Zásadná novela cestného zákona sa blíži, zmeny začnú platiť 1. decembra

Ak prebehne všetko v poriadku, novela cestného zákona prejde schvaľovaním a nové zmeny začnú platiť už od 1. decembra 2025.

Novela cestného zákona nevznikla len tak „od oka“. Je priamym následkom každoročnej vysokej nehodovosti na našich cestách. Podľa údajov Policajného zboru sa v minulom roku pri dopravných nehodách ťažko zranilo 814 ľudí a 5 000 utrpelo ľahšie zranenia. Celkovo bolo zaznamenaných 11 451 dopravných nehôd. Alarmujúce sú aj čísla úmrtí – pri nehodách zahynulo 262 ľudí, z toho 67 chodcov a 22 cyklistov či jazdcov na elektrických kolobežkách.

K tomu sa vyjadril aj minister vnútra Matúš Šutaj Eštok, podľa ktorého novela cestného zákona smeruje k vytvoreniu bezpečnejšieho prostredia na cestách: „Cieľom je, aby sa tragické nehody stali výnimkou, a nie pravidlom. Navrhujeme opatrenia pokrývajúce všetky aspekty cestnej premávky.“

Účinnosť zmien, ktoré prináša novela cestného zákona, sa predpokladá od 1. decembra 2025. Vybrané opatrenia, ako postavenie chodcov na priechodoch alebo prísnejší režim pre recidivistov, začnú platiť od 1. apríla 2026. Rozdelenie vodičského kurzu a skúšok z odbornej spôsobilosti sa presunie na 1. október 2026.

Vyššia rýchlosť, vyššia pokuta

Novela cestného zákona prináša prísnejšie postihy za prekročenie rýchlosti. V obci bude závažným priestupkom už prekročenie o 30 km/h (namiesto pôvodných 50 km/h), mimo obce o 40 km/h (namiesto 60 km/h). Ministerstvo vnútra pripravilo tabuľku s porovnaním súčasných a plánovaných sadzieb.

Ak prebehne všetko v poriadku, novela cestného zákona prejde schvaľovaním a nové zmeny začnú platiť už od 1. decembra 2025.

Objektívna zodpovednosť

Novela cestného zákona mení aj pravidlá objektívnej zodpovednosti. Tá sa bude vzťahovať na jazdu v protismere, vjazd do križovatky bez možnosti pokračovať v jazde, nedodržanie minimálnej vzdialenosti, používanie telefónu či nezapnutie pásu. Pokutu bude po novom platiť výhradne majiteľ vozidla. Zruší sa možnosť podať odpor, ale majiteľ si môže uplatniť náhradu u vodiča.

Trikrát a dosť

Podľa zásady „trikrát a dosť“ novela cestného zákona predlžuje dobu sledovania závažných priestupkov z 12 na 24 mesiacov. Vodiči, ktorí prekročia pravidlá opakovane, budú musieť absolvovať rehabilitačný program, doškoľovací kurz a preskúšanie spôsobilosti. Pri štyroch závažných priestupkoch v období dvoch rokov sa vodičský preukaz odoberie.

Jazda cez križovatku

Novela cestného zákona zavádza zákaz otáčania sa na križovatke s riadenou premávkou. Naopak, umožní výnimku zo zákazu predbiehania cez križovatku – a to na hlavných cestách s dvoma a viac jazdnými pruhmi v jednom smere.

Ochrana chodcov

Podľa novely cestného zákona bude mať chodec prednosť aj vtedy, keď je zjavné, že chce vstúpiť na priechod. Vodič bude musieť prispôsobiť rýchlosť tak, aby mohol bezpečne zastaviť. Chodci však nesmú vstupovať na priechod náhle.

Nová kategória malých elektrických vozidiel

Novela cestného zákona vytvára kategóriu malých elektrických vozidiel – kolobežky, segwaye a podobné prostriedky. Musia mať výrobný štítok, nesmú mať sedadlo a ich rýchlosť nesmie presiahnuť 25 km/h. Ruší sa obmedzenie veku na 15 rokov. Po chodníku budú môcť jazdiť len deti do 10 rokov s doprovodom.

Rozdelenie skúšok

Novela cestného zákona mení systém vodičských skúšok – najskôr teoretická časť a skúška, až potom praktická časť kurzu. Žiadatelia sa budú prihlasovať elektronicky. Cieľom je, aby do praxe išli len účastníci so zvládnutou teóriou.

Ak prebehne všetko v poriadku, novela cestného zákona prejde schvaľovaním a nové zmeny začnú platiť už od 1. decembra 2025.

Obmedzenia v bus pruhoch

Novela cestného zákona obmedzí používanie vyhradených jazdných pruhov len na autobusy, trolejbusy a výcvikové vozidlá autoškoly skupiny D a DE. Taxíky ich už využívať nebudú môcť, iba ak to umožní značka.

Stanoviská dopravného inšpektorátu

Napokon, novela cestného zákona posilňuje postavenie dopravného inšpektorátu. Jeho stanoviská budú záväzné pri určovaní dopravného značenia, povoľovaní obchádzok či iných zásahoch do cestnej premávky.

Zdroje:  Ministerstvo vnútra





Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.

Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk