Poradňa
Test pre vodičov: Priložte mincu na čelné sklo. Ak sa stane toto, máte veľký problém!
Naše cesty sú také aké sú. Hlavne prvej a druhej triedy, no s tým ako vodiči nenarobíme nič. Aj pri opatrnej jazde sa stávajú rôzne poškodenia. Jedným z najvážnejších je prasklina na čelnom skle, ktorú spôsobí letiaci predmet, najčastejšie je to odrazený kamienok. Samotná udalosť sa stane tak rýchlo, že vodič nie je častokrát schopný presne určiť, z kadiaľ kamienok priletel. Či to bolo od automobilu pred ním alebo od toho jazdiaceho oproti.
Ale keď sa už taká udalosť stane, je potrebné ju riešiť bezodkladne. Najlepšie do 24 hodín. Mnohí si povedia, že prečo to riešiť hneď, má to „čas“. Nie je to pravda. Vodič, ktorý naďalej jazdí s takýmto poškodeným sklom, ohrozuje seba a spolujazdcov. Totiž, každá prasklina, hoci malinká, sa pod vplyvom poveternostných pomerov, aerodynamických síl, teplotných výkyvov a ďalších nečistôt bude postupne zväčšovať. Nehovoriac o porušení vyhlášky 464/2009, kde sa v § 17 odsek 2 píše: „Vozidlo sa považuje za technicky nespôsobilé na cestnú premávku, najmä ak k) výhľad z miesta vodiča je obmedzený alebo znemožnený, l) je prasknuté alebo poškodené čelné sklo v stieranej ploche s veľkosťou väčšou ako 20 mm.“
Pokuta a odobratie technického preukazu
Ak sa bližšie pozrieme na to, čo hovorí vyhláška, tak to znamená, že ak má predné okno poškodenie v oblasti dosahu stieračov a zároveň je poškodenie väčšie ako 2 cm, musíte automobil odstaviť. Zákon totiž takýto automobil definuje ako technicky nespôsobilý. Nie je dôležité, či sa poškodenie nachádza na strane vodiča alebo spolujazdca. Ak chcete zistiť veľkosť samotnej praskliny, stačí priložiť napríklad 10 centovú mincu, ktorá ma prieme 19,75 mm.
Ak sa nájde „odvážlivec“, ktorý bude naďalej jazdiť s prasknutým sklom, má veľký problém. V prípade, že takýto automobil zastaví policajná hladka, mu na mieste hrozí pokuta 60 eur. V prípade opakovanej jazdy, resp. závažnejšieho poškodenia, polícia zadrží technický preukaz, ktorý si po odstránení poškodenia musí vodič nanovo vyzdvihnúť. Ak aj napriek tomu ďalej jazdí s poškodeným sklom, pri zastavení hliadkou mu budú odobrané evidenčné čísla.
Problém však môže nastať aj v prípade praskliny mimo zorného poľa. Aj v tomto prípade sa považuje automobil za technicky nespôsobilý a hrozí odobratie vodičského preukazu, ak je prasklina mimo zorného poľa väčšia ako 5 cm alebo sa na čelnom skle mimo zorného poľa nachádza viac ako 5 poškodení akéhokoľvek typu s veľkosťou 2 – 5 cm. Pre úplnosť dodávame, že za zorné pole sa považuje „obdĺžnik“, ktorého spodná strana leží 30 cm od dolnej časti skla, horná hrana 30 cm od hornej časti skla, ľavá bočná strana 15 cm od bočného stĺpika a pravá strana 15 cm od stredu skla. Podstatným faktom je, že aj s malou prasklinou neprejde automobil cez STK. Takže bez ohľadu na to, kde sa aká prasklina sa nachádza, je nutné opraviť alebo vymeniť čelného sklo čo najskôr.
Taktiež nie je dobré spoliehať sa na povinné zmluvné poistenie (PZP). Prečo? Pretože pri takejto udalosti je totiž potrebné, aby poškodená strana preukázala, ako sa konkrétna udalosť stala. To je v mnohých prípadoch ťažké, keďže ani samotný vodič automobilu, z ktorého kamienok odletel, sa len tak neprizná. Najideálnejšou formou a zároveň vysokou šancou uznania poisťovne je mať v automobile nainštalovanú kameru, z ktorej záznamu je evidentne vidieť/počuť, ako sa poškodenie stalo a zároveň je čitateľné aj EČV automobilu, spod ktorého kamienok vyletel.
Mimochodom, keď je reč o PZP – ak legislatívny proces v rámci PZP prebehne podľa plánu, kedy základné opatrenia začnú platiť od januára 2026 a ďalšie technické zmeny od marca 2026, tak pri nezaplatenom PZP neprejdete STK. To znamená, že na staniciach technickej kontroly budú musieť pracovníci kontrolovať aj platnosť PZP. Ak nebude platné PZP alebo ho vodič nezaplatil, automobil nebude uznaný ako spôsobilý na prevádzku na cestách.
Jednoduché riešenie
Ideálnou voľbou je do 24 hodín od vzniku praskliny jej zafixovanie. To platí v prípade, že je menšia ako 10 centová minca. Takáto prasklinka sa vyplní živicou, prípadne sa prelepí pomocou priehľadnej lepiacej pásky, ktorá zabráni vniknutiu vody a nečistôt do praskliny. Taktiež na izoláciu je možne použiť papier alebo celofán. Aj tu však platí, že „kráter“ po kamienku nesmie byť príliš veľký a nesmú sa od neho rozširovať ďalšie praskliny. Ak si vodič netrúfa na opravu sám, existuje množstvo firiem, ktoré dokážu opraviť drobné prasknutia pomocou vyplnenia živicou s rovnakým lomom svetla ako má sklo.
Oprava takýchto malých prasklín stojí pár desiatok €. V prípade väčších poškodení predného skla neodporúčame „svojpomocnú výmenu“, keďže ide o pomerne náročnú činnosť, pri ktorej môže dôjsť k znovu poškodeniu. V takýchto prípadoch je potrebné navštíviť autorizovaný, resp. špecializovaný servis.

Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.
Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk