Mechanici našli v aute ľudské prsty. Aké stopy zanechali fanúšikovia v 900-koňovom monštre?
Osemdesiate roky boli nepochybne zlatým vekom rally a veľkú úlohu v tom zohrali autá skupiny B. Uvoľnené predpisy FIA umožnili inžinierom vytvoriť ľahké, vysokovýkonné strely s veľkým technologickým pokrokom, ktoré burácali ako démoni na všetkých typoch tratí. Tieto automobily, ktorých výkon v neskorších sezónach prekročil 500 koní, vyvolali v divákoch absolútnu vášeň. A práve táto vášeň viedla k udalostiam, ktoré s hrôzou zatienili celé majstrovstvá. Prípad, pri ktorom mechanici našli v pretekárskom aute ľudské prsty, je desivým svedectvom o tomto nebezpečnom období.
Vozidlá skupiny B robili z Majstrovstiev sveta v rally skutočne vzrušujúci šport, no mali jednu fatálnu slabinu – bezpečnosť. A to nielen samotných pretekárov, ale predovšetkým divákov. Tento problém, spolu s nedostatočným povedomím mnohých fanúšikov, ktorí akoby si neuvedomovali nebezpečenstvo, znamenal, že posledné roky týchto špeciálnych vozidiel boli zatienené veľkým počtom nehôd a úmrtí. Fanúšikovia riskovali preteky za pretekmi, tlačili sa na hranicu svojich možností, aby autá videli čo najbližšie, a dokonca sa ich pokúsili dotknúť. Niekedy sa im to, žiaľ, podarilo. Dôkazom toho boli dva prsty nájdené v mriežke Peugeotu 205 T16 v roku 1986, ktoré si, a to je tá najbizarnejšia časť príbehu, nikto nikdy nenárokoval.
Peugeot 205 T16: Monštrum, ktoré lákalo dav
Jedným z nesporných hviezd svojej éry bol Peugeot 205 T16 od tímu Peugeot Talbot Sport. S hmotnosťou len 900 kg, 16-ventilovým motorom uprostred a počiatočným výkonom 320 koní (ktorý sa rýchlo zvyšoval), to bol extrémny stroj, špeciálne navrhnutý pre homologáciu FIA. Inžinieri vďaka turbodúchadlám dokázali z motorov vyťažiť divoký výkon a silu.
Vzhľadom na obrovskú popularitu sa v jedných pretekoch okolo tratí, a dokonca aj na samotných tratiach, zhromažďovalo čoraz viac divákov, aby si zblízka pozreli svojich idolov. Nebolo nezvyčajné vidieť „takmer biblické“ obrazy prílivu ľudí, ktorý sa láme na dve časti a ustupuje nabok len v poslednej sekunde, keď prechádzajú autá.
Bolo to práve v roku 1986, sezóne poznačenej tragédiami, kedy došlo k nevídanému nálezu. Portugalská rely toho roku bola jednou z najpamätnejších – no v zlom zmysle. Ford RS200 Joaquima Santosa tam v preplnenom priestore zišiel z cesty, čo malo za následok úmrtie troch divákov a desiatky zranení. Práve v atmosfére tohto chaosu sa odohral bizarný nález.
Nález, ktorý šokoval aj manažéra Jeana Todta
Juha Kankkunen (ktorý sa neskôr stal šampiónom) viedol vtedy svoj Peugeot 205 T16. Počas pretekov v Portugalsku (podľa iných zdrojov to bola Rely Akropolis) francúzsky tím urobil technickú zastávku. Pri kontrole chladiaceho systému a nasávacích otvorov na bočnej strane vozidla, v priestore za dverami, mechanici našli v jednej z vetracích mriežok dva ľudské prsty. Tím v tom čase viedol mladý a ambiciózny Jean Todt, ktorý sa neskôr stal riaditeľom Scuderia Ferrari a prezidentom FIA. Ani on, ani zvyšok tímu nemohli uveriť tomu, čo sa stalo, hoci boli už zvyknutí na neustále nebezpečné situácie.
Jazdec Juha Kankkunen uviedol svoju verziu: „Za dverami boli prívody vzduchu, ktoré smerovali prúdenie vzduchu do chladiaceho systému motora, a boli dosť ostré. Snažili sme sa len zostať na ceste, nikdy nezísť z trate ani nič podobné, ale fanúšikovia sa neustále snažili dotknúť auta. A to sa aj stalo,“ povedal. Keď následne prehľadávali celú mriežku pre chladenie motora, mechanici našli okrem prstov aj zvyšky kosti a tkaniva, ktoré svedčili o neuveriteľnej sile nárazu.
Zároveň Kankkunen potvrdil, že to bol neuveriteľný nález, no bol len vyvrcholením toho, čo mechanici našli počas iných pretekov: škrabance, krv a kúsky oblečenia fanúšikov na karosériách a v nasávacích mriežkach.
Nikto sa o prsty neprihlásil
Najbizarnejšia časť príbehu? Zmrzačený fanúšik sa nikdy nedostavil, aby si vyžiadal svoje stratené prsty. Je možné, že nemocničný personál, ku ktorému išiel, neveril jeho príbehu – ak vôbec povedal pravdu. Prsty jednoducho zostali majetkom Peugeotu 205 T16 a dôkazom hrôzy a šialenstva skupiny B.
Hoci väčšina jazdcov chcela po Santosovej nehode uzavrieť majstrovstvá v roku 1986, organizácia sa rozhodla pokračovať. Jazdci sa museli vyrovnať s tým, že ich životy a životy divákov sú neustále v ohrození. Po skončení pretekov, keď auto išlo na detailnú kontrolu a čistenie, mechanici našli na rôznych častiach karosérie a podvozku stopy po krvi, ktoré potvrdzovali, že nález prstov nebol ojedinelý incident, ale len ten najviditeľnejší.
Napriek tragédii a kontroverzii to bol nakoniec Kankkunen, kto získal titul v kategórii jazdcov, čo zopakoval aj v rokoch 1987, 1991 a 1993. Videozáznam, ktorý sa stal virálnym, bol neskôr identifikovaný ako replika založená na skutočných záberoch, nie priame zábery z Portugalska. Aj na ňom, v týchto rekonštrukciách, však mechanici našli podobné prvky a stopy po telách, čo len dokazuje, aké bežné boli nebezpečné situácie.
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!













