AKTUALITA

Pripravte si peňaženky. Slovenských vodičov čaká zdražovanie palív, za ktorým stoja povolenky

Sotva si zvykneme na jednu cenovú hladinu, prichádza ďalší šok. Európska únia totiž definitívne schválila nové emisné povolenky.
Povolenky

Čo je to ETS 2 a prečo by vás to malo zaujímať?

Doteraz platili za vypúšťanie emisií CO₂ len veľkí znečisťovatelia – továrne, elektrárne či letecké spoločnosti. Nový systém ETS 2 však rozširuje túto povinnosť aj na oblasť cestnej dopravy a bývania (vykurovanie budov). Prečo by vás to malo zaujímať? Pretože po novom (plánovane od roku 2027) budú musieť emisné povolenky nakupovať aj dodávatelia palív – teda spoločnosti ako Slovnaft, OMV a ďalšie, ktoré vám predávajú benzín a naftu. A teraz tá najdôležitejšia časť: nikto si nemyslí, že tieto spoločnosti zaplatia novú daň z vlastného vrecka. Celý náklad si, logicky, premietnu priamo do koncovej ceny na čerpacích staniciach. Je to v podstate nová, skrytá forma dane, ktorú zaplatí bežný vodič.

Sotva si zvykneme na jednu cenovú hladinu, prichádza ďalší šok. Európska únia totiž definitívne schválila nové emisné povolenky.

Koľko nás táto „prevýchova“ bude stáť?

Analytici a kritici tohto plánu varujú, že dopady na peňaženky budú citeľné. Hoci sa pôvodne hovorilo o cene povolenky na úrovni 45 eur za tonu CO₂, realita môže byť oveľa tvrdšia a cena môže byť vyššia. Čo to znamená pre nás na pumpách? Podľa odhadov to môže znamenať zdraženie palív o 10 až 15 centov za každý liter benzínu či nafty. Ak teda dnes tankujete 50-litrovú nádrž, po novom si priplatíte pri každom tankovaní o 5 až 7,50 eur viac. A to je len začiatok, keďže cena povoleniek sa bude na trhu hýbať. A netýka sa to len palív, podobný nárast cien čaká aj domácnosti, ktoré kúria plynom či uhlím.

Sotva si zvykneme na jednu cenovú hladinu, prichádza ďalší šok. Európska únia totiž definitívne schválila nové emisné povolenky.

Prečo to vlastne EÚ robí?

Oficiálne vysvetlenie Bruselu je, že ide o nutný krok v boji proti klimatickým zmenám. Cieľom je „motivovať“ ľudí, aby prešli na zelenšie alternatívy – teda aby si kúpili elektromobily, zateplili domy alebo presadli na verejnú dopravu. Kritici, vrátane analytikov zo zdrojov SITA, to však nazývajú „diabolským plánom“ a snahou o „prevýchovu“ spotrebiteľov. Problém je, že pre bežného Slováka, ktorý potrebuje auto na každodenné dochádzanie do práce, to nie je „motivácia“, ale len ďalší likvidačný poplatok. Nový systém má byť spustený už v roku 2027. Času teda nie je veľa.

A dá sa tomu vyhnúť? Jednoduchá odpoveď je: Nie. Ide o schválenú legislatívu EÚ, ktorá platí pre všetky členské štáty. Brusel síce sľubuje zriadenie takzvaného „Sociálneho klimatického fondu“, z ktorého sa má časť vyzbieraných peňazí vracať najzraniteľnejším domácnostiam. Ako presne bude tento komplikovaný systém fungovať, koľko peňazí sa reálne vráti a kto ich dostane, je však momentálne vo hviezdach. Pri tankovaní zaplatíme plnú sumu všetci a okamžite.

Zdroje:  https://sita.sk/venergetike/kolko-eur-vytiahnu-emisne-povolenky-z-penazeniek-slovakov-ich-cena-je-97-percent-nad-udajnym-stropom/





Jednostopové či dvojstopové vozidlá, motorky aj autá ma fascinujú od malička. Som zvedavý typ a popri vlastnom objavovaní si rád svoje poznatky zhmotňujem a delím sa o ne prostredníctvom nášho web magazínu Autoviny.sk s ostatnými. Vďaka týmto vlastnostiam najviac plním našu poradňu a zaujímajú ma taktiež hodnotenia a skúsenosti, preto často prispievam aj rebríčkami tých „naj“.