TEST: Aké je BMW bez príplatku?

Úplne bez príplatku testovacie 114i nie je, avšak najlacnejšia verzia radu 1 ako jediný zástupca značky spadá pod hranicu 80 kW. Pri registrácii tak platíte len základných 33 eur.
Vydané  Text: 

Prémiová značka si môže dovoliť v najdôležitejšom segmente európskeho automobilového trhu doslova imidžového zástupcu. Druhá generácia radu 1 sa nemusí páčiť každému, navyše bez exteriérových ozdôb je aj celkom nenápadná. Hnedá farba podčiarkuje do istej miery nudný výraz, jediným úletom trojdverovej verzie sú bezrámové okná dverí. Aj interiér je v tomto prípade trochu strohý. V BMW býva zvykom pohladkať novinárske duše špičkovo vybavenými exemplármi, tu však stavili na triezvy prístup. Pri tom vyniká kvalita materiálov i spracovania. Rádio sa tu obsluhuje cez zjednodušený iDrive, čo je v našich očiach veľmi príjemné riešenie. Asi najväčším sklamaním, a aj to len veľmi miernym, sú základné sedadlá. Priestor vzadu sa medzigeneračne výrazne zlepšil, od trojdverového auta však nemôžete očakávať primeraný komfort nastupovania. Do druhého radu však už potenciálne usadíte aj tretieho pasažiera a operadlo je delené 40 : 20 : 40. Batožinovému priestoru však musíme vytknúť zvažujúcu sa podlahu. Pri BMW sme zvyknutí, že svojou technológiou motorov posúvajú hranice výkonu na maximum, verzia 114i je však presným opakom. Prepĺňaný štvorvalec s objemom 1,6 litra tu produkuje len 75 kW (102 k), čo je hodnota adekvátna pre atmosférický agregát rovnakého objemu (aj tie už dnes dosahujú 100 kW) či prepĺňaný litrový trojvalec. Krútiaci moment 180 Nm je o čosi lepší, no aj tu sa dalo dosiahnuť viac. Na druhej strane však stojí unikátna výkonová charakteristika, pretože maximum newtonmetrov je k dispozícii už pri 1 100 otáčkach. Na opačnom konci však absentuje výkonová špička. Motoru okrem výkonu chýba aj prejav: na jednej strane je nekultivovaný a duní, na druhej strane je však jeho zvuk málo športový. Aj v 114i sa sila prenáša na zadné kolesá cez šesťstupňovú prevodovku s pomerne dlhým odstupňovaním. Auto sme testovali ešte koncom zimy a preto si neodpustíme jednu dôležitú poznámku k radeniu. Spätný chod sa totiž radí pretlačením cez zarážku k vodičovi a dopredu, čiže pri neopatrnej manipulácii sa pohnete zlým smerom. Nám sa toto stalo v situácii, kedy vodič za nami stratil kontrolu nad svojim autom a my namiesto dopredu sme v chvate zaradili spiatočku. Našťastie to ten druhý ubrzdil. Inak túto verziu môžeme odporučiť najmä začínajúcim drifterom. Po vypnutí stabilizačnej elektroniky (v snehu sa so zapnutým protipreklzovým systémom ledva pohnete) sa nenechá zvlášť prehovárať na kontrolované šmyky. Najmä na správnom podklade (sneh) jej zadná časť lieta s absolútnou ľahkosťou, ktorú však vodič dokáže krásne kontrolovať. Práve tu sa tiež ukazuje výhoda nadbytku krútiaceho momentu v nízkych otáčkach. Auto sme mali obuté na 16-palcových kolesách s profilovým číslom 55, čím sa vykompenzovalo tvrdšie naladenie podvozku. Komfort pruženia síce stále nie je silnou stránkou, mohlo to však byť aj horšie. Nadšenie so zimných podmienok a zadného pohonu nám priviazalo pravú nohu k pedálu. Šestku sme radili len výnimočne, preto sa aj naša priemerná spotreba nechcela dostať pod 9 l/100 km. BMW uvádza kombinovanú hodnotu 5,5 l/100 km, čo tiež nevidíme ako celkom reálne, avšak takých 6,5 l/100 km s pomocou stop-štart systému by bola celkom primeraná hodnota. Cenovka 22 000 € odsúva BMW 114i do role komparzu v nižšej strednej triede. Konkurenti sú totiž ešte o chlp lacnejší. No nikto z nich neponúka zadný pohon a s tým spojené radosti. Ale aj starosti, pretože súčasťou povinnej výbavy sa počas testu stala lopata. Ak pri výbere auta kladiete na prvé miesto jazdné vlastnosti, je toto váš kandidát číslo 1. Pochopíme však, keď si priplatíte za väčšiu stajňu. Aj na dopravnom inšpektoráte. Text a foto: rum **HODNOTENIE: 3/5\***\+ Jazdné vlastnosti, ovládateľnosť, kvalita materiálov a spracovania, variabilita, prehľadná obsluha. \- Tvrdší podvozok, výhľad dozadu, podlaha batožinového priestoru, radenie spiatočky, nevýrazný výkon motora, nekultivovaný agregát. Technické údaje: BMW 114i Karoséria Dĺžka x šírka x výška (mm) 4 324 x 1 765 x 1 421 Rázvor (mm) 2 690 Objem batožinového priestoru (l) 360/1 200 Prevádzková hmotnosť (kg) 1 365 Celková hmotnosť (kg) 1 820 Podovozok Predná náprava modif. McPherson Zadná náprava multilink Brzdy vpredu/vzadu kotúčové/kotúčové Prevodovka M6 Pohon zadných kolies Motor Usporiadanie/palivo R4/benzín turbo Zdvihový objem (cm3) 1 598 Výkon (kW/k) 75/102 pri ot./min. 4 000 Krútiaci moment (Nm) 180 pri ot./min. 1 100 Jazdné výkony Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 11,2 Maximálna rýchlosť (km/h) 195 Spotreba (l/100 km) 7,1/4,6/5,5 Emisie CO2 (g/km) 129 Cena Základná cena verzie (€) 22 000 Testovaný exemplár (€) 27 834








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.