Nový rýchlostný limit v obci. Pozor, nie je to 50 km/h a platí takmer všade

Motoristi vedia, že v obci platí rýchlostný limit 50 kilometrov za hodinu, no po novom vstupuje do hry aj ďalšia maximálna rýchlosť. Týka sa však len niektorých situácií, hoci má širokú územnú platnosť.
rýchlostný limit

Súčasťou slovenskej legislatívy sa po novom stane aj definovanie rýchlosti chôdze. Poslanci sa rozhodli určiť túto hodnotu na šesť kilometrov za hodinu. Stala sa súčasťou novej podoby zákona o cestnej premávke, ktorá začne platiť od prvého dňa budúceho roka. Tento týždeň jej dal zelenú parlament. Novelu predložil koaličný poslanec Ľubomír Vážny, ktorý bol v minulosti ministrom dopravy.

Cieľom zákona však rozhodne nemá byť prílišné obmedzovanie chodcov, ani snaha ich nebodaj pravidelne pokutovať za príliš vysokú rýchlosť chôdze. Práve naopak, ambíciou je posvietiť si hlavne na iných účastníkov cestnej premávky a zvýšiť tak bezpečnosť ľudí na chodníkoch.

rýchlostný limit

Pre autá platí v obci naďalej najvyššia povolená rýchlosť 50 km/h

Prečo potrebujeme ďalší rýchlostný limit v obci?

Podľa poslanca Ľubomíra Vážneho stúpa počet dopravných nehôd, ktorých účastníkmi sú chodci a kolobežkári či cyklisti. Riziko predstavujú predovšetkým dopravné prostriedky, ktoré zrýchľuje pomocný elektrický motor, či už ide napríklad o elektrické kolobežky alebo iné formy dopravy v mestách.

Nová legislatíva vraj vyjasňuje definíciu pre primeranú rýchlosť pohybu na chodníkoch. Tento netradičný rýchlostný limit má napomôcť jasnému určenia vinníka pri dopravných kolíziách, pri ktorých vznikne napríklad podozrenie, že osoba na elektrickej kolobežke prechádzala na chodníku príliš rýchlo a neprispôsobila svoju jazdu bežnej chôdzi. Poslanci tak schválením nového zákona dali zároveň najavo svoj názor ohľadom chodníkov. Sú určené predovšetkým pre chodcov a myslia si to našťastie aj slovenskí zákonodarcovia.

Elektrické kolobežky sú čoraz obľúbenejšie

Ministerstvo vnútra je proti

Vo vládnej koalícii zjavne neexistuje jednodnotný názor na nový rýchlostný limit šesť kilometrov za hodinu. Kým poslanec Vážny presadil svoj návrh, ministerstvo vnútra sa ozvalo, že je proti jeho zámeru. Rezor by preferoval skôr riešenie, pri ktorom by sa rovno obmedzil prístup elektrických kolobežiek a iných rizikových dopravných prostriedkov na chodníky namiesto určovania rýchlosti chôdze v podobe, ako ju odsúhlasil parlament.

Nesúhlas vyjadrilo aj źdruženie Cyklokoalícia, ktoré si myslí, že k zvýšeniu bezpečnosti takto nedôjde. Novela zákona vraj naopak môže neželaným spôsobom tlačiť na to, aby maloleté deti jazdili na kolobežke či bicykli mimo chodníkov.

Nové pravidlá naopak pochválil dopravný expert Jozef Drahovský. Vidí v nich prínos aj z toho hľadiska, že pre chodcov začne v istom zmysle platiť konkrétny rýchlostný limit. Ten sa bude brať do úvahy vtedy, keď chodec vstúpi na priechod vyššou rýchlosťou ako šesť kilometrov za hodinu a dôjde ku zrážke s autom. Vtedy to bude pre neho okolnosť, ktorá mu môže pri vyšetrovaní kolízie priťažiť.

Zdroj: TA3