VIDEO: Najlepšie auto do 15 000 eur? Modernizovaný Opel Astra je horúcim kandidátom!

Astra má už iba trojvalcové motory. A dostala novú prevodovku CVT. Zmeny sú to viac ako radikálne, aj keď dizajn sa upravil iba jemne. Ako to teda spolu hrá? Na zistenie sme mali týždeň.

Budeme považovať za najvýznamnejšiu novinku Opla Astra jemne upravené svetlá a prednú časť? To asi nie. Skôr nás oslovila nová prístrojová doska s digitálnym stredom. Tá pochádza z väčšieho modelu Insignia a do Astry sadla viac ako veľmi dobre. Nielen tým, že zobrazuje údaje, o ktorých mnohí iní výrobcovia ani len netušia, že vôbec existujú, ale aj vysokým rozlíšením stredovej časti. Na niečo také sa budete radi pozerať vo dne aj v noci. Len si musíte zvyknúť na niektoré divné slovné spojenia palubného počítača. **Namiesto priemernej spotreby vám oznamuje priemernú hospodárnosť paliva. Zodpovedajúci údaj však považujeme za dôležitejší než kostrbatú slovenčinu.**

**VIDEOTEST**

Hodnota hovorí o 6,7 l/100 km, medzi fotením a odovzdaním poklesla na 6,5 l/100 km. V teplejších podmienkach a s väčším podielom medzimestských jázd počítame aj s ďalším poklesom. A čo ju má na svedomí? Už v úvode spomínaná úplne nová kombinácia 3-valcového benzínového motora a bezstupňovej prevodovky CVT.
Z tejto kombinácie nám väčšinou naskakuje husia koža a nepatrí medzi naše obľúbené. Astra mala veľký potenciál, aby nám túto kožnú alergiu odstránila. **Keby… Keby prevodovka zbytočne nedržala motor v prinízkych otáčkach.** To sa podpísalo miestami na dunivom zvukovom prejave, ktorý nevyzeral veľmi vábne. K tomu sa v nízkych otáčkach pridal aj zrnitý zvuk motora. Stačilo však pridať motoru viac otáčok, prehupnúť sa cez hranicu 2 000 a zrazu sa auto upokojilo. Mierne zrnitý zvuk motora síce zostal, ale to už k 3-valcovým motorom akosi patrí.

Keby prevodovka nedržala motor pri nízkych otáčkach, asi by sme spievali ódy na najlepšiu CVT prevodovku, s akou sme jazdili. Reagovala expresne rýchlo a nepúšťala motor do zbesilo vysokých otáčok, aby nárast výkonu nasledoval až s oneskorením. Takto nejako si to predstavujeme. **Stlačiť plyn a dostať výkon. V tomto prípade to fungovalo ukážkovo.** Naozaj chýbali len drobnosti.

Inak nás nová Astra ako taká svojimi schopnosťami potešila. Jazdné vlastnosti sa vyrovnajú tým najlepším v triede, sedadlá dlhodobo patria na špičku a nájsť si polohu nie je problém pre žiadnu telesnú schránku. **Dokonca aj vzadu je to celkom fajn. Kombinácia alkantary a kože tiež potešila.** Rovnako tak dvojica USB a vyhrievaných sedadiel vzadu. Variabilitu obstarávajú 3-dielne operadlá zadných sedadiel, odporúčame však dvojitú podlahu. Inak máte po ich sklopení veľký skok a vysokú nakladaciu hranu.





Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.