nákladov, než o ich absencii.
Aký je teda záver? Americký spotrebiteľský expert vám povie, že kúpa Mercedesu je finančná samovražda, no kúpa Porsche, ktoré je drahšie, je fajn. Je možné, že za „prémiový trest“ sa platí v prípade, že je auto zábavné (ako Porsche), no pre značku, ktorá sľubuje len status, je príliš vysoký. My ale dávno vieme, že kto chce opicu, musí mať aj na banány. Čo je v tomto prípade suma za servis.
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!



















