TEST: BMW X4 xDrive30i – Tri v jednom

Nástupca modelu X4 prišiel ako blesk z jasného neba už po štyroch rokoch od predstavenia prvej generácie. Malo BMW dostatok času na to, aby sa poučilo z chýb predchodcu?
Pamätáte sa ešte na kávu označovanú ako „tri v jednom“? Pred niekoľkými rokmi to bol veľký hit, pretože ste v jedinom vrecúšku mali už vopred pripravenú kávu s cukrom a so sušeným mliekom. Výrobca tak spojil tri najžiadanejšie ingrediencie s cieľom zjednodušiť kávičkárom život pri príprave obľúbeného nápoja. Popularita tohto produktu však po krátkom čase klesla a dnes je daný výrobok na okraji záujmu. Výrobca totiž nedokázal odhadnúť ten správny pomer kávy, cukru a sušeného mlieka. Niekomu sa nápoj zdal byť príliš slabý, ďalší sa sťažovali na nedostatok cukru a ostatní by v káve privítali viac mlieka. Veľmi podobný problém majú v súčasnosti aj automobilky, ktoré sa **snažia vyvinúť všestranné vozidlo s terénnymi schopnosťami a komfortom SUV, jazdnými vlastnosťami športového sedanu a so vzhľadom elegantného kupé. Dokonalú kombináciu spomínaných vlastností sa ešte žiadnemu výrobcovi doteraz namiešať nepodarilo a ani najnovšie BMW X4 nie je výnimkou.** [IMAGE id=211383] Napriek tomu konštruktéri vyriešili mnohé problémy, ktoré v minulosti spôsobovali majiteľom tohto modelu nemalé vrásky na čele. **Vďaka zväčšeniu rozmerov je v interiéri citeľne viac miesta.** Vpredu sa nebudú cítiť stiesnene ani dvojmetroví jedinci, ktorí ocenia vynikajúce predné sedadlá so širokými možnosťami polohovania. [IMAGE id=211366] Páčila sa nám aj funkcia dofukovania bočníc, túto drobnosť ocenia v prvom rade ľudia s neštandardnou postavou. K športovému pocitu za volantom prispieva najmä **volant s perfektnými rozmermi a hrubým koženým vencom.** Pri pohľade na samotnú palubnú dosku sme však nenašli jediný nový prvok, ktorý by dokázal ozvláštniť vnútro tohto modelu. S cieľom ušetriť náklady, dizajnéri v BMW začali využívať praktiky neprémiových automobiliek a kompletne skopírovali už existujúci interiér z modelu X3, čím **dehonestovali individualistický charakter auta.** [IMAGE id=211355] Rovnaký je tiež infotainment so systémom iDrive, ktorý automobilka vylepšuje už viac ako 10 rokov. Za ten čas sa programátorom podarilo vytvoriť funkčný a intuitívny systém s jednoduchou grafikou. **Stále však nedokážeme prísť na to, prečo v Mníchove odmietajú uznať existenciu smartfónov s podporou zrkadlenia obrazovky.** V našom vozidle sme nedokázali spustiť Apple Carplay napriek tomu, že príplatkový balíček kompatibility za 413 eur bol zahrnutý vo výbave. [IMAGE id=211357] Nepotešíme ani majiteľov telefónov so systémom Android, danú platformu automobilka totiž vôbec nepodporuje. Ďalším zaujímavým príplatkovým prvkom je inteligentný kľúč od vozidla s displejom, prostredníctvom ktorého si dokážete nastaviť klimatizáciu v aute alebo skontrolovať stav alarmu. **Kvalita displeja a jeho reakcie na dotyk nezodpovedajú súčasným štandardom, problémy sme mali aj s bezkáblovým dobíjaním v aute. V zákrutách sa kľúč v priehradke na dobíjanie voľne pohyboval zo strany na stranu a po chvíli sa ocitol mimo dobíjacej plochy.** [IMAGE id=211356] Čiastočne za to môžu aj náklony karosérie, s ktorými v tomto aute budete musieť počítať. Konštruktéri totiž uprednostnili komfort pred agilitou, vďaka čomu BMW X4 veľmi dobre filtruje rôzne druhy nerovností. **Rozmery, hmotnosť ani benzínový štvorvalec však vodiča nevyzývajú na agresívnu jazdu.** Veľmi nás prekvapili aj reakcie na plynový pedál, ktoré svojou rýchlosťou pripomínajú slovenské súdnictvo. [IMAGE id=211380] Pri plnom zošliapnutí akcelerátora si na spätnú väzbu musíte počkať zhruba dve sekundy, čo nie je málo. **O niečo lepší výsledok sme dosiahli po prepnutí do režimu Sport, no v tom prípade už budete musieť počítať so zvýšenou spotrebou nad 12 l/100 km.** Šofér slečny Daisy sa so zapnutými ekologickými vychytávkami z Bruselu môže v kombinovanej prevádzke dostať tesne pod 9 l/100 km. [CAR id=17027] (p)





Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!