Povinné platenie za diaľnice pre viac úsekov, Slovensko mení pravidlá
Ministerstvo dopravy sa chystá aktualizovať zoznam diaľničných úsekov na Slovensku, na ktorých nie je možný bezplatný prejazd. V najbližšom období totiž spustia do prevádzky nové diaľnice a rýchlostné cesty. Tie budú podliehať platenému režimu.
Platenie za diaľnice na nasledovných úsekoch
Spoplatnené budú tieto časti slovenskej diaľničnej siete:
- Diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové
- Rýchlostná cesta R2 Kriváň – Mýtna
- Do tretice, spoplatnená bude aj nová diaľnica D1 Hubová – Ivachnová
Za vozidlá nad hmotnostnú hranicu 3,5 tony bude nutné uhrádzať diaľničné mýto. Platenie za diaľnice sa tak bude týkať napríkad kamiónov. Reč teda v tomto prípade ešte nie je o diaľničnej známke pre osobné autá. Pre ne totiž vždy platia samostatné pravidlá.
Keď však prejdete s nákladným autom mýtnou bránou bez zaplatenia a takzvanej mýtnej jednotky, dostanete vysokú sankciu. Aktuálne mýtne úseky, na ktoré sa vzťahuje platenie za diaľnice, nájdete na webe emyto.sk.
Višňové ako najdôležitejšia diaľničná stavba
Tunel Višňové, ktorý majú otvoriť ešte tento rok, je v súčasnosti jedným z najväčších a najambicióznejších infraštruktúrnych projektov na Slovensku. Pokojne si ho v súčasnosti trúfame označiť rovno aj za najvýznamenjší diaľničný projekt Slovenska.
Nachádza sa na úseku diaľnice D1 medzi Žilinou a Martinom. So svojou dĺžkou viac ako 7,5 kilometra sa hneď po dokončení stane najdlhším tunelom Slovenska.
Jeho výstavba je technicky mimoriadne náročná, pretože trasa prechádza pod pohorím Malá Fatra s komplikovanými geologickými podmienkami. Tunel má zásadný význam pre odľahčenie dopravy v okolí Žiliny. Prinesie takisto zlepšenie bezpečnosti. Nahradí totiž nebezpečný a preťažený úsek cesty prvej triedy pod Strečnom.
D1 Bratislava – Košice o krok bližšie k dokončeniu
Diaľnica D1, ktorá jedného dňa prepojí Bratislavu s Košicami, je súčasťou európskeho dopravného koridoru. Nielen tunel Višňové, ale aj úsek Hubová – Ivachnová posunú Slovensku bližšie k jej dokončeniu.
D1 má aj symbolický rozmer. Jej úplné dokončenie je dlhodobým cieľom, ktorý reprezentuje prepojenie dvoch najväčších slovenských regiónov a modernizáciu cestnej infraštruktúry krajiny.
Tunel Višňové zohráva kľúčovú úlohu. Jeho dokončenie odblokuje jednu z najväčších prekážok na ceste k plnohodnotnej diaľnici naprieč Slovenskom. Cestné prepojenie západu s východom sa tak stane nielen rýchlejším, ale aj bezpečnejším pre motoristov.
Platenie za diaľnice síce nikto nemá rád, no vďaka nemu dokáže štát udržať diaľničnú sieť vrátane úsekov D1 v čo najlepšej kondícii.