Aktualita

Nová dráma: Bude musieť BMW a Porsche predávať autá bez loga za 50 % ceny?!

Bankrot kľúčového dodávateľa mriežok a log môže spôsobiť, že BMW a Porsche budú predávať autá bez loga.

Automobilový priemysel je kolos, ktorý sa často pýši svojou prepracovanou efektivitou dodávateľských reťazcov. Keď však príde kríza, obnaží sa prekvapivá zraniteľnosť, a to aj v samom srdci nemeckej výroby. Teraz sa autá bez loga môžu stať trpkou realitou, ak sa nepodarí zachrániť kľúčového dodávateľa. Nejde o nedostatok čipov, ani o drahú energiu – tentoraz ide o niečo na prvý pohľad triviálne, no absolútne kľúčové pre značku – o mriežky chladičov, logá a chrómové interiérové detaily.

Bankrot kľúčového dodávateľa mriežok a log môže spôsobiť, že BMW a Porsche budú predávať autá bez loga.

Do existenčných problémov sa totiž dostal významný dodávateľ, spoločnosť Plastic Manufacturing. Táto firma, ktorá zamestnávala viac ako 1 000 ľudí na troch kľúčových miestach v Nemecku, vyhlásila platobnú neschopnosť a bankrotuje. Plastic Manufacturing nebola len nejaká okrajová firma, dodávala esenciálne plastové a chrómové diely pre celú elitu nemeckého motorizmu: Audi, BMW, Mercedes, Mini, Porsche a ďalšie značky v rámci skupiny Volkswagen. Jej zlyhanie signalizuje, že kríza zasahuje priamo do štrukturálnej stability stredne veľkých nemeckých dodávateľov, a najväčším rizikom je teraz hrozba, že prémiovky opustia linky ako autá bez loga.

Mníchovské modely bez tradičných obličiek?

Bankrot spoločnosti Plastic Manufacturing je mimoriadne ironický v kontexte prémiových výrobcov. Mriežka chladiča a logo nie sú len vizuálne prvky, ale kľúčové identifikátory značky a zároveň podstatný prvok, ktorý značí prémiový status vozidla. Dokážete si predstaviť nový model Porsche bez jeho ikonického znaku, alebo Mercedes bez trojcípej hviezdy? Dopad by bol nielen estetický, ale okamžite by viedol k zastaveniu výroby – pretože ak vozidlo nemôže byť označené a chýba mu kľúčový komponent, nemôžu ho predsa predať. Predstava, že by BMW malo predávať autá bez loga len s prázdnymi otvormi na kapote, sa mi javí dosť absurdná.

Bankrot kľúčového dodávateľa mriežok a log môže spôsobiť, že BMW a Porsche budú predávať autá bez loga.

Rozsah tohto bankrotu je obrovský, počnúc s najväčšou továrňou v Norimbergu (830 zamestnancov) a postihnutými prevádzkami v Sasku a Severnom Porýní-Vestfálsku (viac ako 200 zamestnancov). Do hry teraz vstupuje správca konkurznej podstaty, Wolker Böhm. Jeho okamžitou a najdôležitejšou misiou je zabrániť, aby výrobcovia čelili riziku, že budú nútení produkovať autá bez loga. Správca Böhm musí zabezpečiť pokračovanie dodávok a má na to len krátky časový rámec, kým mu dôjdu prostriedky.

Kľúčový moment nastane, keď správca osloví priamo automobilky. Pôjde o otvorenú výzvu na finančnú pomoc. Vedenie Audi, BMW, Mercedesu a VW Group bude musieť zvážiť chladnú kalkuláciu. Je pre nich lacnejšie a strategicky rozumnejšie investovať do záchrany kľúčového dodávateľa a udržať si tak stabilný dodávateľský reťazec? Alebo riskovať niekoľkomesačný výpadok výroby pri hľadaní a kvalifikovaní úplne nového dodávateľa – s takmer istým rizikom, že medzitým budú nútení vyrábať nepredajné autá bez loga?

Bankrot kľúčového dodávateľa mriežok a log môže spôsobiť, že BMW a Porsche budú predávať autá bez loga.

Práve táto hrozba stavia gigantov pred ťažkú voľbu. Autá bez loga by boli nielen nepredajné, ale ohrozili by aj reputáciu značiek, ktoré si zakladajú na precíznom detaile. Navyše, BMW a Porsche by v takom prípade skutočne museli zvažovať predaj takto „nedokončených“ kusov za symbolickú, teda takmer polovičnú, cenu. Lebo čo s nimi urobíte, keď vyjdú z linky nekompletné? Odložíte ich na rok do skladu a počkáte, kým logo niekto vyrobí?

Nuž, stratégia Just-in-Time (JIT), ktorú nemecké automobilky dlho používali, sa ukazuje byť ich Achillovou pätou. Závislosť na jednom kľúčovom dodávateľovi pre tak vizuálne a identifikačné dôležité komponenty ich núti k neobvyklým investíciám. Je veľmi pravdepodobné, že automobilky, postavené pred túto absurdnú voľbu, pristúpia k záchrannému lánu. Vyhnúť sa scenáru, kedy by museli predávať autá bez loga, je pre ne absolútnou prioritou (logicky). Záchranná akcia gigantov bude v skutočnosti záchranou ich vlastných prémiových výrobných liniek a ich dôveryhodnosti.

Zdroj: Autonews

Zdroje:  https://www.autonews.com/manufacturing/suppliers/an-first-brands-germany-insolvency-1004/





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!