TEST: Peugeot 308 SW sa nesnaží konkurovať crossoverom, uprednostňuje štýl a dobrú spotrebu

Peugeot 308 je iný než konkurencia. Dizajnom aj prioritami sa vymyká zavedeným štandardom kompaktnej triedy. Je to risk, alebo úmyselná stratégia?
Vydané  Text: 
* Testovali sme Peugeot 308 SW GT 1.5 BlueHDi 130 k EAT8. * Praktická verzia SW ponúka viac miesta v batožinovom priestore. * Naftový štvorvalec v zimnej prevádzke spotrebuje menej ako 6 litrov/100 km. * Výbava GT sa vyznačuje špecifickými prvkami exteriéru aj interiéru. Obsluha na čerpacích staniciach sa zhodla – nový Peugeot 308 SW vyzerá dobre. Najčastejšie okoloidúcich zaujímalo, ako som s autom spokojný, za koľko jazdí a na konci vždy s úsmevom poznamenali, že aj oni by chceli mať také služobné auto. Nie vždy dostávam na testované auto reakcie od cudzích ľudí, za čo si ľudia z Peugeotu zaslúžia uznanie. **Do kompaktnej triedy vniesli nový vietor, dizajnovú extravagantnosť a vlastný štýl.** Niektoré doplnky verzie GT však už považujem za kontraproduktívne. Príkladom môžu byť spodné lišty, ktoré už nepôsobia ako prirodzená súčasť auta.
Na pohľad ostré kombi pod prednou kapotou ukrýva úsporný naftový štvorvalec.
### PRÍPLATOK, KTORÝ STOJÍ ZA TO Rozhodne sa však nemôžem sťažovať na hliníkové pedále, čierny strop či **3D digitálny prístrojový štít, ktorý patrí k najzaujímavejším na trhu.** Jeho pridanou hodnotou totiž nie je len efektné trojrozmerné zobrazenie, ale tiež úroveň individualizácie a možné kombinácie zobrazovaných hodnôt. Chcete údaje o spotrebe vľavo alebo vpravo? Veľké či malé? A čo tak do pravého kúta pridať mapu navigácie? Žiaden problém! Osobne však oceňujem prepojenie s Apple Carplay a zobrazovanie názvov pesničiek aj s fotografiou albumu priamo na prístrojovom štíte. Toto nevedia ani drahšie značky. **Ak teda váhate nad týmto príplatkom, rozhodne do digitálneho prístrojového štítu investujte.** Nebudete ľutovať.
Digitálny i-Cockpit vyzerá aj funguje bezchybne. Škoda len, že výhľad naň obmedzuje veniec volantu.
### GÝČOVÝ INFOTAINMENT Opačnou stranou mince je však samotný infotainment v strede. Centrálny displej poteší rozlíšením, no samotný operačný systém má svoje zásadné nedostatky. Uznávam, že v porovnaní s minulou generáciou multimediálneho systému sa mnohé veci zlepšili. **Systém je krajší a poskytuje možnosť výberu digitálnych skratiek – tzv. i-toggles.** Čomu sa však vývojári nevyhli, je využívanie grafických animácií pri prechádzaní cez menu, ktoré výrazne spomaľujú prácu so systémom. Okrem toho sú mnohé, zdanlivo príbuzné funkcie, roztriedené do samostatných kategórií v menu.
Peugeot konečne ponúka plnohodnotnú 360-stupňovú parkovaciu kameru. Jej obraz je mimoriadne kvalitný.
**To vás opäť núti zamýšľať sa nad tým, ako sa k vybraným funkciám vlastne dostať.** Systém v testovanom aute navyše pravidelne zamŕzal a niekoľkokrát sa musel dokonca reštartovať. Pravidelne ma frustrovalo, že po fyzickom stlačení ikony animácia spätne potvrdila môj dotyk, no systém na samotný príkaz nereagoval a funkciu nezapol. Verím, že tieto drobnosti však časom vyriešia aktualizácie softvéru v servise.
### DOBRÁ PRÁCA Celkovému layoutu môžem vytknúť jedine digitálne ovládanie klimatizácie. Ako používateľ automatickej ventilácie však nemám prehnanú potrebu zasahovať do jej nastavení a s dotykovým ovládaním som sa v prípade nových modelov naučil žiť. **Ak ale máte nutkanie neustále meniť prúdenie vzduchu či upravovať teplotu, narazíte na limity spomaleného infotainmentu.**
Štandardne má vodič na výber z troch režimov. Menia aj charakteristiku správania adaptívneho tempomatu.
Absencia fyzických ovládačov klimatizácie však uvoľnila miesto praktickým odkladacím priestorom. V tomto prípade sú pod displejom k dispozícii hneď tri poschodia na odkladanie drobností! Navyše pri tlačidle parkovacej brzdy nájdete dodatočný výrez na mobilný telefón s otvorom pre kábel, ktorý môžete elegantne schovať v priestore pod lakťovou opierkou. **Naraz si tak môžete nabíjať dva telefóny, odložiť si peňaženku aj kľúče či zaplniť oba držiaky na nápoje bez toho, aby ste museli robiť zásadné kompromisy.** A keby Vám niečo predsa len niečo zostalo v ruke, do príručnej jaskyne pod lakťovou opierkou to nepochybne vpracete. Výborne, Peugeot!
Polička nanabíjanie telefónu, úložný priestor pod ňou a ešte aj dva držiaky na poháre s elegantnou roletkou. Skutočne dobre vymyslené!
Málokedy sa navyše stáva, aby bola palubná doska zároveň funkčná aj esteticky príťažlivá. A nová 308 je zrejme tou výnimkou, ktorá dané pravidlo potvrdzuje. Vrchná časť palubnej dosky, výplne dverí aj stredový tunel sú zostavené z mäkčených plastov alebo umelej kože s kontrastným prešívaním. **Výber materiálov je v rámci kompaktnej triedy skutočne nadpriemerný**, napriek tomu som našiel zopár miest na zlepšenie. V kabíne síce nič nevŕzga, no vo výrobe by mohli ešte zapracovať napríklad na napojeniach a medzerách medzi jednotlivými časťami palubnej dosky.
Rýchle skratky k funkciám môžete upravovať podľa Vášho želania. Fyzické ovládanie klimatizácie však nenahradia.
### POJAZDNÉ WELLNESS K ďalšej neštandardnej vychytávke nepochybne patria aj masážne sedadlá vpredu. Na výber máte z niekoľkých režimov, ako aj intenzity. Nejde pritom len o nafukovaciu bedrovú opierku, ale o seriózny systém s dostatočným tlakom na chrbticu. Paradoxne, samotný tvar sedadiel nemusí sadnúť úplne každému. **Najväčšiu výhradu mám ku krátkemu operadlu a nepohodlnej opierke hlavy,** ktorá hlavu vodiča tlačí príliš dopredu. Jej sklon je navyše fixný, čo môže niekomu pri dlhšej ceste vadiť. Dlháni však ocenia aspoň možnosť predĺženia sedacej či pamäťovú funkciu polohy sedenia, vďaka ktorej sa po cudzej osobe nemusíte zdĺhavo nastavovať.
Predné sedadlá disponujú pamäťovou aj masážnou funkciou.
Hľadanie si polohy za volantom totiž trvá dlhšie. Môže sa tiež stať, že si skutočne ideálnu polohu nenájdete vôbec. Sám som musel hľadať kompromis medzi dobrým výhľadom na prístrojový štít a pohodlím. Nakoniec som to vzdal a za údajmi na displeji som sa musel vždy jemne nakloniť nad volant, aby som ich dokázal odčítať. **Vždy som videl len hornú polovicu údajov a informácie ako stav nádrže či teplotu motora mi prekrýval práve spomínaný veniec volantu.** ### BATOŽINA MÁ PREDNOSŤ Cestujúcich v druhom rade môže obmedzovať predovšetkým priestor nad hlavou, ktorý ovplyvnilo strešné okno v testovanom vozidle. **V rámci kompaktnej triedy ponúka Peugeot 308 všeobecne menej miesta na zadných sedadlách než priama konkurencia,** a to aj v oblasti kolien. Pocit stiesnenosti umocňuje čierny strop verzie GT. Nechýbala však lakťová opierka ani možnosti nabíjania mobilných zariadení cez USB vstupy.
Na pomery kompaktnej triedy je vzadu menej miesta na kolená. Vyšším cestujúcim môže spôsobovať problémy aj strešné okno, ktoré znižuje strop v druhom rade.
Viac pozornosti venovali konštruktéri batožinovému priestoru. **Chválim predovšetkým vychytávky ako otvor na dlhé predmety, sklápanie operadiel priamo z kufra, prístupné vešiaky či sieťový systém po bokoch.** Vo večerných hodinách mi chýbalo o niečo lepšie osvetlenie, jediný LED zdroj môže poľahky zakryť časť batožiny a zrazu ste bez svetla. Na moje prekvapenie si pochvalu zaslúži aj samotná roletka v kufri. Tá má pevné vodiace koľajničky a sťahuje sa jediným ťuknutím smerom nahor.
Batožinový priestor by si zaslúžil lepšie osvetlenie. Variabilita aj priestrannosť sú na dobrej úrovni.
### OD 5 LITROV Pokiaľ ide o jazdné vlastnosti, Peugeot 308 SW sa nemá za čo hanbiť. Aj keď na častiach karosérie nájdete logo GT, športové ambície dali prednosť komfortu na rozbitých slovenských cestách. Aj na osemnásťpalcových diskoch si rodinné kombi poradilo s nekvalitným asfaltom bez otrasov karosérie či nepríjemného búchania. **Väčší rozmer by som však neriskoval. Osemnástky sú ideálnym kompromisom medzi jazdnými vlastnosťami a stále dobrým komfortom.**
Dobrú stabilitu narúšali občas jedine väčšie priečne nerovnosti v zákrutách, kde si zadná časť príležitostne odskočila. Nešlo však o nič zásadné, čo by mohlo narúšať inak pohodovú jazdu za volantom Peugeotu 308. Výborne sa naftové kombi cíti predovšetkým na diaľnici, kde oceníte istotu aj pri jazde vyššou rýchlosťou na mokrom povrchu. **Nadštandardné je tiež samotné odhlučnenie kabíny od obtekajúceho vzduchu.** Výnimku tvorí časť panoramatického okna, ktoré predovšetkým v tuneloch prepúšťa do interiéru viac šumu a občas sme na okresných cestách započuli ešte aj prienik pneumatík od podvozka.
Zadné LED svetlomety s výrazným 3D efektom.
O niečo lepšie odhlučnenie by si zaslúžila kabína od motorového priestoru, naftový štvorvalec počuť predovšetkým pri chladných štartoch a prudkom zrýchľovaní. Vtedy svoj naftový charakter nezaprie, avšak po zahriatí na voľnobehu už dokáže byť príjemne kultivovaný a na pomery vznetových agregátov aj prekvapivo tichý. Jeho výkon 96 kW (130 k) považujem vzhľadom k hmotnosti 1 436 kilogramov za dostatočný. **Obstojnú dynamiku v nižších rýchlostiach zabezpečuje dobré zladenie automatickej prevodovky s využitím krútiaceho momentu na úrovni 300 Nm.** Na diaľnici už pružné zrýchlenie postupne ochabuje, s čím treba rátať pri pripájaní sa do rýchlejšieho pruhu v hustej premávke.
V tomto smere bol o chlp svižnejší benzínový trojvalec s rovnakým maximálnym výkonom a nižšou pohotovostnou hmotnosťou. Naftový štvorvalec v tomto smere zaujal predovšetkým spotrebou, ktorá sa môže na okresných cestách pohybovať na hranici 5 l/100 km, diaľničné tempo si zoberie približne o 1 až 1,5 l/100 km naviac. **Hodnoty boli namerané v zimnej prevádzke so zabehnutým vozidlom s nájazdom cez 23 000 km.** [CAR id=17167]




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!