KĽÚČOVÝ MODEL ZNAČKY

PRVÝ TEST KIA EV9: Výkonný luxus. Je však porovnávanie s BMW na mieste?

Na veľké SUV Kia EV9 sme čakali možno až príliš dlho, a tak vyburcovala naše očakávania. Prvé dva dni s modelom nám odhalili, či má EV9 právo považovať sa za vlajkovú loď značky.

Na Slovensku sa predáva od 74 990 €, za čo dostanete verziu Earth 1st Edition RWD 99,8 kWh 149,5 kW. GT-Line 1st Edition ide potom od 82 990 €.
Zdá sa, že každé euro stojí za to.
Vydané  Text: 

Naozaj tak veľký?

Keď sme pred viac ako rokom písali o pripravovanom elektromobile Kia EV9, úprimne nás zaujímalo, ako sa to vlastne výrobca vysporiadal s vnútorným usporiadaním interiéru. Automobilka avizovala možnosť až 7-miestnej konfigurácie a otočné zadné sedadlá, ktoré by pripomínali usporiadanie v luxusnejších osobných dodávkach (napr. ako Hyundai Staria). Lenže malo ísť stále o SUV a vieme, že SUV nie sú priestoroví lídri, pokiaľ ide o výšku interiéru a jeho šírku. Dôvodom je relatívne nízka výška strechy a vysoký podvozok.

Dnes už podrobnosti o modeli poznáme a máme s ním aj prvé skúsenosti na ceste z Bratislavy do Tatranskej Lomnice a späť.

Kia nám pre účely testovacej jazdy poskytla model so 7-miestnou konfiguráciou, pričom cestou späť sme si vyskúšali práve v treťom rade sedadiel. To, že sme sa tam nielen zmestili, ale aj boli schopní ako-tak pracovať na notebooku, pričom vo zvyšku batožinového priestoru ešte bola batožina piatich dospelých ľudí, je skoro neuveriteľné – ale je to tak. Ukázalo sa, že vnútorný priestor vozidla je tak výrazný, že ozajstné uplatnenie nachádza aj funkcia interkomu, ktorý prenáša zvuky z mikrofónov do reproduktorov a veľmi účinne sa vyhýba akejkoľvek spätnej väzbe a ozvenám. Budete ho potrebovať, s ním nemusíte ani len mierne zvyšovať hlas.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia
Kia EV9 – Rozmery Verzia so zadným pohonom RWD S pohonom 4×4 AWD
dĺžka / šírka / výška 5 010 / 1 980 / 1 755 mm 5 015 / 1 980 / 1 780 mm
rázvor 3 100 mm
rozchod vpredu / vzadu 1 702 / 1 714 mm 1 692 / 1 704 mm
predný / zadný previs 870 / 1 040 mm 875 / 1 040 mm
svetlá výška 177 mm
nájazdový uhol predný / zadný 20 / 22,8 stupňov
priemer otáčania 12,38 m
batožinový priestor vzadu 6S  333 / 828 / 2 393 l
batožinový priestor vzadu 7S 333 / 828 / 2 318 l
batožinový priestor vpredu 90 l 52 l

Pre značku Kia je uvedenie takto veľkého elektromobilu, vlastne najväčšieho vozidla v jej histórii (Sorento je dlhé 4810 mm), kľúčové. V zmysle strategického plánu s názvom PLAN S (písali sme o ňom tu) mieni do roku 2026 dosiahnuť predaj až 1 milión elektromobilov, čo má predstavovať 25 percent z jej celkových predajov. Do roku 2027 chce mať v portfóliu až 15 elektromobilov a do roku 2030 dosahovať predaje už 1,6 milióna elektrických vozidiel ročne, čo má podľa aktuálnych odhadov predstavovať až 36 percent jej celkových globálnych predajov. Pripomeňme, že už o päť rokov neskôr, teda v roku 2035, má byť v Európe v predaji už iba sortiment lokálne bezemisných automobilov, čo sú dnes batériové elektromobily a vodíkové elektromobily.

Mať v ponuke naozaj veľké SUV je preto zvlášť dôležité.

Je tu šanca, že výrobcovia elektromobilov konvenčných značiek budú natoľko inovovať a pracovať na ponuke luxusu a technológií, že siahnu až do zákazníckeho spektra prémiových značiek. Vraj sa to má diať práve pri modeli EV9, ten má byť vážnym konkurentom pre BMW iX či Mercedes-Benz EQE SUV.

Je realistické očakávať takúto zmenu zákazníckeho správania? Domnievame sa, že áno, je to to hneď niekoľko príčin.

Vyrážame ráno z Bratislavy, okolitá teplota sa už pohybuje pod 10°C, čo spravidla neprospieva dojazdu elektromobilov. Cieľ je Tatranská Lomnica vzdialená 340 km, ideme spodnou trasou cez Nitru a Banskú Bystricu.

Inzercia

Inzercia

Dôvod, pre ktorý zákazníci kupujú prémiové značky, spočíva aj v lojalite, ale tiež v reputácii značky, ponúkanom výkone a jazdných vlastnostiach, pridanej hodnote (záruky, bezplatný servis, poistenia v cene a pod.). Pokiaľ ide o reputáciu, Kia zatiaľ iba sotva vyrovná Mercedesu, Audi, Lexusu či BMW, ale intenzívne na tom pracuje. Od nedávneho rebrandingu sa profiluje ako všestranná značka, ktorá ponúka aj luxusné produkty, sú nimi modely ako Sorento a „naša“ EV9.

POHON A VÝKON: Z hľadiska výkonu a jazdných vlastností sa už rovnať môže aj tým prémiovým: veď dojazd verzie RWD (od 74 990 €) dosahuje až 563 km, lítiovo-iónový 566-kilový akumulátor má kapacitu 99,8 kWh a s maximálnym výkonom pohonu 149,5 kW (203 k) iba začína. Verzia AWD (od 82 990 €) má totiž už 282,6 kW (384 k) a krútiaci moment 700 Nm. V praxi to znamená akceleráciu z nuly na 100 km/h za 5,3 sekundy, pričom digitálny tachometer sa zastavuje pri 200 km/h. No a potom je tu záruka 7 rokov na vozidlo.

Pre porovnanie, BMW iX xDrive40 pri cene 84 011 € dosahuje systémový výkon 240 kW (326 k), 640 Nm, má 4×4, elektrický dojazd (kombinovaný) 435 − 404 km, celkovú kapacitu batérie 76,6 kWh, zrýchlenie za 6,1 s. A má celkovú dĺžku 4 953 mm, teda BMW iX je trochu kratšie ako KIA EV9.

JAZDNÉ VLASTNOSTI: Pravoverní fanúšikovia BMW by na toto porovnanie povedali, že sú to len čísla a BMW dáva vodičovi takú radosť z jazdy ako nikto iný. A je pravda, že jazdné vlastnosti BMW iX a KIA EV9 nie sú úplne porovnateľné. Je však ďalšou otázkou, čo vlastne zákazník chce a potrebuje, pretože EV9 dokáže nadchnúť aj toho veľmi náročného.

Riadenie je presné aj napriek tomu, že máte spoza volantu dojem, že šoférujete ozaj obrovský stroj. Podvozok je primerane komunikatívny, pritom účinne filtruje nerovnosti na vozovke a nespôsobuje nakláňanie vozidla, ktoré by zadným pasažierom spôsobovalo diskomfort. Pocitovo hodnotíme naladenie zadnej nápravy ako mäkšie, čo sa nám zdalo evidentné pri prejazde priečnymi nerovnosťami a spomaľovacími prahmi. Obratnosť vozidla nie je najlepšia, napokon tomu nasvedčuje priemer otáčania 12,38 metra, je to však o pol metra menej ako BMW iX, ale podstatne viac ako Mercedes EQE SUV s riadením zadnej nápravy a priemerom otáčania 10,3 metra.

KOMFORT V INTERIÉRI: Je nepochybné, že pokiaľ ide o ponuku priestoru a komfortu v interiéri, tam sa Kia môže pustiť do súboja s kýmkoľvek, dokonca aj s vyššie zmienenými osobnými dodávkami. Sedadlá sú pohodlné, sedáky široké a primerane dlhé, sklon operadla si môžete nastavovať. V rámci výbavy GT-Line 1st Edition v 6-miestnej verzii dostanú zákazníci aj dve samostatné relaxačné otočné sedadlá v druhom rade.

Vodič a spolujazdec majú k dispozícii pomerne minimalisticky, ale rozumne navrhnutý a materiálovo vyváženú prístrojovú dosku a stredovú konzolu s dvomi veľkými obrazovkami – a už od základnej výbavy Earth 1st Edition majú vodič aj spolujazdec relaxačné elektricky nastaviteľné sedadlá. Paráda.

Poteší, že súčasťou základnej výbavy sú aj položky ako head-up displej, volič jazdných režimov, elektricky nastaviteľný e-kožený volant, čalúnenie umelou kožou, vyhrievanie a ventilovanie predných a stredných sedadiel, trojzónová automatická klimatizácia, digitálne vnútorné spätné zrkadlo, elektrické ovládanie kufrových dverí, digitálny kľúč, bezkľúčový prístup, navigáciu a telematické služby Kia Connect (bezplatne počas doby trvania záruky 7 rokov), parkovacie senzory, strešné lyžiny, 230 V 3,6 kW zásuvka či prémiový audiosystém MERIDIAN so 14 reproduktormi.

Rozdiely medzi výbavami Earth 1st Edition a GT-Line 1st Edition spočívajú napríklad vo Full LED svetlometoch (GT-Line 1st E má adaptívne diaľkové), 19 vs. 21″ diskoch kolies či 360° kamere. Oba stupne majú plnú bezpečnostnú výbavu, teda vrátane aktívne udržiavania v strede jazdného pruhu, adaptívneho tempomatu, samočinného brzdenia a ďalších výstražných funkcií.

Keď sa niekto bude pýtať, či môže byť Kia aj luxusná, odpoveďou je áno a dôkazom model EV9. Už Sorento nastavilo latku vysoko, ale EV9 doterajší záber značky signifikantne rozširuje.

KIA EV9 v nás zanechala pozitívne prvé dojmy a tešíme sa na prvý štandardný test novinky, počas ktorého overíme maximálny možný dojazd a ďalšie dôležité vlastnosti pohonu.

Za zabezpečenie prvých jázd ďakujeme spoločnosti Kia Sales Slovakia.





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.