3. ČASŤ

AUTO NA CELÝ ŽIVOT? Dlhodobý test Alfa Romeo Tonale PHEV

Je Alfa Romeo Tonale športové auto? Luxusné talianske SUV? Alebo úsporná imidžovka, ktorá dokáže jazdiť na elektrinu skoro zadarmo?

Pravda je niekde uprostred, cieli totiž na širokú skupinu zákazníkov, keďže malo ísť o „záchrancu značky“.
Vydané  Text: 

Nie je to tak dávno, čo automobilka Alfa Romeo ťažila zo svojho historického prínosu pre svetový autopriemysel. Jej modely boli na plagátoch v detských izbách a neskôr garážach chlapcov, ktorí vyrástli v mužov. Zmena doby ale priniesla aj diverzifikáciu zákazníckej základne, a tak moderné Alfy dokonale vystihnú aj štýly mladých žien, elegantných dám a džentlmenov a vôbec kohokoľvek, kto sa nechal zlákať krásou týchto vozidiel.

SUV Alfa Romeo Tonale je zrkadlom tejto novej éry a zhmotnením univerzálneho automobilu. Patrí do rúk nadšencom, rodinne orientovaným motoristom a tiež podnikateľom a ponúka argumenty, aby všetky tieto skupiny zákazníkov presvedčil.

Prejdite si s nami rôzne charaktery tohto jedného vozidla podľa rozdelenia motoristov, ktoré používame v našom seriáli Poradca pri kúpe.

TIP: Prečítajte si aj ďalšie dve časti dlhodobého testu Alfa Romeo Tonale PHEV

Mladý pár a nadšenci

Vyššie nároky na dynamiku, využívanie na dlhé vzdialenosti, každodenné jazdenie po meste.

Inzercia

Inzercia

Alfa Romeo Tonale stojí na platforme SmallWide z dielne koncernu FCA, ktorú využíva aj technicky spriaznený Jeep Compass. Preferovaný pohon predných kolies s opciou 4×4 v podobe elektricky poháňaných zadných kolies dáva zmysel, keď má byť auto skutočne všestranné, čo charakterizuje persóna nadšenca a mladého páru. Pozoruhodné zavesenie kolies, vpredu aj vzadu nápravou MacPherson, spoločne s rozhochodom kolies 1 581 mm vpredu aj vzadu, doslova pozývajú k zážitkovej jazde so zachovaním vysokej bezpečnosti. Odskakovanie zadku tu nehrozí, rovnako ako tendencie k pretáčavosti a šmykom.

Verzia PHEV je až o 310 kg ťažšia ako verzia s mild-hybridným pohonom predných kolies, ale má najlepšie zrýchlenie: 100 km/h za 6,2 sekundy sľubuje nielen zatlačenie do sedadiel, ale najmä pružný prejav pohonu a rýchlu odozvu. A to všetko zabalené v modernom vonkajšom dizajne s hodnotným priestorom vnútri.

Rodina

Dlhšie cesty aj po diaľnici, využívanie aj na jazdy po meste, občas plné zaťaženie, bežný nájazd kilometrov.

Deti zmenia veľa vecí od základov – napríklad ideálne parametre auta, ako priestor a bezpečnosť. Zrazu je každý kufor malý a bezpečnosť nie celkom dostatočná. V prípade modelu Tonale je však miesta akurát: Tonale ako také má 500-litrový kufor, ktorý je v prípade verzie PHEV zmenšený na 385 až 1 430 litrov a prostredníctvom strešných nosičov sa dá výrazne rozšíriť – tie však priamo od Alfa Romeo nekúpite. V interiéri využijete početné odkladacie priestory a nakladanie detí do sedačiek bude jednoduchšie vďaka vyššie položeným zadným sedákom. Daň v podobe zmenšenia nákladného priestoru kvôli elektrickému pohonu má svoj zmysel: interiér auta môžete klimatizovať alebo prehrievať práve z batérie aj bez naštartovania benzínového motora. A bezpečnosť? S paketom Driver Assistance Plus dostanete 360° kamerový systém, sledovanie mŕtveho uhla, adaptívny tempomat či aktívne udržiavanie v strede pruhu. Tonale nedávno získalo plné 5-hviezdičkové hodnotenie bezpečnosti od Euro NCAP s vysokým skóre ochrany dospelých i detí.

Druhé auto do rodiny

Predpokladáme predovšetkým mestskú prevádzku a málo najazdených kilometrov.

Mnohí budú automobil s cenou prevyšujúcou 55-tisíc považovať za prvé a jediné auto v rodine, lenže sú aj takí, ktorí to vidia inak a záleží im na prémiovom vozovom parku. Tonale PHEV spĺňa pozíciu druhého auta v rodine pre svoju šikovnú dĺžku 4 528, šírku 2 082 a rázvor 2 636 mm, perspektívu nízkych prevádzkových nákladov a vysokú bezpečnosť, ktorá sa postará o pokojný spánok – nech už auto šoféruje ktokoľvek z rodiny, bude to v poriadku. Pridanou hodnotou sú elektricky nastaviteľné predné sedadlá v 8 smeroch s pamäťou pre sedadlo vodiča a bezdrôtové Android Auto a Apple CarPlay, ktoré sú naozaj spoľahlivé.

V postavenej nabíjačke telefón drží pevne vďaka gumenému povrchu

Podnikateľ

Uvažujeme nad vyšším počtom najazdených kilometrov, častejšia jazda na dlhšie vzdialenosti a po diaľnici.

Nie je podnikateľ ako podnikateľ. Zatiaľ čo prvému záleží na reprezentatívnom vzhľade, ďalší potrebuje veľký nákladný priestor, ale všetci žiadajú nízke prevádzkové náklady, pretože denne najazdia aj stovky kilometrov. Alfa Romeo Tonale nebude vyhovovať kuriérom a remeselníkom, za to splní svoju úlohu reprezentatívneho vozidla a na dlhých cestách poteší komfortom a ekonomickou prevádzkou. Dlhšie cesty do značnej miery uľahčujú bezpečnostní asistenti, ktorí podržia auto v pruhu či automaticky regulujú vzdialenosť od nasledujúcich vozidiel. O pohodlie sa stará vyhrievané a odvetrávané sedadlo či klimatizácia s rýchlou účinnosťou a spoľahlivým automatickým režimom. Akustistický komfort potom vylepšuje v nami testovanej verzii pohlcujúci zvuk audiosystému Harman Kardon – to v rámci paketu Premium za 2 400 eur.

Kombinovaný elektrický dojazd je podľa WLTP až 60,6 – 68,6 km a jazdiť elektricky môžete aj na diaľnici optimálnymi 135 km/h. Elektrický pohon umožňuje dosiahnuť priemernú spotrebu benzínu iba 1,13 – 1,48 l/100 km. S vybitou batériou alebo v režime šetrenia energie e-SAVE potom benzínový štvorvalec s objemom 1 332 cm³ dosahuje spotrebu už pod 7 l/100 km. Pre účel úspory paliva je vyhradený efektívny jazdný režim z ponuky módov DNA.

Seniori

Pokojná prevádzka skôr na kratšie vzdialenosti, jazda po meste, veľmi málo najazdených kilometrov.

Mohlo by sa zdať, že odporučiť Alfa Romeo Tonale seniorom je nonsens, ale je rozumné tento predsudok prehodnotiť. Tonale je totiž SUV s klasickým interiérom. S celkovou výškou 1 601 mm a svetlou výškou 156 mm disponuje vyšším posedom, ktorý výrazne uľahčuje nastupovanie. Zodpovedajúci výhľad z miesta vodiča spoločne s kamerovým systémom, parkovacími senzormi a pomerne krátka kapota prospievajú k istote pri parkovaní. Moderné vypracovanie interiéru s rozumným zachovaním mechanických ovládačov, príjemne tuho naladené riadenie a poctivá robustná páka automatickej prevodovky v koži zasa zlepšujú celkovú ergonómiu riadenia vozidla.

Na týchto veciach záleží nielen seniorom, ale kto počas rokov stratil sebadôveru kvôli intenzívnej doprave a náročnému ovládaniu áut, tomu ju Alfa Romeo Tonale navráti a otvorí dvere do moderny a sveta elektrickej mobility.

Aj moderný interiér môže byť plný mechanických tlačidiel, ovládačov a klasického rozloženia prístrojového panela a stredového displeja. Volič jazdných režimov je na dosah pravej ruky, na páke prevodovky môžete nechať dlaň.

Zhrnutie dlhodobého testu Alfa Romeo Tonale PHEV

V nadpise tohto článku avizujeme odpoveď na otázku, či je Alfa Romeo Tonale vo verzii plug-in hybrid autom na celý život. Odpoveď znie aj áno, aj nie. Nie v tom zmysle, že asi málokto bude dnes kupovať auto s tým, že bude jeho definitívne posledným. Autopriemysel sa prudko vyvíja a to, čo je dnes krásne a moderné, bude za pár rokov v kontraste s najnovšími modelmi pôsobiť zastaralo – o technike nehovoriac.

Lenže Tonale môže byť autom na celý život v tom zmysle, že bude vhodné vo všetkých jeho etapách. Životná etapa mladého človeka, neskôr rodiča a osoby v produktívnom veku s aktívnym životným štýlom, neskôr už stabilného usadeného človeka, napokon seniora s vybudovanými rutinami a zázemím – Alfa Romeo Tonale náleží do vlastníctva všetkých týchto persón. A v tom spočíva silná stránka automobilu, že vám bude všestranný partner aj pri zmene týchto životných etáp.

My sme počas dlhodobého testu ocenili potenciál dosahovať nízku spotrebu paliva, ponuku technológií v interiéri, solídne jazdné vlastnosti, avšak športovým ani vyslovene komfortným SUV by sme ho nenazvali. Ako sme zmienili v úvode, Alfa Romeo ťaží zo svojej povesti a pripravilo pre nás všestranný model Tonale, ktorý je pekný, má dobe zodpovedajúce cenové nastavenie, reflektuje nároky a očakávania moderného zákazníka azda v každom ohľade. Dlhodobý test tak uzatvárame s dojmom hodnotnej skúsenosti.

Technické údaje Alfa Romeo Tonale Veloce 1.3 Turbo PHEV Q4

  • Benzínový motor
    • preplň. benzínový R4, 1 332 cm3
    • Výkon 132 kW (180 k) pri 5 750 ot./min.
    • Krútiaci moment 270 Nm pri 1 850 ot./min.
  • Elektromotor
    • Výkon 90 kW (122 k)
    • Krútiaci moment 250 Nm
    • Systémový výkon 206 kW (280 k)
  • Pohon a podvozok: 6-st. automatická prevodovka, pohon všetkých štyroch kolies, vpredu aj vzadu zavesenie MacPherson.
  • Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením.
  • Pneu. 235/45 R19.
  • Batožinový priestor 385/1 430 dm³
  • Rozmery: 4 528 × 1 835 × 1 614 mm, rázvor 2 636 mm,
  • Prevádzková/celková hmotnosť 1 910/2 420 kg,
  • Nádrž 42,5 l, batéria 15,5 kWh.
  • Najvyššia rýchlosť 206 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 6,2 s
  • Spotreba (WLTP) 1,2 l/100 km; 19 kWh/100 km
  • Emisie CO2 26 – 33 g/km
  • Dojazd na elektrinu 60,6 – 68,6 km
  • Nabíjanie AC 0 – 100 % 2,5 h (7,4 kW)
  • Cena/testované auto 51 990/55 920 €




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




ODPORÚČANÉ