TEST

TEST Peugeot e-EXPERT FURGON: Do elektrickej dodávky som naložil takmer tonu nákladu. Ako to bolo s dojazdom a spotrebou?

Elektrická dodávka naložená na papierové maximum nemusí automaticky znamenať katastrofu. Presvedčil ma o tom Peugeot e-EXPERT FURGON.

Auto má samozrejme zopár kompromisných riešení, no ako celok nesklame.
Poteší aj nízkymi prevádzkovými nákladmi.
Vydané  Text: 

Otvoriť fotogalériu

Elektrickú dodávku Peugeot e-EXPERT FURGON sme do redakčného testu dostali už druhýkrát. Prvý raz si na ňu posvietil kolega Peter Orosz počas chladných mesiacov. Aké boli jeho skúsenosti s autom sa môžete dočítať v jeho recenzii. Po pár mesiacoch od pôvodného testu, sa elektrický Peugeot dostal do rúk mne. A keďže už sme isté skúsenosti s autom mali, rozhodol som sa, že ho preverím tým najťažším spôsobom. V papieroch má totiž napísané, že odnesie 835 kilogramov nákladu. Tak to poďme preveriť.

Strohý, ale funkčný interiér

Samotný Peugeot e-EXPERT FURGON je elektrická dodávka s účelovým a prehľadným interiérom. Ide o jednoduchú koncepciu s bohatou dávkou úložných priestorov a s viacerými hodnotnými prvkami. Za zmienku stojí napríklad možnosť odkladania vecí pod stredné sedadlo (v interiéri sú tradične 3 sedadlá vedľa seba). Rovnaké sedadlo poskytuje aj možnosť vyklopenia lakťovej opierky s priestorom na prácu s dokumentmi.

Čo sa týka technológií na palube, ide skôr o podpriemer, ako nadštandard. Manuálna klimatizácia, analógový prístrojový štít, staršia verzia inforainmentu so 7-palcovým displejom. Nie je to nič svetoborného, no neurazí to. A to hlavne pokiaľ beriem do úvahy, že ide predovšetkým o pracovný nástroj.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Silné stránky

Medzi silné stránky elektrickej dodávky od Peugeotu patrí nepochybne príplatkový balíček MODUWORK. Osobne odporúčam zaškrtnutie tejto položky za cenníkových 756 eur s DPH (640 eur bez DPH). Práve tento prvok príplatkovej výbavy dodáva autu už zmienený úložný priestor pod sedadlom v strede kabíny + písací stolík v lakťovej opierke. To ale nie je všetko. MODUWORK totiž predlžuje ložnú plochu o 1,16 metra vďaka sklápateľnej plechovej prepážke pod pravým sedadlom.

Okrem predĺženej ložnej plochy až na 4 026 mm sa taktiež zväčší aj prepravná kapacita a to až na 6,6 metra kubického. Bez tohto balíčku za pár stoviek máte k dispozícii dĺžku plochy len 2 862 milimetrov a prepravnú kapacitu za plechovou stenou 6,1 metra kubického.

Rovnaký, no predsa iný

Napriek tomu, že e-EXPERT FURGON je k dispozícii v rôznych dĺžkach, všetky z nich majú až na pár jednotiek kilogramov rovnakú užitočnú hmotnosť. Ja som testoval predĺženú verziu s celkovou dĺžkou až 5 309 milimetrov, ktorá má zároveň najnižšiu užitočnú hmotnosť 835 kilogramov. Paradoxom je, že najvyššia hodnota užitočnej hmotnosti je podľa špecifikácií vozidla len o 3 kilogramy vyššia.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Tak to poďme vyskúšať. Do auta bez problémov zmestíte euro paletu a vďaka podlahovým okám v úložnom priestore ju bez problémov upevníte upínacími popruhmi. To však nie je nič výnimočné, čo by sme nenašli aj v iných dodávkach. Na paletu som teda naložil 690 kilogramov stavebného materiálu plus som so sebou zobral závozníka plnohodnotných rozmerov a pomoc navyše. Celková hmotnosť nákladu a posádky bez vodiča sa teda pohybovala +/- na papierových hodnotách.

Peugeot zverejnil slovenský cenník nového 508. Cena môže prekvapiť, ale zodpovedá výbave. Na výber sú len naftové a PHEV verzie

Peugeot e-EXPERT FURGON s tradičným pohonom

Ešte pred tým, ako sa vrhnem na popísanie výsledkov testu, by som rád upriamil pozornosť na pohon, batériu a dojazd. Peugeot e-EXPERT FURGON spolieha na pohon prednej nápravy prostredníctvom elektromotora s výkonom 100 kW. Energiu mu dodáva batéria s celkovou kapacitou 75 kWh, ktorá by mala autu vydržať na 330 kilometrov. Je ju možné dobíjať AC nabíjačkou s výkonom 11 kW alebo DC s výkonom až 100 kW. Opäť sa odvolám na dáta uvedené v špecifikácii vozidla, ktoré hovoria, že na 80% kapacity ju nabijete za 45 minút.

Realita v dojazde a v nabíjaní je o niečo iná. Zatiaľ čo AC nabíjanie dodrží svoj sľub o poskytovanom nabíjacom výkone, s DC je to o niečo horšie. Z 38% na 100% (nabíjanie „naplno“ nie je ideálne) sa auto dobilo za 52 minút a 40 sekúnd, pričom dodaných bolo 43,741 kWh energie. Vzhľadom na aktuálnu spotrebu mi palubný počítač vypočítal predpokladaný dojazd 290 kilometrov. Na tomto mieste však musím povedať, že táto hodnota je predovšetkým v teplejších mesiacoch viac-menej reálna. Ako je to v chladných mesiacoch bližšie popísal kolega Peter.

Tvrdý test

No a poďme na samotný zaťažkávací test. V nákladovom priestore mám 690 kilogramov a celkovo je auto naložené na papierové maximum. Prvým prekvapením pre mňa je reakcia na pedál akcelerátora. Aj napriek tomu, že hmotnosť auta ako celku jemne presahuje 3 tony, 100 kW elektromotor nemá s jeho rozhýbaním najmenší problém. Vyberám sa teda po cestách v kombinácii mesto – medzi mesto, nakoľko testujem scenár využitia e-EXPERTu, ako dodávky pre stavbárov. Ihneď si všímam miernu plavnosť auta na vozovke a taktiež miernu nedotáčavosť pri prejazdoch zákrutami.

Vzhľadom na hmotnosť cez tri tony ma teda zaujímajú aj dve dodatočné a pomerne podstatné veci. Prvou z nich sú brzdy. Po tlačení pedála zisťujem, že v tejto veci sa nemusím obávať zlyhania. Brzdy sú totiž dimenzované adekvátne a dokážu auto zastaviť za predpokladanú vzdialenosť. Druhou vecou je účinnosť rekuperácie. Predsa len kinetická energia plne naloženého auta je o niečo vyššia, ako pri prázdnom priestore pre náklad. Elektromotor však bez problémov zvláda aj túto stránku pohonu.

690 kilogramov stavebného materiálu v úložnom priestore plus posádka bez vodiča boli +/- na rovnakých hodnotách užitočnej hmotnosti, ako je papierové maximum.

Dáta hovoria jasne

Celkovo som s autom a plnou porciou nákladu prešiel 56 kilometrov, s tým, že palubný počítač pred testom ukazoval predpokladaný dojazd 212 kilometrov. Osobne som očakával, že budem mať problém prejsť vopred vytýčenú trasu, no ukázala sa moja schopnosť pre zlé odhady a následné príjemné prekvapenie. Auto totiž hravo zvládlo celú trasu. Dokonca spotreba dosahovala takmer totožnú hodnotu, ako v čase bez nákladu a to 20,6 kWh/100 km (19,2 kWh/100 km bez nákladu). No a zmienených 56 km prejdených v plnej hmotnosti zobralo z údaju dojazdu len 50 kilometrov.

Prekvapenie tak bolo na mieste. Auto nielenže hravo odnieslo všetko, čo som doň naložil, ale samotná efektivita pohonu ukázala, že prevádzka mimo diaľnice aj pri vyšších hmotnostiach spĺňa aj tie najprísnejšie kritériá. No a nespornou výhodou je aj finančná úspora. Ak totiž auto nabíjate z domácej siete s nočnou tarifou, 100 prejdených kilometrov vás môže stáť len niečo málo cez 2 eurá. A v tom ani nafta nemôže elektrine konkurovať.

Oplatí sa… Až na tú cenu

Samozrejme, že autu by sa dalo vytknúť napríklad aj to, že má stále len klasické halogénové žiarovky, len manuálnu klimatizáciu, nabíjanie s maximálnym výkonom len 100 kW alebo absenciu tepelného čerpadla, ktorá sa prejaví najmä v zimných mesiacoch. Taktiež by som mohol vytknúť vyššiu obstarávaciu cenu, ktorá aktuálne začína na akciovej čiastke 49 872 eur. Na druhú stranu však beriem do úvahy prepravné možnosti vozidla a na prekvapenie nízke prevádzkové náklady. Ak teda plánujete flotilu svojich pracovných áut „odieť do zelenej“ a denne neprejazdíte viac ako 250 kilometrov, Peugeot e-EXPERT FURGON by nemal chýbať medzi vozidlami, ktoré zvažujete.

Technické údaje Peugeot e-EXPERT FURGON
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) 5 309 x 1 920 x 1 935 mm
Rázvor  3 275 mm
Prevádzková hmotnosť 2 128 kg
Najväčšia celková hmotnosť 3 055 kg
Objem batožinového priestoru 6,6 m³
Výkon motora 100 kW / 136 koní
Krútiaci moment 260 Nm
Kapacita batérie 75 kWh (brutto)
Palivo elektrina
Zrýchlenie 11,9 s
Maximálna rýchlosť 130 km/h
Spotreba – test 21,3 kWh/100 km
Cena – test od 49 872 eur

VIDEO TEST Volkswagen ID. Buzz Pro: Elektrická rodinná dodávka, ktorá púta veľa pozornosti, je najlepším rodinným elektromobilom





Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »