RECENZIA

TEST VW Amarok 3.0 TDI PanAmericana: Iná trieda!

Zabudnite na všetko, čo viete o pick-upoch. Volkswagen Amarok je v porovnaní s nimi hotová limuzína, pritom v terénnych podmienkach rozhodne nezaostáva. Prekvapí aj cenou! Má to však aj háčik.

Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 2/2024
Vydané  Text: 

Mám rád veci na poriadku. Takže než začnem, tak si upracme: Ford a Volkswagen spolu vyrábajú úžitkové vozidlá. To znamená, že nový Amarok je prekapotovaný Ford Ranger. Nemusí vás to trápiť, dokonca vás to môže aj tešiť, pretože obe značky mali v tomto segmente kvalitné zastúpenie a synergia znie ako perfektná príležitosť vytvoriť niečo výnimočné. Volkswagen vie veľmi dobre kultivovať autá, Ford zas má s pick-upmi historické skúsenosti spoza veľkej mláky. Čo to tu teda máme?

SRDCIAR

Ešte donedávna sa väčšina pick-upov trápila s industriálne znejúcimi naftiakmi, prehistorickými prevodovkami, skackajúcimi podvozkami a ergonómiou kamenného mlynu. Priznám sa, že do Amaroku som sadol rovno z Toyoty Hilux, na ktorú sa vzťahujú niektoré zo spomínaných atribútov, aj keď jej kvality sú zas inde (výdrž, záruka).

Volkswagen Amarok bol v porovnaní s Hiluxom hotová limuzína.

Už len motor: naftové srdce má až šesť komôr a absolútne hladký, zamatový chod s pekným, veľmi dobre utlmeným zvukom šesťvalca niekde v diali.

K nemu patrí špičková desaťstupňová automatická prevodovka. Výkon 177 kW (241 k) a najmä krútiaci moment 600 Nm sú na palube stroja, na ktorý môžete naložiť tonu nákladu a potiahnuť s ním ďalšie tri (celková hmotnosť súpravy dosahuje až 6 500 kg!), celkom vítané parametre. Avšak oceníte ich aj pri bežnej lifestylovej jazde mestom, kde sa tieto autá objavujú čoraz častejšie. Nablýskané a v mestskej džungli.

Inzercia


Amarok na veľkých kolesách pôsobí dobrodružne a zároveň luxusne. Je to riadny kus auta

Šesťvalec je mimoriadne kultivovaný, má pekný zvuk a jeho spojenie s prevodovkou sa veľmi vydarilo. Radí zamatovo a v podstate ani neviete, že nejakú prevodovku máte. A to je vyznamenanie. Manuálny režim tlačidlami na voliči je pre nejakú dynamickejšiu jazdu teoreticky ergonomické faux pas, avšak naháňať sa s týmto autom nebudete a keby aj, prevodovka reaguje na pokyny plynového pedála veľmi rýchlo a intuitívne. Vyťukávať desať prevodových stupňov by sa vám aj tak nechcelo.

Digitálna prístrojovka ponúka užitočné informácie v teréne a pôsobivé animácie. Vertikálny displej si s rozhraním VW rozumie menej, ale všetko je funkčné

Kde tieto tlačidlá maximálne dávajú zmysel, je terén. Poľahky si zvolíte prevodový stupeň napríklad pri klesaní so zaradenou redukciou a necháte motor, nech pôsobí ako výkonná brzda. Pri tomto scenári tlačidlá vôbec neprekážajú. Pádla na volante by mohli v teréne prekážať.

Keď sme ešte pri agregáte, trochu ma zarazila jeho spotreba. Dostať sa pod 11 l/100 km v kombinovanom režime chcelo trochu sebazaprenia. Na druhej strane – aerodynamika letiacej tehly, obrovské kolesá, vysoká svetlá výška, pohon 4 × 4 a hmotnosť ďaleko cez 2 tony. Asi som mal mať realistickejšie očakávania.

VW AMAROK – FINANCOVANIE


S výhodným financovaním cez VOLKSWAGEN FINANCIAL SERVICES

S akontáciou od 10% do 40% a dĺžkou splácania od 48 do 60 mesiacov.

Typ financovania:

VW NEXT s 3 možnosti ukončenia financovania:

    • Auto vymeníte za nové
    • Doplatíte zvyšnú sumu jednorazovo alebo si ju prefinancujete
    • Auto môžete vrátiť

Dĺžka splácania: 60 mesiacov

Akontácia: 40%

Ročný nájazd: 20.000 km

Spracovateľský poplatok: 0€

Značkové VW poistenie v splátke: PZP, HP, GAP, poistenie čelného skla, náhradné vozidlo

Mesačne za 507€ vrátane poistenia*

Základná verzia VW AMAROK 2.0 TDI 6.st manual 4MOTION 125kW/ 170k v cene 42.144€

Posledná navýšená splátka: 16.681€

Testovaná verzia VW AMAROK v cene 66.036€ mesačne za 796€ vrátane poistenia*

Posledná navýšená splátka: 26.138€


*Kalkulácia platí pre právnickú osobu. Výška splátky sa môže meniť v závislosti od ceny vozidla a aktuálnej úrokovej sadzby. Viac info o možnostiach financovania vozidiel zn. VW nájdete na stránkach koncernovej lízingovky www.vwfs.sk alebo u autorizovaných predajcov zn. VW Úžitkové vozidlá.

LIMUZÍNA

Z hľadiska šoférovania je však toto auto skvostné.

Napriek off-roadovému podvozku a tradičnej konštrukcii s rebrinovým rámom jazdí Amarok mimoriadne kultivovane. Takmer žiadne trasenie na silentblokoch, žiadne odskakovanie nenaloženej zadnej nápravy. Iba plynulá, veľmi komfortná a tichá jazda. Akýmsi zázrakom cítiť z Amaroku DNA Volkswagenu aj Fordu.

Naladenie riadenia – jeho posilňovača a odozvy na pokyny volantom, je veľmi podobné s cestnými modelmi značky VW. A to je pochvala. Popri Amaroku som mal na test aj Mercedes-Benz GLS s aktívnym podvozkom a presadnutie do Amaroka nebol nejaký výrazný downgrade. To opäť hovorí niečo o kvalitách modelu Amarok. Aj kvalita sedadiel a ich bočné vedenie a pozícia za volantom sa veľmi podobajú cestným autám, takže ak si odmyslíte fakt, že sa pozeráte na strechy aj tých väčších SUV, ľahko zabudnete, že šoférujete pick-up.

OCHUDOBNENÝ?

Volkswagen sa veľmi snažil, aby Amaroku vnukol svoju DNA. Vyzerá to však, že pri tom narazil na niekoľko problémov s kompatibilitou a výsledok môže byť pre niekoho, kto pozná moderné Volkswageny a mal skúsenosť s Rangerom, trochu rozpačitý. Dopredu však hovorím, že v Amaroku ako takom nič nechýba.

Akurát obrovský vertikálne orientovaný displej zostáva tam, kde Ranger ponúka rozsiahle menu, väčšinou prázdny. Grafi ka a rozhranie VW skrátka na tento formát nepasujú. Ford preferuje plochú štruktúru menu s množstvom položiek na jednej obrazovke, Volkswagen uprednostňuje ťukanie do displeja. Nevyzerá to vždy úplne najlepšie, ale v konečnom dôsledku vám v infotainmente možno nebude nič chýbať. Skôr vám budú chýbať poriadne ovládače klimatizácie, ktoré Ranger má, no tu sú v displeji. Čiastočne to kompenzujú veľmi štýlové tlačidlá rýchleho prístupu pod displejom.

Tvar prístrojovej dosky je v Amaroku striedmejší, elegantnejší, distingvovanejší. Viac nemecký. Nepochopím maličkú schránku pred spolujazdcom bez klimatizácie. Ešteže je nad ňou ešte jedna, avšak ani do tej nezmestíte papier formátu A4 bez toho, aby ste ho museli aspoň ohnúť.

Špeciálna verzia PanAmericana má špecifické čalúnenie a kontrastné prešívanie palubovky, ako aj špecifické sedadlá. Vyzerá to veľmi hodnotne a pekne. Niečo, čo by ste v triede pick-upov nečakali.

Vráťme sa ešte k porovnávaniu s príbuzným, ktorému sa nevyhneme ani v prípade dizajnu exteriéru.  O celkovom vzhľade si spravte obraz sami (mne osobne sa páči, taktiež ide cestou väčšej elegancie), ja by som rád upozornil na trochu menej nápadné odlišnosti. Napríklad, že Amarok nemá v nárazníkoch integrované nášľapy, ktoré by zjednodušili prístup do jeho korby. Dvierka do korby nemajú miesto na uchytenie svoriek. Rovnako sú však odpružené, takže sa s nimi ľahko manipuluje a nemusíte pri ich zatváraní dvíhať celú ich hmotnosť. Pružina vám pomôže.

Voliteľná nadstavba v teste je veľmi užitočná, keď chcete pickup reálne používať a prevážať v ňom objemnejšie veci bez strachu o to, že vám ich niekto z korby jednoducho vyberie.

V TERÉNE

Dostávame sa tam, kde Amarok exceluje: do terénu. A nemám problém priznať, že na testovanie podobného auta na hranici jeho možností nemáme podmienky a ani dostatočné poistenie. Dvadsaťpalcové disky verzie PanAmericana sú príliš pekné na to, aby som ich chcel poškriabať. Amarok má však všetky predpoklady na to, aby potešil dobrodruhov. Redukciu, uzávierku zadného diferenciálu, rôzne jazdné režimy, skrátené previsy pre lepšiu priechodnosť terénom a brodivosť až 800 mm.

Od konkurencie ho oddeľuje prítomnosť medzinápravového diferenciálu, ktorý umožňuje Amarok používať celý rok ako plnohodnotnú štvorkolku. S hardcore terénnymi systémami, ktoré nápravy prepoja napevno, je to komplikovanejšie. Buď sa pripravíte o jazdné vlastnosti, alebo riskujete poškodenie pohonného ústrojenstva. Tu nič také nehorzí. Rozdiel v otáčkach vyrovnáva diferenciál a keď je zle, môžete ho zamknúť napevno (aj za jazdy) a máte hardcore štvorkolku.

Skúšal som aj vyššie tempo na rozbitej ceste a kvalita, s akou vie Amarok tlmiť prudké rázy, je vynikajúca. Trošku cítiť vyššiu hmotnosť nad prednou nápravou (Hilux s menším motorom a väčšou svetlou výškou ponáral prednú časť menej), ale to bol extrémny test a takto by som s autom bežne nejazdil.

Volkswagen Amarok je teda limuzína v triede pick-upov. Zvonku je elegantný, vnútri účelný a kombinuje pohodlie SUV s robustnosťou off-roadov. Zaujímavá je jeho veľmi priaznivá cena. Aj vo veľmi obsiahlej výbave PanAmericana stál v čase testu iba o čosi viac, než podstatne horšie vybavený Hilux GR Sport, ktorý sme testovali v auto motor a športe č. 1/2024. Nakoniec musím konštatovať, že spojenie Fordu a Volkswagenu prinieslo dva zaujímavé a prekvapivo svojské produkty.

TECHNICKÉ ÚDAJE VOLKSWAGEN AMAROK

  • Motor preplň. naftový V6, 2 993 cm3 Výkon 177 kW (241 k) pri 3 250 ot./min.
  • Krútiaci moment 600 Nm pri 1 750 – 2 250 ot./min.
  • Pohon a podvozok: 10-st. automatická prev. s redukciou, pohon 4 × 4 s uzávierkou zadného diferenciálu, vpredu dvojitá lichobežníková náprava, vzadu viacprvková tuhá náprava s wattovým priamovodom.
  • Brzdy kotúčové s vnútorným chladením.
  • Pneu. 255/55 R20.
  • Nákladový priestor 1 651 × 1 584 × 525 mm, medzi podbehmi 1 227 mm
  • Rozmery: 5 350 × 1 910 × 1 884 mm, rázvor 3 270 mm, svetlá výška 235 mm, pohotovostná/celková hmotnosť cca 2 500 /3 350 kg, objem nádrže 80 l.
  • Najvyššia rýchlosť 190 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h– s
  • Spotreba (WLTP) 10,2 l/100 km
  • Emisie CO2 266 g/km
  • Cena/testované auto 51 600/66 036 €




Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Redakčný špeciál

Finále testu AUDI Q8 SUV: Skvelé auto, čo dodať. Sumarizujeme dôvody, prečo by ste si ho mali kúpiť aj vy

  • Audi Q8 SUV je síce športové auto, ale aj rodinné. Je to SUV, ale s estetikou kupé a bezrámovými oknami ulahodí aj oku estéta. No a technologická vyspelosť, to je triumf, ktorý má Audi pripravený pre každého zákazníka bez ohľadu na stupeň výbavy.

     Pozrite sa s nami na tri časti seriálu o Audi Q8 SUV.  
  • Autopriemysel

    Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.