Celý redakčný test Škoda Octavia Scout 2.0 TDI: Ničiteľ predsudkov

ERIK STRÍŽ, 06.11.2017
Škoda Octavia Scout je fenoménom nášho regiónu. Vyskúšali sme ju so 184-koňovým naftovým TDI a s množstvom výbavy, ktorou spoľahlivo ničí predsudky o „obyčajných škodovkách“.

Scout nie je potrebné predstavovať, automobilka ho vyrába už desať rokov a dnes sa pozeráme na verziu s najnovším štvorokým dizajnom. Ak zlí komentátori na internete píšu, že sa na Octaviu nedá pozerať, my tvrdíme presný opak: sofistikovaný vzhľad predných partií dokonale ladí s terénnym vyhotovením, vzbudzuje rešpekt a v každodennom živote pozitívne prekvapuje. Silou, praktickosťou aj dizajnom. Stále je to tá Octavia, ktorá jazdí pohodlne, kultivovane a predstavuje štandard našich ciest, ako Scout však pridáva pridanú hodnotu v podobe off-road imidžu a poctivého pohonu 4×4.

Naftový motor sa do Scouta hodí, my sme jazdili najsilnejší s maximálnym výkonom 135 kW (184 k) a automatickou prevodovkou DSG (na chlp rovnaký je aj v Leone X-Perience). Je to ideálna voľba, pretože dokáže jazdiť s dobrou spotrebou, vskutku kultivovane a v prípade potreby aj zatlačiť do sedadiel. Na diaľnici tento koncernový naftový motor predbieha s mimoriadnou ľahkosťou, takmer raketový štart pritom neoberá pasažierov o komfort pre trhanie alebo neplynulý chod.

Škoda Octavia Scout 4×4 TDI (krátky test 2017)

Pri plynulej jazde mestom DSG v štandardom režime D udržiava motor vo veľmi nízkych otáčkach, neraz pod 1 500 za minútu. Prejavuje sa to vibráciami v interiéri a „nezdravým“ zvukom motora, čo vodiča núti častejšie vytláčať akceleračný pedál. V režime S sa správa svižnejšie, udržiava motor vo vyššom tempe. Sila motora vädne po dosiahnutí asi 4 500 otáčok, dovtedy ju však porciuje plynule a poriadnymi dávkami. Tento motorický variant nie je možné kombinovať s manuálnou prevodovkou, po dobrej skúsenosti s DSG však usudzujeme, že to nikomu prekážať nebude. DSG navyše umožňuje radiť stupne aj manuálne, páčky za volantom však Škoda neponúka.

Škoda Octavia Scout 4×4 TDI (krátky test 2017)

Zaujímali nás schopnosti Scouta pri prejazde mierne náročným terénom. Skvelým priestorom na overenie jazdných vlastností tereniakov je cesta z Mosta pri Bratislave k Zelenej vode. Asi tri kilometre „tankodrómu“ overia, či sa na off-road iba hrajú, alebo ich ambície zodpovedajú potenciálu. Octavia Scout bola na takéto necesty pripravená naozaj výborne. Automatika spolupracuje bez váhaní, aj s dvomi kolesami vo vzduchu sa dokáže vyrovnať v priebehu okamihu. Avšak, hoci to tak nevyzerá, Scout nie je pravé terénne vozidlo a takéto cesty by pre neho nemali byť každodennou realitou.

Škoda Octavia Scout 4×4 TDI (krátky test 2017)

Čo nemožno nespomenúť, je množstvo šikovných prvkov v interiéri pre jednoduchší prevoz batožiny a nákladu, rozličné odkladacie priestory v prednej časti, naozaj dobrý zvuk multimediálneho systému a sedadlá vpredu aj vzadu, ktoré azda ani nemajú chybu.

Škoda Octavia Scout 4×4 TDI (krátky test 2017)

Pocit z interiéru vari ani nemôže byť lepší (v rámci cenovej kategórie). Kto v hlave nosí predsudky, že škodovky sú tie ľudové autá bez charakteru a komfortu, ten by si mal odjazdiť zopár kilometrov v Octavii Scout. Nie je to Superb alebo Kodiaq, ale skvelý výhľad, kvalitné sedenie, moderná bezpečnostná technika a krásny interiérový dizajn ho skrátka musia presvedčiť.




Technické údaje | Škoda Octavia Scout 2.0 TDI

Motor: 1968 cm³ TDI, naftový, Euro 6, 4-valcový, 6-st. DSG
Výkon: 135 kW (184 k) pri 3 500 – 4 000 ot./min.
Krútiaci moment: 380 Nm pri 1 750 – 3 250 ot./min.
Pohon a podvozok: 6-st. automatická prevodovka DSG, pohon 4 x 4, vpredu McPherson so spodnými trojuholníkovými ramenami, vzadu viacprvkové zavesenie
Brzdy: kotúčové, vpredu s vnútorným chladením.
Pneumatiky: 225/45 R18
Batožinový priestor: 610 /1740 dm³
Rozmery: 4 687 × 1 814 × 1 463 mm, rázvor 2 680 mm, celková hmotnosť 2 129 kg, objem nádrže 55 l.
Najvyššia rýchlosť: 219 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 7,8 s
Spotreba: 5,8 / 4,7 / 5,1 l /100 km
Emisie CO₂: 133 g/km
Cena/testované vozidlov 29130 € / 35160 €
Konkurenti: VW Passat Alltrack, Seat Leon X-Perience, Insignia Country Tourer