Častokrát v diskusiách pod našimi článkami vidím názory, že moderným autám chýbajú akékoľvek emócie. Že sú surové a vyrobené len pre to, aby boli. To ale neplatí o všetkých autách na trhu. Dokonalým príkladom je napríklad Fiat 500e. Malý mestský elektromobil má neskutočnú charizmu a aj zanieteného odporcu elektromobility určite obmäkčí. Možno by som si dovolil tvrdiť, že ide o jedno z „najchutnejších“ áut za posledné roky. Jedna vec mu však berie na dokonalosti.
Legenda v elektrickom šate
Medzi fanúšikmi motorizmu azda neexistuje nikto, kto by ešte nikdy nepočul o legendárnom Fiat Cinquecento. Legenda medzi autami je neodmysliteľne spätá s talianskym automobilovým priemyslom. Ide o model, ktorý dokonale vystihuje temperament krajiny z Apeninského polostrova. Auto s nezameniteľným dizajnom sa pred pár mesiacmi ukázalo v úplne novej generácii. Tentokrát však s kompletne elektrickým pohonom a tvarmi, ktoré nenechajú nikoho chladným.

Ak by sme sa pozreli na históriu modelu Fiat 500, zistíme, že posledný väčší upgrade, respektíve nový model, na trh prišiel už v roku 2007. Medzitým sa samozrejme ukázali väčšie, či menšie modernizácie, no platforma zostávala viac-menej nezmenená. Dlhých 13 rokov po uvedení modernej „päťstovky“ sa Taliani rozhodli pre radikálnu zmenu. Malé autíčko do úzkych talianskych uličiek kompletne prestavali a zmenili jeho smerovanie. Spaľovacie motory dostali zbohom a Fiat 500 prišiel s pohonom na batérie a elektromotorom pod prednou kapotou.

Kto iný, keď nie Fiat 500?
Samotný prechod na elektromobilitu vyvolal zmiešané reakcie, no úprimne, aké iné auto by malo byť eklektickým, ak nie model, ktorý už vo svojej pôvodnej myšlienke z 50. rokov minulého storočia patril do mesta? Fiat sa teda rozhodol postaviť úplne novú platformu. Jej centrom je batéria, ktorá v mnou testovanom aute dosahovala celkovú kapacitu 42 kWh. K samotnému pohonu sa ale dostanem až o chvíľku. Jednou zo silných stránok Fiatu 500e je totiž jeho krásny dizajn.

Ten je dokonalým odkazom na minulosť. Dizajnéri totiž zobrali všetky pôvodné myšlienky návrhu staručkého Cinquecento a implementovali ich do 21. storočia. Ladné tvary a oblé línie sú navrhnuté tak, aby znížili akýkoľvek aerodynamický odpor na minimum. Silnou stránkou novej 500e sú nepochybne detaily. Či už ide o emblém 500 umiestnený na prednej maske, krytoch kolies či zadných svetlách, všetko sú to detaily, ktoré tu nie sú pretože musia, ale skvele dotvárajú celok. Peknou ukážkou tejto logiky je napríklad vystupujúce bočné smerové svetlo, ktoré je akýmsi predĺžením chrómovej lišty tiahnucej sa cez celú dĺžku auta.

Očarí dizajnom
Príjemným prvkom je aj pomerne zložité spracovanie predných svetlometov. Samozrejme, že sa nezabudlo na ich typický kruhový tvar, no ten pozostáva z dvoch samostatných segmentov. Autu tento prvok dodáva sebavedomý charakter. Zaujme aj zapustenie kľučiek dverí do samotného panelu dverí. Kľučky sú navyše elektrické, takže otváranie, respektíve zamykanie je rovnako tiché, ako samotná jazda. Na tomto mieste by som si dovolil Fiatu vzdať veľkú poklonu, To čo dokázali s dizajnom novej 500e sa len tak ľahko nevidí. Navyše v špeciálnom lakovaní z názvom Modrá Celestial mu skutočne niet čo vytknúť. Malé chutné auto, ktoré vám vyčarí úsmev na tvári aj vtedy, keď len prechádza okolo vás. A presne o tom majú malé autá byť. 17-palcové disky kolies sú potom už len skvelým zavŕšením umeleckého diela.

Ukážkový zmysel pre detail
Ak som pochválil množstvo pekných detailov na zovňajšku auta, pri presune do interiéru sa chvála ešte umocní. Osobne som veľkým fanúšikom toho, ako Fiat poskladal logiku interiéru a čo všetko sem implementoval. Začnem napríklad tými už ospevovanými detailmi.

Nabíjačka na telefón umiestnená pod ovládacím panelom klimatizácie má vyobrazenie panorámy Turína. Ak by ste skúšali hádať, kde bolo vaše auto vyrobené, stačí ak nazriete do madla dverí. Tu je totiž odkaz na pôvodný Fiat 500 a nápis MADE IN TORINO.

Ďalším za mňa skvelým prvkom je prevedenie čalúnenia sedadiel. Biela eko koža na veľmi pohodlných kreslách totiž nesie prešívanie do tvaru nápisu FIAT. Okrem toho sa vo vrchnej časti operadla nachádza prešívané logo 500. V interiéri je ešte jeden príjemný detail, ktorý si pravdepodobne mnohí majitelia dlho nevšimnú. Ide o logo 500 umiestnené na palubnej doske za centrálnym displejom infotainmenu.

Niekto by možno mohol namietať, že materiály použité na obložení dverí a palubnej doske nie sú odrazom charakteru auta. Tvrdé plasty síce sú miernym kontrastom na bielo-čiernu eko kožu použitú na sedadlách, no na druhú stranu je spracovanie jednotlivých dielov na vysokej úrovni a nikde nič nevŕzga.

Inšpirácia
V minulosti som bol zvyknutý aj na to, že talianske autá nemajú práve najkvalitnejší infotainment. To sa ale s príchodom Fiat 500e úplne zmenilo. Niekto by možno mohol namietať, že Taliani sa inšpirovali pri nemeckej konkurencii s hviezdou na kapote, avšak mne to vôbec nevadí. Skôr by bolo na škodu, kedy inšpirácia prišla z inej európskej krajiny.

Infotainment je inak pomerne dobre odladený a príjemným prekvapením boli aj reakcie centrálneho displeja. Samozrejme, že by som uvítal podrobnejšie informácie o batérii alebo hlbšie nastavenia niektorých funkcií, no ako celok hodnotím multimediálny systém ako veľmi podarený. Príjemným prvkom boli napríklad mapové podklady s 3D náhľadom prostredia či veľmi dobré podanie obrazu z 360-stupňového kamerového systému.

Zrodený do mesta od roku 1957
Fiat 500, ako som už v úvode zmienil, bol vždy primárne určený do mesta. Tento fakt potvrdzujú aj jeho kompaktné rozmery. Veď elektrický automobilový šperk nemá na dĺžku ani len 4 metre. Konkrétne hovorím o pôdoryse 3 632 mm na dĺžku a 1 683 mm na šírku. S takýmto autom je radosť brázdiť mestské uličky. Navyše obratnosť s ktorou sa vrhá za príkazmi z volantu je ukážková. A ak potrebujete, elektrický pohon dokáže malý Fiat 500e vystreliť vpred, ako napnutá tetiva luku šíp.

Už zmienená batéria s kapacitou 42 kWh (37,3 kWh je využiteľná kapacita) poháňa elektromotor s výkonom 87 kW. 118 koní a 220 Nm krútiaceho momentu v aute, ktoré váži niečo málo pod 1 500 kilogramov je naozaj viac než dostatočné. Navyše s okamžitými reakciami na pedál akcelerátora je aj dynamická stránka automobilového šperku vysoko nadpriemerná. Treba si totiž dávať veľký pozor na pokuty.

Čo mu chýba k dokonalosti?
Auto som bohužiaľ testoval počas decembra, takže nízke teploty a absencia tepelného čerpadla sa výrazným spôsobom podpísali na dojazde. To je azda jediné negatívum, ktoré som si za 7 dní s týmto autíčkom všimol. Oficiálne údaje Fiatu síce uvádzajú dojazd v mestskej premávke na úrovni až 458 kilometrov podľa WLTP, no realita je úplne inde. Po nabití na 100% mi palubný počítač ukazoval predpokladaný dojazd 260 kilometrov.

Realita ale ukázala, že danú hodnotu som musel pri teplote okolo 0 stupňov Celzia deliť ešte dvoma. Výsledných 130 kilometrov síce v meste úplne postačuje, no viem, že použitie tepelného čerpadla by dokázalo niekoľko desiatok kilometrov pridať. Nezmenil to ani režim Sherpa, ktorý tu je práve kvôli zvýšeniu dojazdu. Škoda, snáď sa to do budúcnosti zmení. Bohužiaľ som nemal auto k dispozícii pri vyšších teplotách, takže hodnotenie dojazdu je v tomto smere dosť obmedzené na zimné počasie.

Spotreba zodpovedajúca podmienkam
Výsledná spotreba bola odpovedajúca počasiu. Po týždni s autom mi dlhodobý ukazovateľ vypísal 19,1 kWh/100 km. Do tohto údaja bola započítaná aj cesta po diaľnici (24,9 kWh/100 km), cesta po okreskách (22,1 kWh/100 km) a aj dva druhy mestskej premávky. Pri klasickom posúvaní sa v kolóne sa spotreba držala približne na hodnotách okolo 22 kWh/100 km. Avšak večer pri prázdnych cestách a s nasadnutím na „zelenú vlnu“ to bolo za 14,8 kWh/100 km. Samotná spotreba teda reflektovala podmienky, v ktorých bolo auto používané.

Fiat 500e La Prima - informačná tabuľka
Obchodné informácie | |
---|---|
Cena | 36 489 |
Značka | Fiat |
Model | 500e |
Model - Typ | Fiat 500e La Prima |
Model - rok výroby | 2021 |
Rozmery a hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka | 3 632 mm |
Šírka | 1 683 mm |
Výška | 1 527 mm |
Rázvor | 2 322 mm |
Objem palivovej nádrže | 42 kWh (batéria) l |
Pohotovostná hmotnosť | 1 465 kg |
Objem batožinového priestoru (min.) | 185 l |
Objem batožinového priestoru (max.) | 550 l |
Motor a prevodovka | |
---|---|
Najvyšší výkon | 118 k |
Najvyšší výkon | 87 kW |
Najvyšší krútiaci moment | 220 Nm |
Výkony a spotreba | |
---|---|
Kombinovaná spotreba | 22,1 kWh/100 km (test) L |
Maximálna rýchlosť | 150 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs | 9 |
Naše hodnotenie

Dostávame sa k záverečnému hodnoteniu. Ako obstál Fiat 500e v zimnom teste? Ak by som mal brať auto ako celok, je to slabšia dvojka. Ak však neberiem do úvahy obmedzený dojazd pri chladnom počasí, je to jednotka s hviezdičkou. To, čo dokáže ponúknuť malý Fiat neponúka azda žiadne auto na trhu. Výborný dizajn v spojení so solídnou technikou vytvorili z malého elektromobilu skutočne unikátne auto. V letných mesiacoch vás nebude ničím obmedzovať, keďže samotný výkon DC nabíjania je až 85 kW. Fiat uvádza že už 5 minút na nabíjačke vám dokáže do auta nabiť priemerný denný nájazd v meste. Samozrejme, že s tepelným čerpadlom by to bolo aj v zime o niečo lepšie, no aj tak radím Fiat 500e medzi najlepšie autá, aké sa mi dostali do rúk. V klasickom hodnotení nemôže chýbať ani výkon predných svetiel. Ten bol jedným slovom – solídny. Plusovým bodom je aj to, že počas chladných rán som nemusel škriabať okno a čakať kým sa interiér auta zahreje. Vďačiť za to môžem vnútornej cirkulácii vzduchu, ktorá mi svojou intenzitou neraz navodzovala dojem, že bola prebratá z kamiónu. Pokiaľ by ste teda uvažovali o aute do mesta za cenu pod 40-tisíc, či už pre manželku alebo niekoho, kto chce malé autíčko, Fiat 500e odporúčam ako vašu voľbu číslo 1.
Klady
- Dizajn
- Detaily
- Spracovanie interiéru
- Výkon
- Svetlá
- Prítomnosť DC nabíjania
Zápory
- Dojazd
- Absencia tepelného čerpadla
- Cena