TEST Fiat 500e La Prima: Temperamentný Talian vás očarí na prvý pohľad. Je to skutočne unikátne auto!

Fiat svoj legendárny model 500 na začiatku 20. rokov 21. storočia kompletne zmenil. Prešiel na elektrický pohon a priniesol dizajn, ktorý z neho robí skutočný automobilový šperk.
Vydané  Text: 

Častokrát v diskusiách pod našimi článkami vidím názory, že moderným autám chýbajú akékoľvek emócie. Že sú surové a vyrobené len pre to, aby boli. To ale neplatí o všetkých autách na trhu. Dokonalým príkladom je napríklad Fiat 500e. Malý mestský elektromobil má neskutočnú charizmu a aj zanieteného odporcu elektromobility určite obmäkčí. Možno by som si dovolil tvrdiť, že ide o jedno z „najchutnejších“ áut za posledné roky. Jedna vec mu však berie na dokonalosti. ### Legenda v elektrickom šate Medzi fanúšikmi motorizmu azda neexistuje nikto, kto by ešte nikdy nepočul o legendárnom Fiat Cinquecento. Legenda medzi autami je neodmysliteľne spätá s talianskym automobilovým priemyslom. Ide o model, ktorý dokonale vystihuje temperament krajiny z Apeninského polostrova. Auto s nezameniteľným dizajnom sa pred pár mesiacmi ukázalo v úplne novej generácii. Tentokrát však s kompletne elektrickým pohonom a tvarmi, ktoré nenechajú nikoho chladným.
Z hľadiska dizajnu nový Fiat 500e len ťažko hľadá konkurenciu. Auto je dokonalou ukážkou spojenia moderny s historickou myšlienkou.
Ak by sme sa pozreli na históriu modelu Fiat 500, zistíme, že posledný väčší upgrade, respektíve nový model, na trh prišiel už v roku 2007. Medzitým sa samozrejme ukázali väčšie, či menšie modernizácie, no platforma zostávala viac-menej nezmenená. Dlhých 13 rokov po uvedení modernej „päťstovky“ sa Taliani rozhodli pre radikálnu zmenu. Malé autíčko do úzkych talianskych uličiek kompletne prestavali a zmenili jeho smerovanie. Spaľovacie motory dostali zbohom a Fiat 500 prišiel s pohonom na batérie a elektromotorom pod prednou kapotou.
Na dĺžku meria len 3 630 milimetrov, pričom rázvor náprav je len 2 322 milimetrov. Tieto hodnoty jasne napovedajú, že Fiat 500e sa najlepšie cíti v mestských uličkách.
### Kto iný, keď nie Fiat 500? Samotný prechod na elektromobilitu vyvolal zmiešané reakcie, no úprimne, aké iné auto by malo byť eklektickým, ak nie model, ktorý už vo svojej pôvodnej myšlienke z 50. rokov minulého storočia patril do mesta? Fiat sa teda rozhodol postaviť úplne novú platformu. Jej centrom je batéria, ktorá v mnou testovanom aute dosahovala celkovú kapacitu 42 kWh. K samotnému pohonu sa ale dostanem až o chvíľku. Jednou zo silných stránok Fiatu 500e je totiž jeho krásny dizajn.
V modrom prevedení s názvom Celestial vyzerá Fiat 500e najlepšie.
Ten je dokonalým odkazom na minulosť. Dizajnéri totiž zobrali všetky pôvodné myšlienky návrhu staručkého Cinquecento a implementovali ich do 21. storočia. Ladné tvary a oblé línie sú navrhnuté tak, aby znížili akýkoľvek aerodynamický odpor na minimum. Silnou stránkou novej 500e sú nepochybne detaily. Či už ide o emblém 500 umiestnený na prednej maske, krytoch kolies či zadných svetlách, všetko sú to detaily, ktoré tu nie sú pretože musia, ale skvele dotvárajú celok. Peknou ukážkou tejto logiky je napríklad vystupujúce bočné smerové svetlo, ktoré je akýmsi predĺžením chrómovej lišty tiahnucej sa cez celú dĺžku auta.
Predné svetlá sú zložené z dvojice segmentov. Vrchná časť je súčasťou kapoty. Toto riešenie je pomerne zložité, no autu dáva príjemne sebavedomý pohľad.
### Očarí dizajnom Príjemným prvkom je aj pomerne zložité spracovanie predných svetlometov. Samozrejme, že sa nezabudlo na ich typický kruhový tvar, no ten pozostáva z dvoch samostatných segmentov. Autu tento prvok dodáva sebavedomý charakter. Zaujme aj zapustenie kľučiek dverí do samotného panelu dverí. Kľučky sú navyše elektrické, takže otváranie, respektíve zamykanie je rovnako tiché, ako samotná jazda. Na tomto mieste by som si dovolil Fiatu vzdať veľkú poklonu, To čo dokázali s dizajnom novej 500e sa len tak ľahko nevidí. Navyše v špeciálnom lakovaní z názvom Modrá Celestial mu skutočne niet čo vytknúť. Malé chutné auto, ktoré vám vyčarí úsmev na tvári aj vtedy, keď len prechádza okolo vás. A presne o tom majú malé autá byť. 17-palcové disky kolies sú potom už len skvelým zavŕšením umeleckého diela.
Všetko je o detailoch. Bočné smerové svetlo má formu skleneného bloku a plynule nadväzuje na bočnú chrómovú linku.
### Ukážkový zmysel pre detail Ak som pochválil množstvo pekných detailov na zovňajšku auta, pri presune do interiéru sa chvála ešte umocní. Osobne som veľkým fanúšikom toho, ako Fiat poskladal logiku interiéru a čo všetko sem implementoval. Začnem napríklad tými už ospevovanými detailmi.
Panoráma mesta Turín príjemne oživuje podložku na bezdrôtové nabíjanie telefónu. Pod ňou sa nachádza volič jazdných režimov vo forme tlačitiel.
Nabíjačka na telefón umiestnená pod ovládacím panelom klimatizácie má vyobrazenie panorámy Turína. Ak by ste skúšali hádať, kde bolo vaše auto vyrobené, stačí ak nazriete do madla dverí. Tu je totiž odkaz na pôvodný Fiat 500 a nápis MADE IN TORINO.
MADE IN TORINO. Jasný odkaz na pôvod talianskeho elektromobilu je ukrytý v madle dverí.
Ďalším za mňa skvelým prvkom je prevedenie čalúnenia sedadiel. Biela eko koža na veľmi pohodlných kreslách totiž nesie prešívanie do tvaru nápisu FIAT. Okrem toho sa vo vrchnej časti operadla nachádza prešívané logo 500. V interiéri je ešte jeden príjemný detail, ktorý si pravdepodobne mnohí majitelia dlho nevšimnú. Ide o logo 500 umiestnené na palubnej doske za centrálnym displejom infotainmenu.
Mnoho majiteľov možno ani nepostrehne, že za centrálnym displejom infotainmentu majú logo 500.
Niekto by možno mohol namietať, že materiály použité na obložení dverí a palubnej doske nie sú odrazom charakteru auta. Tvrdé plasty síce sú miernym kontrastom na bielo-čiernu eko kožu použitú na sedadlách, no na druhú stranu je spracovanie jednotlivých dielov na vysokej úrovni a nikde nič nevŕzga.
Dvere sa otvárajú elektricky pomocou nenápadného okrúhleho tlačidla. V prípade potreby sa však dajú otvoriť aj mechanicky madlo v ich spodnej časti.
### Inšpirácia V minulosti som bol zvyknutý aj na to, že talianske autá nemajú práve najkvalitnejší infotainment. To sa ale s príchodom Fiat 500e úplne zmenilo. Niekto by možno mohol namietať, že Taliani sa inšpirovali pri nemeckej konkurencii s hviezdou na kapote, avšak mne to vôbec nevadí. Skôr by bolo na škodu, kedy inšpirácia prišla z inej európskej krajiny.
Spracovanie interiéru je skutočne solídne. Páči sa mi logika rozmiestnenia jednotlivých ovládacích prvkov. Pozitívne hodnotím aj samotný infotainment.
Infotainment je inak pomerne dobre odladený a príjemným prekvapením boli aj reakcie centrálneho displeja. Samozrejme, že by som uvítal podrobnejšie informácie o batérii alebo hlbšie nastavenia niektorých funkcií, no ako celok hodnotím multimediálny systém ako veľmi podarený. Príjemným prvkom boli napríklad mapové podklady s 3D náhľadom prostredia či veľmi dobré podanie obrazu z 360-stupňového kamerového systému.
Bezdrôtové prepojenie Apple CarPlay nemôže chýbať. Samotný infotainment od Fiatu je prekvapivo plynulý a displej má veľmi dobré reakcie.
### Zrodený do mesta od roku 1957 Fiat 500, ako som už v úvode zmienil, bol vždy primárne určený do mesta. Tento fakt potvrdzujú aj jeho kompaktné rozmery. Veď elektrický automobilový šperk nemá na dĺžku ani len 4 metre. Konkrétne hovorím o pôdoryse 3 632 mm na dĺžku a 1 683 mm na šírku. S takýmto autom je radosť brázdiť mestské uličky. Navyše obratnosť s ktorou sa vrhá za príkazmi z volantu je ukážková. A ak potrebujete, elektrický pohon dokáže malý Fiat 500e vystreliť vpred, ako napnutá tetiva luku šíp.
Motor je umiestnený hlboko pod kapotou. Jeho výkon 87 kW a krútiaci moment 220 Nm je na auto týchto rozmerov vynikajúci. Reakcie na pedál akcelerátora sú okamžité.
Už zmienená batéria s kapacitou 42 kWh (37,3 kWh je využiteľná kapacita) poháňa elektromotor s výkonom 87 kW. 118 koní a 220 Nm krútiaceho momentu v aute, ktoré váži niečo málo pod 1 500 kilogramov je naozaj viac než dostatočné. Navyše s okamžitými reakciami na pedál akcelerátora je aj dynamická stránka automobilového šperku vysoko nadpriemerná. Treba si totiž dávať veľký pozor na pokuty.
Batériu s celkovou kapacitou 42 kWh môžete nabíjať AC nabíjaním s výkonom 11 kW alebo DC nabíjaním s výkonom až 85 kW. Fiat uvádza, že nabitie 50 kilometrov dojadzu zaberie len 5 minút. Na 80% by ste sa mali dostať už za 35 minút. Realita v zime je však iná.
### Čo mu chýba k dokonalosti? Auto som bohužiaľ testoval počas decembra, takže nízke teploty a absencia tepelného čerpadla sa výrazným spôsobom podpísali na dojazde. To je azda jediné negatívum, ktoré som si za 7 dní s týmto autíčkom všimol. Oficiálne údaje Fiatu síce uvádzajú dojazd v mestskej premávke na úrovni až 458 kilometrov podľa WLTP, no realita je úplne inde. Po nabití na 100% mi palubný počítač ukazoval predpokladaný dojazd 260 kilometrov.
Na zobrazenie základného prehľadu jazdy slúži digitálny prístrojový štít. Jen je pekne zapracovaný do kruhového výrezu palubnej dosky.
Realita ale ukázala, že danú hodnotu som musel pri teplote okolo 0 stupňov Celzia deliť ešte dvoma. Výsledných 130 kilometrov síce v meste úplne postačuje, no viem, že použitie tepelného čerpadla by dokázalo niekoľko desiatok kilometrov pridať. Nezmenil to ani režim Sherpa, ktorý tu je práve kvôli zvýšeniu dojazdu. Škoda, snáď sa to do budúcnosti zmení. Bohužiaľ som nemal auto k dispozícii pri vyšších teplotách, takže hodnotenie dojazdu je v tomto smere dosť obmedzené na zimné počasie.
Vyhrievané sedalá sú čalúnené do bielo-čiernej kombinácie eko kože. Nesú na sebe viacero detailov. Napríklad samotné prešívanie je do tvaru nápisu FIAT.
### Spotreba zodpovedajúca podmienkam Výsledná spotreba bola odpovedajúca počasiu. Po týždni s autom mi dlhodobý ukazovateľ vypísal 19,1 kWh/100 km. Do tohto údaja bola započítaná aj cesta po diaľnici (24,9 kWh/100 km), cesta po okreskách (22,1 kWh/100 km) a aj dva druhy mestskej premávky. Pri klasickom posúvaní sa v kolóne sa spotreba držala približne na hodnotách okolo 22 kWh/100 km. Avšak večer pri prázdnych cestách a s nasadnutím na „zelenú vlnu“ to bolo za 14,8 kWh/100 km. Samotná spotreba teda reflektovala podmienky, v ktorých bolo auto používané.
Stredová konzola slúži na volenie jazdných režimov. Okrem toho sa tu nachádza aj ovládací prvok hlasitosti infotainmentu či elektronická parkovacia brzda. Samotná stredová konzola medzi prednými sedadlami má dostatok úložného miesta aj na väčšie predmety.
[CAR id=17170]




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.