Ďalší povinný systém v autách?! EÚ rozhodla, Slováci nemajú ani potuchy

Od 1. januára 2026 vstúpi v EÚ do platnosti novinka. Pribudne ďalší systém v autách. Očakávajú sa dopady aj na staršie vozidlá.

Začne sa nová éra bezpečnosti na cestách? O tom sa nás snaží presvedčiť Brusel.  Do všetkých nových modelov áut budú povinne montovať systém núdzového volania Next Generation eCall (NG eCall). Nahradí staršiu verziu fungujúcu na zastaraných mobilných sieťach.

Pôvodný eCall je v Európskej únii povinný od roku 2018. Platí to pre všetky nové osobné autá a ľahké úžitkové vozidlá. Tento systém v autách využíva mobilné siete 2G a 3G. Tie sa však postupne vypínajú. 3G už vypli viacerí operátori aj na Slovensku a do roku 2028 skončí v časti Európy aj 2G sieť. Milióny áut s pôvodnou staršou technológiou eCall kvôli tomu prídu o možnosť automatického tiesňového volania.

Ako funguje nový systém v autách

Nová technológia NG eCall bude využívať 4G sieť. Vďaka tomu dokáže prenášať údaje rýchlejšie, stabilnejšie a s väčším rozsahom možností. V prípade vážnej dopravnej nehody systém v autách odošle do tiesňového centra základné informácie – polohu vozidla, stav airbagov či odhadovaný počet cestujúcich. Okrem toho sa automaticky vytvorí hlasové spojenie medzi posádkou a operátorom.

Novinkou do budúcnosti môže byť prenos obrázkov z miesta nehody alebo dokonca zdravotných údajov vodiča a pasažierov (napríklad pulz či frekvencia dýchania). Podmienkou je, že posádka musí s takýmto zdieľaním osobných údajov súhlasiť. Záchranárom to umožní lepšie sa pripraviť na zásah ešte pred príchodom na miesto nehody.

ecall funkcia auta

Termíny pre nový eCall

Od 1. januára 2026 budú mať NG eCall všetky novoschválené modely áut. O rok neskôr, od 1. januára 2027 sa táto povinnosť rozšíri na všetky nové vozidlá.

Pre majiteľov starších vozidiel sa situácia skomplikuje. Väčšina aktuálnych áut na trhu má zabudovaný klasický modul eCall modul, ktorý funguje iba cez 2G sieť. Po vypnutí tohto druhu siete vo vybraných európskych krajinách prestane starší systém v autách fungovať. Tiesňové volanie nebude možné zrealizovať.

Ak by ste chceli svoje súčasné vozidlo nechať prerobiť, aby malo nový modul kompatibilný s technológiou NG eCall, nie pri každom aute to bude technicky možné. Navyše, takáto zmena je spojená s vysokými nákladmi.

Nebude však povinná. Kontrola systému eCall pri technickej kontrole v súčasnosti neprebieha. Funkčnosť systému zamestnanci STK neoverujú.

Zdroj: EENA