AKTUALITA
Pripravte si peňaženky. Slovenských vodičov čaká zdražovanie palív, za ktorým stoja povolenky

Čo je to ETS 2 a prečo by vás to malo zaujímať?
Doteraz platili za vypúšťanie emisií CO₂ len veľkí znečisťovatelia – továrne, elektrárne či letecké spoločnosti. Nový systém ETS 2 však rozširuje túto povinnosť aj na oblasť cestnej dopravy a bývania (vykurovanie budov). Prečo by vás to malo zaujímať? Pretože po novom (plánovane od roku 2027) budú musieť emisné povolenky nakupovať aj dodávatelia palív – teda spoločnosti ako Slovnaft, OMV a ďalšie, ktoré vám predávajú benzín a naftu. A teraz tá najdôležitejšia časť: nikto si nemyslí, že tieto spoločnosti zaplatia novú daň z vlastného vrecka. Celý náklad si, logicky, premietnu priamo do koncovej ceny na čerpacích staniciach. Je to v podstate nová, skrytá forma dane, ktorú zaplatí bežný vodič.
Koľko nás táto „prevýchova“ bude stáť?
Analytici a kritici tohto plánu varujú, že dopady na peňaženky budú citeľné. Hoci sa pôvodne hovorilo o cene povolenky na úrovni 45 eur za tonu CO₂, realita môže byť oveľa tvrdšia a cena môže byť vyššia. Čo to znamená pre nás na pumpách? Podľa odhadov to môže znamenať zdraženie palív o 10 až 15 centov za každý liter benzínu či nafty. Ak teda dnes tankujete 50-litrovú nádrž, po novom si priplatíte pri každom tankovaní o 5 až 7,50 eur viac. A to je len začiatok, keďže cena povoleniek sa bude na trhu hýbať. A netýka sa to len palív, podobný nárast cien čaká aj domácnosti, ktoré kúria plynom či uhlím.
Prečo to vlastne EÚ robí?
Oficiálne vysvetlenie Bruselu je, že ide o nutný krok v boji proti klimatickým zmenám. Cieľom je „motivovať“ ľudí, aby prešli na zelenšie alternatívy – teda aby si kúpili elektromobily, zateplili domy alebo presadli na verejnú dopravu. Kritici, vrátane analytikov zo zdrojov SITA, to však nazývajú „diabolským plánom“ a snahou o „prevýchovu“ spotrebiteľov. Problém je, že pre bežného Slováka, ktorý potrebuje auto na každodenné dochádzanie do práce, to nie je „motivácia“, ale len ďalší likvidačný poplatok. Nový systém má byť spustený už v roku 2027. Času teda nie je veľa.
A dá sa tomu vyhnúť? Jednoduchá odpoveď je: Nie. Ide o schválenú legislatívu EÚ, ktorá platí pre všetky členské štáty. Brusel síce sľubuje zriadenie takzvaného „Sociálneho klimatického fondu“, z ktorého sa má časť vyzbieraných peňazí vracať najzraniteľnejším domácnostiam. Ako presne bude tento komplikovaný systém fungovať, koľko peňazí sa reálne vráti a kto ich dostane, je však momentálne vo hviezdach. Pri tankovaní zaplatíme plnú sumu všetci a okamžite.

Jednostopové či dvojstopové vozidlá, motorky aj autá ma fascinujú od malička. Som zvedavý typ a popri vlastnom objavovaní si rád svoje poznatky zhmotňujem a delím sa o ne prostredníctvom nášho web magazínu Autoviny.sk s ostatnými. Vďaka týmto vlastnostiam najviac plním našu poradňu a zaujímajú ma taktiež hodnotenia a skúsenosti, preto často prispievam aj rebríčkami tých „naj“.