Buďme radi, že žijeme v Európe. Vo svete majú vyslovene nebezpečné autá.
V Ázii, Afrike či Amerike kúpite rovnaké automobily ako u nás, ale lacnejšie o tisíce eur. Ako je to možné? Cenový rozdiel vzniká po odstránení bezpečnostných prvkov, ktoré sú u nás úplnou samozrejmosťou. Čítajte ďalej.

[IMAGE id=213195] Organizácia Euro NCAP je nám dobre známa a jej crash testy berieme veľmi vážne. Existuje aj Global NCAP a tá realizuje testy bezpečnosti aj mimo európskych hraníc. Napríklad v Južnej Afrike takto Global NCAP otestovalo sparťanský pick-up Nissan NP300 Hardbody. Pick-up dostal nula hviezdičiek. Už na prvý pohľad pripomína staršie modely od Nissanu a je pravdou, že hoci sa vozidlo stále predáva ako nové, jeho technika a materiálové vyhotovenie sú na zastaralé. Dôsledkom drastickej optimalizácie nákladov so zámerom čo najviac znížiť cenu nového kusu Nissan absolútne zlyhal v otázke bezpečnosti pasažierov. Vozidlo nebolo schopné absorbovať energiu pri náraze a ochrániť pasažierov a vodičovi pri náraze prerazí hrudný kôš samotný volant. [IMAGE id=215053] Tento test prebehol v spolupráci Global NCAP a asociácie Automobile Association South Africa, v Amerike sa na podobných testoch podieľala organizácia IIHS. V Južnej Amerike sa ešte pred dvomi rokmi predával Nissan Tsuru, ktorého výroba započala ešte v roku 1992. Automobilka tak trhu s nedostatkom finančných prostriedkov ponúkala lacný nový automobil s technikou starou štyri generácie. Možno si poviete dobre, ale veď tí ľudia by aj tak viac nezaplatili. Tento automobil, ktorý schádzal z výrobnej linky ešte v roku 2016, nemal airbagy a ani ABS! V crash testoch Nissan Tsuru dosiahol nula hviezdičiek, čo bol pre automobilku dostatočne silný podnet na to, aby v roku 2017 ukončila jeho výrobu. Latinská Amerika tak prišla o síce lacné, ale vyslovene nebezpečné auto.
**Ďalším podobným príkladom je Suzuki**. U nás sa automobily tejto značky tešia nielen obľube verejnosti, ale aj priaznivým hodnoteniam bezpečnosti. Suzuki s päťhviezdičkovými hodnoteniami od Euro NCAP nie sú ničím výnimočným, majú ich modely Vitara, SX4 či Swift z roku 2010. Baleno, súčasný Swift, Jimny a Ignis majú po tri hviezdičky, čo je stále prijateľné. V Indii sa značka Suzuki predáva ako **Maruti** a vzhľadom na miestne pomery musia byť tieto automobily cenovo oveľa dostupnejšie ako u nás. Napriek tomu, že majú rovnaký konštrukčný základ a často aj dizajn, ich technologická výbava je zredukovaná na minimum. Chýbajú dokonca aj airbagy, predpínače bezpečnostných pásov a dokonca ani skelet indického Swiftu nedosahuje kvalít toho európskeho. Výsledkom testu indického Suzuki Swift (Maruti Swift) je nula hviezdičiek. [IMAGE id=215052] Čudovali ste, ako môžu byť ázijské a africké autá tak lacné? Vedzte, že v prípade nehody sú doslova nebezpečné, preto.
### Novšie neznamená bezpečnejšie! Kurióznym prípadom je aj Volkswagen Polo. U nás sa jedná o cenovo dostupné, efektívne a technologicky vyspelé vozidlo s veľmi dobrou úrovňou bezpečnosti. Volkswagen Polo z roku 2017 (aktuálne), ale aj to z roku 2009 dosiahlo plný počet hviezdičiek – päť. Pre mestský kompakt to bola skvelá vizitka. Toto isté Polo, teda postavené na najnovšom podvozku a s novým dizajnom, sa predávalo aj v Indii. Samozrejme, s nižšou cenou, ktorá núti našinca zamýšľať sa nad cenotvorbou automobilových predajcov a výrobcov. Lenže aj v tomto prípade platí, že na indický trh Volkswagen vylial automobily, ktoré sú vizuálne príťažlivé, ale z hľadiska bezpečnosti pre Európana celkom neakceptovateľné. Na tamojšom trhu sa „naše“ Polo z roku 2009 predávalo v základe bez EPS, bez airbagov a dokonca bez ABS. Nie je prekvapením, že toto Polo dosiahlo nula hviezdičiek v crash testoch, čo prinútilo výrobcu zamyslieť sa a prestať na indický trh dodávať tento základný model. Tlak od NCAP a ADAC bol natoľko silný, že Volkswagen už predával indické Polo s airbagmi, EPS a ABS v základnej výbave, čo sa prejavilo na solídnych štvorhviezdičkovom hodnotení v testoch. Naďalej mu však chýbali úchyty ISOFIX pre upevnenie detskej sedačky. Stále nadávate na Európu a jej všakovaké pravidlá, predpisy, zákony, obmedzenia? Uvedomte si, že aj práve vďaka nim jazdíme v bezpečných automobiloch a výrobcovia nám s alibistickými rečami o optimalizácii nákladov nepodsúvajú automobily, ktoré pred časom náš kolega výstižne pomenoval „rakvy na kolesách“.

Erik Stríž
Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk