Test: Škoda Kodiaq 2,0 TSI 4x4

Heinrich Linger, 16.02.2017
Väčšie SUV do kompaktnej triedy už asi nevtesnáte. Škoda Kodiaq presahuje konkurenciu vonkajšími rozmermi a vnútorným priestorom. V teste sa predstavuje verzia 2.0 TSI 4 × 4 so 132 kW (180 k)

Škoda Kodiaq patrí medzi najväčšie SUV vo svojej kategórii. S dĺžkou 4,7 metra a s takmer 2,8-metrovým rázvorom citeľne napína hranice triedy kompaktných SUV. Opticky tiež vyzerá, že ide o poriadny kus auta.

Jasné hrany, výrazné blatníky - Škoda sedí na vozovke naozaj rozhodne. Aj bez meracích prístrojov vidno, že je o nejednu piaď dlhšia ako VW Tiguan, s ktorým má spoločnú platformu. Seat Atecu, ktorá schádza z rovnakej linky, presahuje o 33 centimetrov.

Informácia o tom, že Kodiaq je aj zvnútra viac ako priestranný, potom vôbec neprekvapí. Platí to najmä o sedadlách v druhom rade. Vpredu je Škoda širšia ako Tiguan či Ateca, rozdiel triedy to však nie je. Ten sa dostaví až vtedy, keď si sadnete dozadu, vyskúšate sedenie v treťom rade, prípadne sklopíte sedadlá do roviny.

Batožinový priestor s objemom 560 litrov (s troma radmi sedadiel, 650 s dvoma) či 2 065 litrov maximálneho objemu stačí aj pre mimoriadne náročných. Navyše je vďaka doširoka otváraným veľkým piatym dverám aj vynikajúco prístupný. Škvrnou je iba nakladacia hrana vo výške 74 centimetrov, čo nepoteší slabších jedincov. K tomu treba prirátať mnoho typických riešení s označením Simply Clever, ktoré zjednodušujú a spríjemňujú život s Kodiaqom. Dovedna ich je viac ako 30, spomíname len najoriginálnejšie z nich: opierky hlavy s vyklápateľnými oblúkmi, ktoré pri spánku udržia hlavu, a elegantne zabalená príjemná deka. Na palube sa nachádzajú aj dôverne známe vychytávky: povestné dáždniky vo dverách, škrabka na ľad vo veku palivovej nádrže či otváranie veka batožinového priestoru mávnutím nohou pod zadným nárazníkom. To všetko je fajn, no ako Kodiaq jazdí?

Špičkové benzínové turboNa prvý test sa dostavil benzínový motor TSI so 132 kW (180 k), dvojspojkovou prevodovkou DSG, pohonom všetkých kolies a s bohatou výbavou Style. V tejto zbroji stojí od 33 590 €, pri voľbe o čosi skromnejšej verzie Ambition ušetríte 2 100 eur. Tie môžete investovať do infotainmentu Columbus (príplatok 1 119 € vo verzii Style, 1 387 € vo verzii Ambition) alebo do kožených športových sedadiel (1 775 €).

Chceli sme však jazdiť, tak vyrážame. Benzínový prepĺňaný dvojliter jazdí ticho a pružne, dvojspojková prevodovka radí bez citeľných zmien. So štvorvalcovým motorom to už komfortnejšie azda ani nejde. Motor patrí medzi výstavné kusy koncernu, veď len pred rokom debutoval v Audi A4. Využíva takzvaný B alebo Millerov cyklus. Zjednodušene povedané, skrátená fáza nasávania sa stará o to, že motor nasaje pri čiastočnom zaťažení menej vzduchu. Skráti sa stláčanie zmesi, čo zvýši expanzný pomer.

Napriek tomu sa od dvojlitrového benzínového motora nedajú čakať zázraky so spotrebou. Počas testu si každých 100 km vypýtal 9,7 litra benzínu, normovaná spotreba je 7,3 l/100 km. Okrem toho váži Kodiaq takmer 1,8 tony a je tak o 80 kilogramov ťažší ako Tiguan s porovnateľnou motorizáciou. A to sa na spotrebe musí prejaviť. Jazdné výkony sú však v poriadku a nachádzajú sa na úrovni Tiguanu: z nuly na 100 km/h za 8,6 sekundy, aj najvyššia rýchlosť 207 km/h.

Excelentný komfortNa ten sa naozaj nemôžete sťažovať. A už vôbec nie na komfort pruženia. Kodiaq sa na test dostavil aj s adaptívnym podvozkom s voľbou jazdného profilu a s off-road funkciou (1 044 €). Trakčná kontrola aj ABS tak na nespevnenom povrchu povolia väčší preklz, sériovo dodávaná elektronická uzávierka diferenciálu reaguje intenzívnejšie, aktivujú sa aj pomocníci na jazdu do vrchu aj na zjazd z kopca. Na krátkej jazde mimo spevnených ciest sa systém osvedčil a reagoval na výbornú. So svetlou výškou takmer 20 centimetrov dokáže Kodiaq naozaj viac, než by ste mu predpovedali. Na asfalte jazdí ukážkovo. V režimoch pruženia Normal a Comfort sa veľká Škoda mierne hojdá, čo odhalíte najmä pri prejazde zákrutami. Dá sa to však vydržať. Na jednej strane ide o pochopiteľné prejavy veľkého a komfortného vozidla, na druhej strane si môžete tlmiče aj pritvrdiť. Kolísanie sa potlačí aj za cenu mierneho zníženia komfortu.

Kodiaq však začne zatáčať o čosi ochotnejšie a pokojne môže konkurovať ľahšiemu Tiguanu. Subjektívne pocity podčiarkujú aj namerané hodnoty počas slalomu a zmeny jazdných pruhov. Škoda je tak o čosi pevnejšia ako Volkswagen.

Najväčší podiel na tom majú prirodzená obratnosť, rýchlo reagujúci pohon všetkých kolies a priame riadenie. Kodiaq je pri prejazde rýchlymi aj pomalými zákrutami veľmi neutrálny. Z pokoja ho mierne vyvedú iba rýchle zmeny zaťaženia a úmyselné kľučkovanie.

Záver To sa na SUV od Škody nenájde nič, čo by sme jej mohli vyčítať? Niečo predsa, no museli sme hľadať naozaj dôsledne. Ovládanie viacerých funkcií si vyžaduje stláčanie 8-palcovej dotykovej obrazovky (v sérii od úrovne výbavy Ambition), na čo potrebujete zvyk a nestačí iba rýchly pohľad na displej. A ovládať je veru čo. Kompletný arzenál asistenčných systémov od jazdy v zápchach až po 360-stupňový pohľad na okolie, navigáciu, MirrorLink a Apple CarPlay či Android Auto. Aj tieto schopnosti ukazujú, že Kodiaq si tyká s najnovšími technológiami a Tiguan mu neuteká. To platí aj o kvalite spracovania. Na testovacom aute sme v tomto smere nenašli žiadne nedostatky. Plasty v interiéri sú čisto poskladané, na dotyk aj na pohľad dosahujú kvalitu VW. Kto je teda nakoniec lepší? To ukáže až porovnávací test, ktorý vám onedlho prinesieme.

Názor autora Môžete byť nepriateľom škodovky, no model Kodiaq má našliapnuté na úspech. A to aj napriek tomu, že verzia 2,0TSI nebude patriť k bestsellerom značky.