EÚ sa prepočítala, koniec benzínových áut nefunguje, nabíjačky pre elektromobily chýbajú
Podľa novej štúdie má Európska únia nabíjačky pre elektromobily v počte približne 910-tisíc. To predstavuje len 26 % z plánovaných 3,5 milióna nabíjacích bodov do roku 2030. Ak sa tempo nezmení, do konca dekády sa EÚ dostane maximálne na 1,7 milióna nabíjačiek, teda menej ako polovicu cieľa. O konci benzínových či naftových áut nemôže byť za týchto okolností ani reči.
Aby sa 3,5-miliónový plán Bruselu naplnil, muselo by pribúdať viac ako 500-tisíc nových nabíjacích bodov ročne, no aktuálne tempo je len okolo 150-tisíc ročne.
Nerovnomerná dostupnosť nabíjania
Najväčším problémom nie je len počet nabíjačiek v Európe, ale aj ich nerovnomerné rozloženie. Kým mestá a diaľnice sú relatívne dobre pokryté, vidiecke oblasti a menšie regióny často ostávajú „bielymi miestami“ bez možnosti dobitia elektrického auta.
Napríklad v niektorých častiach Škandinávie, Francúzska, Nemecka či Španielska nájdete úseky dlhé aj 40 kilometrov bez prístupu k nabíjačke.
Výzva pre vlády
Odborníci odporúčajú, aby sa pozornosť zamerala nie len na kvantitu, ale aj kvalitu infraštruktúry, teda výkon nabíjačiek a ich strategické umiestnenie. Európska legislatíva požaduje rýchle nabíjačky pre elektromobily s výkonom nad 150 kW, a to každých 60 km aspoň na hlavných cestných trasách. Realita je však zatiaľ iná.
Podľa expertov na elektromobilitu by členské krajiny mali zjednodušiť povoľovacie procesy, posilniť elektrickú sieť a podporovať výstavbu výkonných nabíjacích hubov.
Zároveň odborníci navrhuju zjednotiť cenovú politiku pre nabíjanie elektroáut. Takisto chcú zaviesť otvorené platobné systémy, aby vodiči nemuseli používať množstvo aplikácií či kariet rôznych prevádzkovateľov nabíjačiek.
Supermarkety podporujú prechod na elektromobilitu
Zaujímavým trendom je, že maloobchodné reťazce sa v Európe čoraz viac stávajú kľúčovým hráčom v budovaní nabíjacej siete. Platí to aj na Slovensku. Parkoviská pri supermarketoch sú na tento účel priam ideálne. Zákazníci tam trávia v priemere 30 až 60 minút a prístup k elektrickej sieti nebýva problematický.
Napríklad skupina Schwarz (vlastní značky Lidl a Kaufland) prevádzkuje nabíjačky pre elektromobily v počte viac ako 8800 kusov po celej Európe. To je viac nabíjacích bodov, ako majú niektoré štáty dohromady. Pre porovnanie, Írsko má 4800 a Slovinsko približne 3300 nabíjačiek.
Na Slovensku sme mali na prelome júna a júla približna 2800 nabíjacích bodov. U nás ale zostáva hlavným problémom slabý záujem o kúpu a s tým súvisiaci nízky počet elektroáut na cestách, nie nabíjačky pre elektromobily.