Pochovali ďalšiu ikonu! Ford Focus ST končí, je to ďalšia nezmyselná obeť Bruselu?

Svet dostupných a zábavných áut dostal ďalšiu tvrdú ranu. Po Fieste ST sa automobilová história lúči s ďalšou legendou – Ford definitívne ukončil výrobu modelu Focus ST. Z liniek zišiel posledný kus a s ním sa zatvára celá kapitola cenovo dostupných hothatchov, ktoré nám desaťročia robili radosť.

Automobilový svet sa opäť otriasol v základoch. Po tom, čo sme sa minulý rok rozlúčili s Fiestou ST, prišla ďalšia rana, ktorá zabolí každého fanúšika rýchlych a dostupných áut. Je to oficiálne. Dňa 26. septembra 2025 zišiel z výrobnej linky v nemeckom Saarlouis posledný Ford Focus ST. Ikonický hothatch, ktorý viac ako dve dekády definoval radosť z jazdy pre bežných smrteľníkov, sa stal minulosťou. A s ním sa končí aj celá kapitola cenovo dostupných „rýchlych Fordov“, ako sme ich poznali a milovali.

Posledným vyrobeným kusom bola podľa fotografií šíriacich sa na sociálnych sieťach červená verzia s karosériou kombi. Symbolicky tak uzavrela príbeh auta, ktoré dokázalo spojiť praktickosť pre rodinu so surovým výkonom a emóciami, ktoré vedeli vyčariť úsmev na tvári aj počas cesty po ranné rožky. Ford týmto krokom po prvýkrát od roku 1980 zostáva bez jediného hothatchu vo svojom globálnom portfóliu. Jediným osobným autom so športovým nádychom v ponuke tak zostáva už len podstatne drahší Mustang.

Peniaze a elektrifikácia

Dôvody tohto smutného konca sú pragmatické a pre fanúšikov spaľovacích motorov bolestne známe. Ford sa, podobne ako zvyšok priemyslu, masívne transformuje smerom k elektromobilite. CEO spoločnosti Jim Farley sa netajil tým, že na modeloch ako Focus ST automobilka „nezarábala žiadne skutočné peniaze“, a to aj napriek ich kultovému statusu a vernej fanúšikovskej základni. Modrý ovál sa jednoducho rozhodol, že výroba budúcich elektrických modelov, ako je napríklad elektrický Explorer či najnovšie Capri, je prioritou a staré spaľovacie ikony im musia uvoľniť miesto v továrňach.

Svet dostupných a zábavných áut dostal ďalšiu tvrdú ranu. Po Fieste ST sa automobilová história lúči s ďalšou legendou – Ford definitívne ukončil výrobu modelu Focus ST. Z liniek zišiel posledný kus a s ním sa zatvára celá kapitola cenovo dostupných hothatchov, ktoré nám desaťročia robili radosť.

Paradoxom zostáva, že toto rozhodnutie platí aj napriek stagnujúcemu dopytu po elektromobiloch v Európe. Kým iní výrobcovia predlžujú životný cyklus svojich spaľovacích modelov, Ford zostáva neoblomný. Výroba štandardného Focusu sa definitívne skončí v novembri 2025 a automobilka nemá v pláne toto rozhodnutie meniť.

Odkaz auta pre pracujúcu triedu

Štvrtá generácia Focusu ST, ktorej sme sa na našich cestách tešili, bola vrcholom inžinierstva. Pod kapotou pracoval 2,3-litrový motor EcoBoost s výkonom 276 koní, ktorý dopĺňal elektronicky riadený samosvorný diferenciál a systém proti oneskoreniu turba (anti-lag). V kombinácii s geniálne vyladeným podvozkom a presnou manuálnou prevodovkou to bolo auto, ktoré americké médiá označili za „športové auto pre pracujúcu triedu“. A mali pravdu. Za relatívne dostupné peniaze ponúkalo úroveň zábavy a agility, ktorá sa vyrovnala aj podstatne drahším strojom a bola priamym konkurentom pre stálice ako VW Golf GTI či Honda Civic Type R.

Čo bude ďalej?

Osud továrne v Saarlouis je neistý. Po ukončení výroby Focusu v novembri sa počet zamestnancov zníži zo 4 500 na iba 1 000. Títo pracovníci majú prísľub zamestnania do roku 2032, no ich náplň práce je nejasná, keďže Ford aktívne hľadá pre továreň kupca.

Svet dostupných a zábavných áut dostal ďalšiu tvrdú ranu. Po Fieste ST sa automobilová história lúči s ďalšou legendou – Ford definitívne ukončil výrobu modelu Focus ST. Z liniek zišiel posledný kus a s ním sa zatvára celá kapitola cenovo dostupných hothatchov, ktoré nám desaťročia robili radosť.

Pre fanúšikov rýchlych Fordov zostáva len trpká pachuť. Značka ST síce bude žiť ďalej na crossoveri Puma, no ide len o slabú náplasť. Verzia s mild-hybridným trojvalcom a automatickou prevodovkou je len „tieňom svojho bývalého ja“ a nedokáže nahradiť surový charakter Fiesty či Focusu ST. Najväčšou iróniou je, že sa objavujú správy o tom, že Ford zvažuje v budúcnosti oživiť mená Focus a Fiesta pre nové, drahšie elektromobily. Ešte ani nevychladla zem na ich hrobe a už sa uvažuje o recyklácii ich mien pre marketing.

Ak ste teda niekedy snívali o novom Focuse ST, vaša šanca sa práve skončila. Objednávkové knihy sú už mesiace zatvorené a hoci sa v dílerských sieťach po Európe ešte povaľuje niekoľko posledných kusov, ide o dopredaj posledných mohykánov. Jedna veľká a slávna kapitola sa definitívne uzavrela. Svet dostupných hothatchov bude bez Fordu Focus ST oveľa chudobnejší.





Automobilovej žurnalistike sa venujem už od roku 2017. Som fanúšikom technológií a elektromobilov, no napriek tomu si myslím, že k niektorým autám poctivá strojovňa jednoducho patrí.