Volkswagen T-Roc je stávka na istotu. Druhá generácia má nabehnuté na úspech

Už niekoľko rokov dominujú v predaji značky Volkswagen modely SUV, prekonávajúce aj tradičný bestseller Golf. Jedným z nich je kompaktný T-Roc, z ktorého prvej generácie sa predali vyše 2 milióny kusov. Len v uplynulom roku si ho objednalo približne 292 000 zákazníkov. Druhá generácia, predstavená koncom augusta, má ambíciu nadviazať na tento úspech.

Keď v roku 2017 prišiel T-Roc, bol úplne novým modelom v produktovom portfóliu značky. Svojimi rozmermi – dĺžkou približne 4,23 m a rázvorom 2,59 m, prakticky zodpovedal Golfu VII, no vďaka vyššej karosérii poskytoval viac miesta v kabíne a aj batožinový priestor so základným objemom 445 litrov bol o 65 litrov väčší. Ukázalo sa, že to je optimálny veľkostný formát pre kompaktnú triedu. K úspechu prispela aj široká ponuka motorov, pokrývajúca výkonové pásmo od 85 kW (115 k) až po 221 kW (300 k) športovej verzie T-Roc R. Nechýbali ani úsporné turbodiesle TDI, ani pohon všetkých kolies 4Motion.

Už niekoľko rokov dominujú v predaji značky Volkswagen modely SUV, prekonávajúce aj tradičný bestseller Golf. Jedným z nich je kompaktný T-Roc, z ktorého prvej generácie sa predali vyše 2 milióny kusov. Len v uplynulom roku si ho objednalo približne 292 000 zákazníkov. Druhá generácia, predstavená koncom augusta, má ambíciu nadviazať na tento úspech.

Osvetlené logá vpredu a vzadu sú súčasťou vyšších verzií svetlometov

Dizajn s kontinuitou

Dizajn druhej generácie prebral dva charakteristické prvky predchodcu. Jedným z nich je dekoračná lišta prebiehajúca od predných po zadné stĺpiky, dizajnérmi prezývaná „hokejka“ opisujúca kontúru strechy. A to buď v striebornom výhotovení, alebo čiernom, ako súčasť príplatkovej výbavy. Druhým je von vytiahnutá, atleticky modelovaná partia bokov nad zadnými blatníkmi. Vďaka týmto prvkom sa T-Roc napriek úplne novej karosérii dá jednoznačne identifikovať. Energický vzhľad dodávajú novej generácii veľké kolesá, ktoré môžu mať na želanie formát až 20 palcov. Popri dizajne nebola zanedbaná ani udržateľnosť – približne 20 percent z celkového množstva plastových materiálov použitých vo vozidle tvoria recykláty, čo predstavuje hmotnosť do 40 kg.

Cenné centimetre

Nová generácia, ktorá sa začne predávať na jar budúceho roku, je zdokonalená vo všetkých oblastiach. Prispela k tomu už konštrukčná báza – modulárna stavebnica komponentov s priečne uloženým motorom MQB evo. Nový T-Roc je po aktuálnych modeloch Tiguan (2024) a Tayron (2025) tretím SUV značky Volkswagen skonštruovaným na tomto základe. Flexibilita stavebnice umožnila optimalizovať rozmery tak, aby bol vnútorný priestor päťmiestnej kabíny pri zachovaní kompaktného formátu vozidla ešte väčší. T-Roc druhej generácie je s dĺžkou 4,37 m o 12,2 cm dlhší ako predchodca, rázvor kolies vzrástol na 2,63 m (+ 2,8 cm). Základný objem batožinového priestoru 475 litrov je oproti predchodcovi väčší o 30 litrov. Detailne optimalizovaná karoséria má koeficient aerodynamického odporu 0,29, čo je oproti predchodcovi o 10 percent lepšia hodnota.

Už niekoľko rokov dominujú v predaji značky Volkswagen modely SUV, prekonávajúce aj tradičný bestseller Golf. Jedným z nich je kompaktný T-Roc, z ktorého prvej generácie sa predali vyše 2 milióny kusov. Len v uplynulom roku si ho objednalo približne 292 000 zákazníkov. Druhá generácia, predstavená koncom augusta, má ambíciu nadviazať na tento úspech.

Prístrojový panel potiahnutý v hornej časti látkou a ambientné osvetlenie, využívajúce aj perforované plochy na dverách, dodávajú interiéru ušľachtilý charakter

Voliteľné asistenčné systémy a kombinovaný prepínač zážitku z jazdy sú rovnaké ako pri vyšších radoch Tiguan a Tayron

Nové tváre

T-Roc prvej generácie sa od všetkých ostatných modelov VW odlišoval šesťuholníkovými dennými svetlami v nárazníku. Nová generácia má prednú časť dizajnovo zladenú s ostatnými SUV značky, denné svetlá sú decentne integrované do predných svetlometov. Dominantný prvok predstavuje maska chladiča, ktorá má odlišné vyhotovenie podľa verzie výbavy. T-Roc Trend, Life aStyle má mriežku masky so šesťuholníkovou štruktúrou, na okrajoch doplnenú prvkami vo farbe karosérie. Nárazník zospodu uzatvára strieborný spojler, vymodelovaný do tvaru nájazdového štítu. T-Roc R-Line dostal výraznú kosoštvorcovú mriežku na okrajoch lemovanú čiernymi lamelami prechádzajúcimi do spojlera – typický prvok dizajnu R-Line.

High-tech svetlo

T-Roc má štandardne LED svetlomety, ktorých vyhotovenie sa líši podľa verzie výbavy. Pri výkonnejších svetlometoch LED-Plus s dynamickými zákrutovými svetlami prechádzajú denné svetlá do osvetlenejmriežky chladiča, v strede predelenej bielo osvetleným logom VW. Za príplatok výrobca montuje adaptívne svetlomety IQ.LIGHT – LED-Matrix, vybavené vysoko výkonným prídavným diaľkovým svetlom. Zadné svetlá v blatníkoch sú plynulo prepojené pásom na zadnom čele, ktorý pri vyšších verziách osvetlenia obsahuje červenú svietiacu LED lištu s osvetleným logom VW. Vtedy majú zadné svetlá 3D vyhotovenie s charakteristickou svetelnou grafikou.

Už niekoľko rokov dominujú v predaji značky Volkswagen modely SUV, prekonávajúce aj tradičný bestseller Golf. Jedným z nich je kompaktný T-Roc, z ktorého prvej generácie sa predali vyše 2 milióny kusov. Len v uplynulom roku si ho objednalo približne 292 000 zákazníkov. Druhá generácia, predstavená koncom augusta, má ambíciu nadviazať na tento úspech.

Rázvor predĺžený oproti predchádzajúcej generácii o 2,8 cm prispel k zväčšeniu priestoru v zadnej časti kabíny

Interiér nad rámec triedy

V interiéri má nový T-Roc úplne nový prístrojový panel s čistým, minimalistickým dizajnom a hodnotným vypracovaním. Novým prvkom je povrch hornej časti potiahnutý látkou so špecifickou, novo vyvinutou štruktúrou, ktorá eliminuje zrkadlenie v prednom okne. Ambientné osvetlenie (30 nastaviteľnými farbami), osvetľujúce kokpit cez perforované plochy z umelej kože v hornej časti obloženia dverí, dodáva v tme interiéru ušľachtilý akcent. Spodná časť horizontálne členeného prístrojového panelu, ktorá ako pás prechádza do dverí, bude na výber v rozličných materiáloch a farebných odtieňoch. Od hornej časti potiahnutej látkou ju oddeľuje dekoračná lišta v elegantnom metalickom laku, zvýrazňujúca geometriu prístrojového panelu.

Nová koncepcia ovládania

Rovnako ako väčšie SUV značky Volkswagen, má aj nový T-Roc štandardne dvojspojkovú prevodovku DSG. Na jej ovládanie slúži páčka na pravej strane stĺpika riadenia, čím sa uvoľnilo miesto na stredovej konzole na praktické odkladacie priestory a vysoko výkonnú indukčnú nabíjačku s integrovaným chladením (sériovo od verzie Life). Ovládanie stieračov tvorí súčasť novej multifunkčnej páčky na ľavej strane stĺpika riadenia. Multifunkčný volant dostal fyzické tlačidlá. Tlačidlá štartovania motora a parkovacej brzdy majú miesto v pohodlnom dosahu na stredovej konzole po bokoch otočného prepínača jazdného zážitku.

Modelované, do boku vytiahnuté zadné blatníky a dekoračná lišta zvýrazňujúca oblúk strechy sú typické dizajnové prvky radu T-Roc

Všetky informácie na očiach

Zobrazovanie všetkých informácií je sústredené do hornej roviny horizontálne členeného prístrojového panelu. Pred vodičom je konfigurovateľný digitálny združený prístroj Digital Cockpit pravidelného obdĺžnikového tvaru s uhlopriečkou 25,4 cm (10 palcov). V strede prístrojového panelu je umiestnený dotykový displej infotainmentu najnovšej generácie (MIB4) s uhlopriečkou 26,4 cm (10,4 palca), alebo 32,8 cm (12,9 palca), v spodnej časti obsahujúci osvetlené dotykové posúvače regulácie teploty klimatizácie a hlasitosti audiosystému. Systém s väčším displejom môže byť vybavený navigáciou priamo z výroby, alebo ponúka jej dodatočnú aktiváciu. Na želanie môže infotainment doplniť nový head-up displej, ktorý premieta dôležité informácie priamo na predné okno. Niektoré funkcie sa dajú ovládať pomocou voliteľného hlasového asistenta IDA, ktorý okrem online databázy využíva aj umelú inteligenciu ChatGPT.

Jazda má byť zážitkom

Rovnako ako väčšie SUV značky, má aj nový T-Roc na stredovej konzole kombinovaný otočný prepínač zážitku z jazdy s integrovaným dotykovým displejom TFT LCD. Prostredníctvom tohto multifunkčného prepínača sa dajú ovládať jazdné profily, hlasitosť audia a predkonfigurované režimy označené ako Atmospheres. Stlačením displeja vodič prepína medzi reguláciou hlasitosti, voľbou jazdného profilu a ovládaním Atmospheres. V rámci jednotlivých základných funkcií sa nastavovanie robí otáčaním osvetleného kolieska. Funkcia Atmospheres združuje nastavenia farby ambientného osvetlenia a audiosystému (na želanie ozvučovacieho systému Harman/ Kardon), čím vytvára rozličné svetelné a zvukové nálady. Na želanie môžu súčasť jednotlivých Atmospheres tvoriť aj zladené playlisty streamovacej služby Spotify. Podľa zvoleného režimy sa zmení aj osvetlenie displeja v prepínači zážitku z jazdy.

Iba hybridy

S ohľadom na pripravovanú emisnú normu Euro 7 a flotilové limity emisií CO2 v EÚ bude mať nový T-Roc výlučne štvorvalcové benzínové hybridné agregáty. Pri spustení predaja budú na výber dva mild-hybridné agregáty 1.5 eTSI s výkonmi 85 kW (116 k) a 110 kW (150 k). V obidvoch prípadoch ich základ tvorí osvedčený turbodúchadlom prepĺňaný motor 1.5 TSI evo2 s priamym vstrekovaním paliva a so systémom vypínania valcov pri čiastočnom zaťažení ACTplus, ktorý poskytuje maximálny krútiaci moment 250 Nm. K motoru je drážkovaným remeňom pripojený 48-voltový štartovací generátor, krátkodobo podporujúci spaľovací motor výkonom 14 kW (19 k) a prídavným krútiacim momentom 56 Nm.

Lítiovo-iónová batéria systému mild-hybrid sa dobíja automaticky rekuperáciou. Obidva motory 1.5 eTSI majú štandardne 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku DSG a poháňajú predné kolesá. V priebehu roka 2026 pribudne štvorvalec 2.0 eTSI s výkonom 150 kW (204 k) v kombinácii s pohonom všetkých kolies 4Motion a dva úplne nové agregáty full-hybrid s výkonom 100 a 125 kW (136 a 170 k) na báze motora 1.5 TSI. V roku 2027 modelový rad uzatvorí smerom nahor vysoko výkonný model T-Roc R.

Inovácie z vyšších tried

Nový T-Roc vďaka stavebnici MQB evo dôsledne využíva synergie medzi jednotlivými modelovými radmi, umožňujúce ponúkať rovnaké technické inovácie vo všetkých segmentoch vozidiel. Patrí k nim napríklad nový vývojový stupeň asistenčného systému Travel Assist, ktorý má zdokonalenú prediktívnu reguláciu rýchlosti pri rýchlostných obmedzeniach, zákrutách, križovatkách a kruhových objazdoch, pričom teraz podporuje automatickú zmenu jazdného pruhu. Okrem toho môže mať nový T-Roc prvý raz parkovací asistenčný systém Park Assist Pro s funkciou pamäte. Vďaka tomu umožňuje natrénovať plne automatické parkovanie na vzdialenosť do 50 metrov, ako aj zaparkovanie a vyparkovanie s ovládaním na diaľku pomocou smartfónu.

Prehľadná ponuka

Koncepcia výbav je prehľadná a prívetivá pre zákazníkov. Modelový rad tvorí základná verzia Trend, stredná verzia Life, ako aj dve špičkové verzie Style a R-Line. Aby bola konfigurácia čo najjednoduchšia, voliteľné prvky výbavy, respektíve balíky výbav sú viazané na štyri verzie tak, ako ich zákazníci preferujú. Ponuka príplatkových prvkov na želanie pre dve špičkové verzie obsahuje napríklad adaptívne tlmiče pruženia DCC, ozvučovací systém Harman/Kardon, ako aj dizajnový paket Black Style s čiernymi detailmi na karosérii a čiernymi diskami kolies z ľahkej zliatiny. Všetky verzie môžu byť vybavené ťažným zariadením, ktorého zvislé zaťaženie (80 kg) vyhovuje aj na prepravu ťažkých elektrobicyklov. Nový T-Roc sa dá objednať v šiestich farbách – štandardných „biela pure“ a „žltá canary“, ako aj metalizovaných „modrá celestial“, „červená flame“, „šedá wolf“ a čierna grenadilla“. Pri všetkých farbách s výnimkou poslednej uvedenej môže mať vozidlo nalakovanú strechu kontrastnou čiernou farbou.