Dlhodobé testy

Umenie dostatku / Dlhodobý test Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Mild Hybrid 4 × 4 Elegance / 1. časť

Priznám sa, že keď som videl prvé avízo o modeli S-Cross, myslel som si, že pôjde o úplne nový model a najluxusnejšie zamerané Suzuki. Keď som ho prvýkrát uvidel naživo, bolo mi jasné, že sa pozerám na (jemne upravený) skelet známeho modelu SX4 S-Cross. Ale nové LED predné svetlá, výrazná maska chladiča a kompletne prepracovaná zadná časť so svetlometmi prepojenými spoločným krycím sklom mu dávajú dostatočne nový look. To isté platí aj o interiéri, kde nájdeme kožené čalúnenie aj na palubnej doske a kompletne prepracovaný infotainment, takže prvý dojem je oveľa luxusnejší. Príslušnosť ku staršej generácii jednoznačne prezrádza volant, ku ktorému mám ako bývalý spolumajiteľ predchádzajúcej generácie Suzuki Swift špeciálny vzťah. Swifta som miloval a v priebehu prvého týždňa nášho dlhodobého testu modelu S-Cross som postupne zistil, že mnoho mojich obľúbených vlastností nájdem aj na modeli S-Cross. Poďme si ho teda predstaviť bližšie.

Dlhodobý test Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Mild Hybrid 4 × 4 Elegance (auto motor a šport č. 2/2023, foto: Juraj Hrivnák)
Dlhodobý test Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Mild Hybrid 4 × 4 Elegance (auto motor a šport č. 2/2023, foto: Juraj Hrivnák)
Dlhodobý test Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Mild Hybrid 4 × 4 Elegance (auto motor a šport č. 2/2023, foto: Juraj Hrivnák)

Dobre vybavený

Náš S-Cross je vo výbave Elegance, čo je druhý najvyšší stupeň. Nad ním je už iba Elegance+, ktorý má navyše už iba panoramatické strešné okno. Dá sa teda povedať, že okrem „šíbra“ je náš S-Cross plne vybavený. Výbava zahŕňa bezpečnostné prvky ako systém autonómneho brzdenia pred prekážkou, upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu aj so zásahom do riadenia, asistent rozjazdu do kopca, LED svetlomety, dotykový multimediálny systém, 17-palcové disky a mnoho iného. A asi vás prekvapím, keď poviem, že zatiaľ som menoval iba prvky základnej výbavy Comfort. My máme navyše aj monitorovanie mŕtveho uhla, parkovacie senzory, automatickú klimatizáciu, bezkľúčový vstup a štartovanie, vyhrievané sedadlá, svetelný a dažďový senzor a to som ešte neskončil. Stále sme však iba vo výbave Premium. Náš stupeň Elegance totiž navyše obsahuje relatívne kvalitnú 360° parkovaciu kameru, ešte väčší dotykový displej, navigáciu, lakťovú opierku a polokožené sedadlá. Ako tušíte, ťažko túžiť v rámci bežných potrieb po ešte vyššej výbave. Jedine, ak by ste trvali na automatickej prevodovke. V tom prípade vás musím odkázať na verziu 1.5 Dualjet Hybrid.

Dlhodobý test Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Mild Hybrid 4 × 4 Elegance (auto motor a šport č. 2/2023, foto: Juraj Hrivnák)
Oveľa luxusnejšie pôsobí vynovená kabína, aj keď volant zostal rovnaký. Lepšie materiály, krajší displej, pekné 360º kamery a čalúnenie palubovky dodávajú interiéru prémiový nádych. Menej prémiové je ovládanie palubného počítača či fakt, že schránka na mobil má tvrdé dno. Ale celkový dojem je fajn.

Charizmatický poctivec

My však máme pod kapotou skvelý motor 1.4 Boosterjet. Tento štvorvalec dostal mild-hybridnú technológiu pre zníženie emisií a zároveň zlepšenie reakcií na plyn a výkonu v nízkych otáčkach. Je to sofistikovaný motor s kvapalinou chladenými výfukovými zvodmi, priamym vstrekovaním so vstrekovačmi so šiestimi otvormi a vyspelou reguláciou turbodúchadla. Kedysi dosahoval výkon 103 kW (140 k), nové emisné normy ho priškrtili na 95 kW (129 k). Papierovo to však vyzerá horšie, než je to v skutočnosti. Tento motor má totiž silu! V nízkom a strednom pásme sa vie energicky nadýchnuť a krásne ľahké Suzuki S-Cross (váži iba približne 1 300 kg) odhodlane vyrazí vpred, navyše so sprievodom celkom sympatického zvuku motora. Stredné pásmo je vyslovene silné. To, že spod kapoty ušli nejaké kone, si uvedomíte až za hranicou 5 000 otáčok za minútu. Motoru zrazu citeľne dôjde dych, v zovretí najnovších emisných noriem skrátka tam hore nevládze. Stačí však preradiť na vyšší prevodový stupeň a energia je späť. Prízvukujem, že z praktického hľadiska to pri bežných situáciách na ceste vôbec neprekáža. Ani predbiehanie nie je problém. Dôležitá je pružnosť a tej má S-Cross na rozdávanie aj napriek celkom ťažkému sprevodovaniu. Môže za to aj mild-hybridný systém. Na palube je malá batéria, do ktorej sa zbiera energia pri brzdení motorom. Následne ju auto používa buď na tiché a bleskurýchle naštartovanie motora cez štartér-generátor v rámci štart-stop sekvencie (motor sa pri zaradení neutrálu pri spomaľovaní pri rýchlosti pod 15 km/h vypne – naozaj to nijako neobťažuje), alebo keď treba motoru pomôcť v otáčkach, kde ešte turbo nepracuje (prípadne aj neskôr), dodá štartér-generátor do systému dodatočných 10 kW/53 Nm, čo je dosť. Tento systém šetrí palivo, zlepšuje akceleráciu a pritom spolu s 0,38 kW batériou váži iba 35 kg.

Dlhodobý test Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Mild Hybrid 4 × 4 Elegance (auto motor a šport č. 2/2023, foto: Juraj Hrivnák)

Aké prekážky?

Keď sa chcete ešte razantnejšie pohnúť a nespoliehať sa iba na krútiaci moment podporený elektrinou, oplatí sa podradiť niekedy aj o dva stupne. A možno budete radiť len tak, z radosti. Suzuki S-Cross vám na to totiž dáva dôvod. Má veľmi dobrú prevodovku. Presnú, správne chrumkavú, s výborne naladenou spojkou a dokonca aj s dobrou polohou plynu voči brzde. Nasledujúca informácia bude pre drvivú väčšinu majiteľov modelu S-Cross úplne irelevantná, ale veľmi ma bavilo podraďovanie s medziplynom. Pedále si to pýtajú. A motor vám to veľmi ochotne umožní, pretože má doslova perfektné reakcie na plyn. Okamžité, presné, otáčky pri pokynoch plynového pedála nelietajú hore-dole. Je to, akoby bola škrtiaca klapka s plynovým pedálom prepojená lankom, tak ako kedysi. Čistá radosť. Radosť robí aj pohon 4 × 4. Áno, náš S-Cross má poháňané obe nápravy inteligentným systémom AllGrip so štyrmi režimami: Auto, Sport, Snow a Lock. Ako sa prejavujú a čo dokážu, to si rozoberieme v ďalšej časti testu. Zatiaľ môžem akurát povedať, že systém zjavne pracuje prediktívne a nepripája zadnú nápravu, až keď sa jedno z predných kolies začne prešmykovať. Ak sa potrebujete rázne rozbehnúť hoc aj na mokrom asfalte, Suzuki vystrelí ako z praku. A bežných aj menej obvyklých prekážok sa určite nezľakne.

Dlhodobý test Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Mild Hybrid 4 × 4 Elegance (auto motor a šport č. 2/2023, foto: Juraj Hrivnák)

To je ľahké!

Na test sme dostali úplne čisto nové auto, takže fakt, že karoséria nevydáva žiadne pazvuky, veľmi neprekvapuje. Vlastne, už sme sa stretli aj s novými autami, ktoré sa krútili a vŕzgali. Suzuki sa zdá byť pevne pokope. A to napriek jeho naozaj rekordne nízkej hmotnosti. Tá sa nesie celým autom. Už keď len otvoríte dvere, pocítite, že sú ľahučké. Nízka hmotnosť je určite výsledkom aj nepoužívania zbytočností. Medzi ne v Suzuki zaradili aj odhlučnenie. Neberte to zle, nie je to žiadna katastrofa, ale obtekajúci vzduch je počuť dosť, spolu s podvozkom a zvukmi z okolia.

V Suzuki používajú tenké plechy a okná, takže vnímate okoloidúce autá a ostatné zvuky zvonka. Pozitívom nízkej hmotnosti je však to, ako sa S-Cross správa na ceste. Nízka hmotnosť je kľúčom k úspechu vo viacerých oblastiach. Na menej kíl stačí menší motor, menšie brzdy, tenšie pneumatiky, mäkšie pružiny, a toto všetko je opäť ľahšie a najmä lacnejšie na výmenu. Ani paliva toľko netreba. Aj s nezabehnutým motorom vie S-Cross jazdiť v zmiešanom režime za 6,3 l/100 km. A to je na auto so štvorkolkou, ktoré nie je nijako aerodynamicky zázračné, vynikajúca hodnota, ktorá bude s pribúdajúcimi kilometrami pravdepodobne ešte klesať. Podvozok je veľmi príjemný. Aj by som ho nazval mäkkým, lenže on nie je prehnane mäkký, ani tvrdý. Ťažko ho charakterizovať inak, než povedať, že je taký – správny! Zdá sa, že japonskí inžinieri venujú podvozkom naozaj veľmi veľa energie a výsledkom je, že S-Cross skrátka jazdí tak, ako má. Je pohodlný, neodskakuje, výborne zatáča a toto všetko robí čitateľne a predvídateľne. Páči sa mi, že umelo nepotláča pohyby karosérie, dokonca si dovolí sa aj v zákrute nakloniť. Dobré tlmiče však zabránia tomu, aby vyslovene zakľakol. Klesne pekne lineárne, a potom drží. Výhodou takéhoto nastavenia je, že pri jazde po nerovnej ceste vás v kabíne nehádže zo strany na stranu. To je totiž efekt, ktorý si naplno vychutnáte v športovejšie ladených autách, kde sa sedí vyššie.

Praktická stránka? Po prvom týždni za volantom môžem povedať, že vďaka osviežujúco a príjemne mechanickému charakteru auta, ktoré vás neobťažuje potrebou neustále niečo niekde nastavovať, mi ani neprekážala trochu pomalšie reagujúca dotyková obrazovka. Skôr ma mrzelo, že priečinok, kam som si odkladal mobil, nemá aspoň na spodnej strane gumenú rohož, ak už neponúka bezdrôtové nabíjanie. Ovládanie palubného počítača tyčkou trčiacou z kaplnky prístrojov pochádza z minulej dekády. Na druhej strane, oveľa viac oceňujem, že udržiavanie v jazdnom pruhu sa dá natrvalo deaktivovať, takže S-Cross mi pripomenul staré dobré časy, keď sa do auta dalo sadnúť, naštartovať a po ceste viesť s autom jednoduchý, mechanický dialóg.

Čo nás čaká?

Bol by v tom čert, ak by sme so štvorkolkou nenašli nejaký sneh či terén. Ďalej sa pozrieme na praktické vlastnosti, naložíme do auta malé deti a otestujeme či 430 litrov stačí na dovolenku (mám na mysli objem kufra, nie množstvo peňazí). Nesmieme zabudnúť na test svetiel pri jazde v noci. A zvyšok? Námety prinesie každodenný život. Zostaňte s nami!

Dlhodobý test Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Mild Hybrid 4 × 4 Elegance (auto motor a šport č. 2/2023, foto: Juraj Hrivnák)
Suzuki S-Cross vám ponúkne presne to, čo potrebujete, a tak, že vás miestami aj milo prekvapí. Tento dlhodobý test bude veľmi fajn, tešíme sa na ďalšie kilometre!

Plusy a mínusy (1 300 km)

  • Pozícia za volantom

  • Pohon 4 × 4

  • Ľahké ovládanie

  • 360° kamera

  • Silný motor

  • Výborná pružnosť

  • Pekná palubná doska

  • Aerodynamický hluk

  • Ovládanie palubného počítača

  • Pomalší infotainment

Technické údaje Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet Hybrid AllGrip

  • Motor preplň. benzínový R4, 1 373 cm3
  • Výkon 95 kW (129 k) pri 5 500 ot./min.
  • Krútiaci moment 235 Nm pri 2 000 – 3 000 ot./min.
  • Pohon a podvozok: 6-st. manuálna prevodovka, pohon 4 × 4, vpredu MacPherson, vzadu náprava s torznou priečkou.
  • Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením.
  • Pneu. 215/55 R17.
  • Batožinový priestor 430/1 230 dm³
  • Rozmery: 4 300 × 1 785 × 1 589 mm, rázvor 2 600 mm,
  • pohotovostná/celková hmotnosť 1 285/1 755 kg, objem nádrže 47 l.
  • Najvyššia rýchlosť 195 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 10,2 s
  • Spotreba (WLTP) 5,8 – 6,1 l/100 km
  • Emisie CO2 132 – 137 g/km
  • Cena/testované auto 21 370/27 030 €
  • Konkurenti: Toyota Yaris Cross, Renault Captur, Mazda CX-3

Náklady na ročnú prevádzku

Palivo (benzín 95) 1 508 € (5,95 × 150 × 1,69) Poistenie (Kooperativa) 701,15 € Pneumatiky + 2 × prezutie (Mikona) 203,50 € (Barum Polaris 5; 390 € sada)

Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.